۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۱
کد خبر: ۵۲۸۳۶۹

چرخش رژیم صهیونیستی به سمت آمریکای لاتین

استراتژی اسرائیل برای چرخش به سمت آمریکای لاتین به سرعت در حال انجام است و شخص بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل پرچمدار این استراتژی است.
بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی

 

به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه الحیاة در تحلیلی آورده است، استراتژی اسرائیل برای چرخش به سمت آمریکای لاتین به سرعت در حال انجام است و شخص بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل پرچمدار این استراتژی است. آمریکای لاتین صحنه نبرد دیپلماتیک گسترده‌ای میان اسرائیل، تشکیلات خودگردان و ایران است؛ به ویژه پس از آنکه ایران موفق شد به این قاره که حیاط خلوت واشنگتن به حساب می‌آید، نفوذ کرده و روابط خود را با بسیاری از کشورهای آن عادی سازی کند و دست به نفوذهای ریشه‌ای در برخی از جوامع کشورهای آمریکای لاتین از طریق طرح‌های سرمایه گذاری در زمینه نفت، نیرو و کشاورزی و همچنین اعطای وام‌ها و کمک‌هایی با سود پایین یا بدون سود بزند.

نخست وزیر اسرائیل اخیرا سفری به آرژانتین،‌ کلمبیا و مکزیک داشت. وی پیش از این سفر گفته بود، "ما در حال حاضر روابط خود را با آمریکای لاتین توسعه می‌دهیم که در این قاره کشورهای بسیار مهمی حضور دارند. ما وارد عرصه جدیدی می‌شویم". این سفر همزمان با هفتادمین سالگرد قطعنامه ۱۸۱ مجمع عمومی سازمان ملل پیرامون پایان دادن به قیمومت انگلیس بر فلسطین و اجازه تشکیل دولت یهودی بود. کشورهای آمریکای لاتین در آن هنگام نقش غیرقابل انکاری را در دادن جایگاه به رژیم صهیونیستی در سازمان ملل ایفا کردند، چراکه حمایت این کشورها از قطعنامه تقسیم فلسطین برای پذیرش عضویت اسرائیل در سازمان ملل به منزله یک اقدام تعیین کننده بود. به ویژه اینکه این کشورها بیش از یک سوم اعضای سازمان ملل را تشکیل می‌دادند. این سفر همچنین مصادف با بیست و پنجمین سالگرد حمله به سفارت اسرائیل در پایتخت آرژانتین بود.

مساله‌ای که احتمال آن بیشتر می‌رود، این است که این سفر چندین هدف دارد که اولین آنها ایجاد یک جهش کیفی در روابط با این قاره جنوبی پس از سال‌ها قطع رابطه و سستی در روابط است؛ چراکه پس از این که کشورهای لاتین چند سال قبل کشور واحد فلسطین را در داخل مرزهای ۱۹۶۷ به پایتختی قدس شرقی به رسمیت شناختند، روابط میان اسرائیل با بخش وسیعی از کشورهای لاتینی دچار تنش شد که در راس این کشورها برزیل، آرژانتین، بولیوی، اکوادور، اروگوئه، شیلی و مکزیک قرار داشتند و این کشورها فلسطین را به عنوان یک دولت آزاد مستقل به رسمیت شناختند.

مساله فلسطین در هیچ زمانی از توجه کشورهای آمریکای جنوبی نه تنها دور نبوده است، بلکه مورد تایید بسیار کشورهای این قاره به استثنای مکزیک، کلمبیا و پاناما بوده که روابط اقتصادی و نظامی مستحکمی با ایالات متحده و اسرائیل دارند. همچنین چندین کشور در این قاره قبل از عملیات موسوم به "صخره سخت" که توسط اسرائیل علیه نوار غزه در ژوئیه ۲۰۱۴ صورت گرفت، سفارت اسرائیل را در کشورهای خود بستند. علاوه بر آن نشست دوره‌ای سران کشورهای عربی و آمریکای لاتین (اسپا) از موضع فلسطین حمایت کرده و مخالفت خود را با شهرک سازی‌ها اعلام کرد.

هدف دوم این سفر به تلاش نتانیاهو برای بهبود وجهه خود در افکار عمومی اسرائیلی برمی‌گردد. وی می‌خواهد از بحران‌های خود در داخل اسرائیل به ویژه از پرونده‌های فساد و رشوه‌گیری عبور کند و اینها اتهاماتی است که وی در کمپین خود ظرف چند ماه قبل نتوانست آنها را از خود دور سازد یا خود و همسرش را از آنها مبری کند.

در حالی که براساس یک نظرسنجی، حدود ۶۲ درصد از اسرائیلی‌ها معتقدند که اسرائیل یک دولت فاسد است، نتانیاهو از طریق سفر به کشورهای لاتین و مناطق دیگر می‌خواهد یک تصویر متفاوتی از عملکرد سیاسی خود در سطح خارجی ارائه دهد.

این سفر نتانیاهو با هدف نفوذ به کشورهای لاتین است که حامی مساله فلسطین هستند و اسرائیل می‌خواهد تایید آنها را به نفع خود برای عضویت در سازمان‌های بین‌المللی جلب کند. به همین دلیل نتانیاهو در جریان سفر به آرژانتین که اعتراضات گسترده‌ای قبل از ورود وی برگزار شد بر احیای سالگرد بمب‌گذاری در سفارت اسرائیل در سال ۱۹۹۲ و یک مرکز یهودی در بوئنوس‌آیرس در سال ۱۹۹۴ تاکید کرد.

هدف چهارم این سفر نیز گشودن چشم اندازهای اقتصادی و نظامی گسترده‌تری با قاره لاتین است که این مساله در امضای تعداد قابل توجهی از توافقنامه‌های اقتصادی و تجاری نمود پیدا می‌کند. به عنوان مثال اسرائیل بزرگترین شریک تجاری مکزیک در سطح خاورمیانه و دومین سرمایه گذار خارجی بزرگ در مکزیک پس از ایالات متحده به شمار می‌آید چراکه میانگین تبادلات تجاری میان دو طرف در سال ۲۰۱۶ به ۷۰۰ میلیون دلار افزایش پیدا کرد. همچنین میانگین تبادلات تجاری با برزیل افزایش یافته است چرا که در سال ۲۰۱۴ حجم صادرات اسرائیل به برزیل به حدود ۴۶۴ میلیون دلار رسید و این همکاری در زمینه‌های متعددی به ویژه کشاورزی و تجارت توسعه پیدا کرد. از سوی دیگر تجربه‌های اسرائیل یک نقطه اتکای مهمی برای آمریکای جنوبی در زمینه‌های تکنولوژی آب و کشاورزی به حساب می‌آید. علاوه بر آن نیز همکاری نظامی و امنیتی میان دو طرف در دامنه وسیعی قرار دارد چراکه نتانیاهو تلاش می‌کند تا برای صادرات سلاح اسرائیل به کشورهای این قاره بازاریابی کند.

ظرف ماه‌های اخیر دولت نتانیاهو دست به تحرکاتی برای عادی سازی روابط با قاره لاتین زد و در این کار از به قدرت رسیدن جریان راست‌گرا در چندین کشور آمریکای لاتین به ویژه برزیل و آرژانتین بهره برد که این امر نقطه عطفی در موضع کشورهای لاتین در روابط با اسرائیل است؛ به گونه‌ای که به قدرت رسیدن راست‌گراها در افزایش ارتباطات کشورهای این قاره با واشنگتن نقش داشته است.

در این راستا دولت‌های راست‌گرا روابط خود را با اسرائیل که هم‌پیمان ایالات متحده است مجددا ارزیابی کردند. تل‌آویو برگ برنده‌های حیاتی برای مشخص کردن ماهیت روابط با آمریکای جنوبی از جمله اتباع یهود به ویژه در آرژانتین دارد که در آن بیشترین اتباع یهود زندگی می‌کنند و تعداد آنها به حدود ۳۰۰ هزار تن می‌رسد. علاوه بر آن اسرائیل بازیگر اصلی در صادرات سلاح به کشورهای این قاره است و صادرات نظامی آن به آمریکای لاتین در سال ۲۰۱۶ به ۵۵۰ میلیون دلار رسید و علاوه بر آن تجربه‌های اسرائیل در زمینه‌هایی همچون تکنولوژی پیشرفته و تکنولوژی آب و کشاورزی از اهمیت برخوردار است.

این سفر نتانیاهو که آغازی برای بازگشت اسرائیل به قاره لاتین است و نتانیاهو آن را سفری تاریخی خواند، پیش بینی نمی‌شود که به موفقیت‌های سریعی برای اسرائیل در زمینه چرخش مواضع کشورهای این قاره به سمت حمایت از تل‌آویو در سازمان‌های بین‌المللی بینجامد چراکه یک جریان سیاسی مخالف با اسرائیل به ویژه سازمان‌های چپ‌گرا وجود دارند که با وجود اینکه قدرتشان کم شده اما همچنان موتور مهمی برای رویکردهای خارجی این قاره به حساب می‌آیند و معتقدند که رفتار اسرائیل علیه فلسطینیان یک تجاوز و تعدی است که در راس این کشورها کوبا، ونزوئلا، اکوادور و بولیوی قرار دارند./۹۹۴/ب۱۰۱/ف

منبع: ایسنا

ارسال نظرات