۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۱
کد خبر: ۵۲۸۳۹۸
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی:

انتخاب اشعاری با محتوای حسینی از رسالت‌های مداحان عاشورایی است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی با تأکید بر پرهیز از اغراق و افسانه‌سرایی در نوحه‌خوانی و عزاداری‌های ماه محرم، گفت: انتخاب اشعاری با محتوای عاشورایی و حسینی از رسالت‌های مداحان در ایام محرم است.
حجت الاسلام رئوف سیدنژاد - همایش وقف

حجت‌الاسلام سید محمدجواد رئوف سیدنژاد، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با تسلیت ایام شهادت سیدالشهدا امام حسین (ع) و یاران باوفایش و با اشاره به عزاداری و مداحی‌های این ایام، اظهار داشت: افسانه‌سرایی و اغراق در سوگواری سیدالشهدا نتیجه عکس داشته و اجر معنوی عزاداری را باطل می‌کند.

وی افزود: مداحان و سخنوران در این ایام باید در انتخاب اشعار و مطالب خود دقت کرده و آن را با مطالعه و دانش دینی در راستای تبیین فرهنگ عاشورایی انتخاب کنند و در این راه از داستان‌سرایی و اغراق پرهیز کنند.

حجت‌الاسلام رئوف سیدنژاد اضافه کرد: مداحان باید فرصت این ایام را غنیمت شمرده و با انتخاب اشعاری حسینی از ظرفیت این ایام برای بیان فلسفه عاشورا و اهداف قیام امام حسین (ع) استفاده کنند.

وی ادامه داد: مداحان باید به این نکته توجه کنند که برای امام حسین (ع) عزاداری می‌کنند پس نباید فکر کنند که با گریاندن مردم به هر قیمتی، با انتخاب اشعاری سخیف و یا تغییر ترانه‌های مبتذل و اضافه کردن حسین حسین به آنها رسالت حسینی خود را انجام داده‌اند.

حجت‌الاسلام رئوف سیدنژاد تصریح کرد: کار مداحی بسیار حساس و خطیری است و یک مداح با انتخاب اشعار نادرست و سخیف می‌تواند در یک لحظه کل فلسفه قیام عاشورا را زیر سؤال برده و عزاداری و سوگواری‌های این ایام را به سخره بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: در این برهه زمانی که به دلیل وجود فضای مجازی مردم آگاه و دانا هستند؛ آیا می‌توان پذیرفت مداحی که در هنگام مداحی محکم به سر و صورت می‌کوبد و شعرها و آهنگ‌های خاص را به امام حسین (ع) ربط می‌دهد، فرهنگ عاشورا را زنده می‌کند.

حجت‌الاسلام رئوف سیدنژاد اظهار داشت: این حرکت‌ها و اشعار خیانت به امام حسین (ع) و قیام عاشورا است و مردم هم در هنگام عزاداری صواب را از ناصواب تشخیص می‌دهند و صلاحیت مداح را زیر سؤال می‌برند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی افزود: مداحان باید از ظرفیت این ایام برای ترویج فرهنگ عاشورا و فرهنگ اصیل اسلامی استفاده کرده و اشعاری را انتخاب کنند که ارزش فرهنگی و معنوی داشته باشد؛ چراکه عزاداری امام حسین (ع) فقط بر سر و سینه کوبیدن و شنیدن صدای حوس حوس بلندگوها به‌جای حسین حسین شنیدن و گفتن نیست./9314/ت۳۰۲/ب۲

ارسال نظرات