۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۲
کد خبر: ۵۲۸۳۴۸
مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران:

۳۸۰۰ مداح اهل بیت در مازندران فعالیت می کنند

حجت الاسلام شکریان با اشاره به شناسایی و سازماندهی مداحان و هیات های مذهبی در سطح مازندران، گفت: در حال حاضر بیش از سه هزار و ۸۰۰ مداح اهل بیت(ع) در مازندران با دریافت کد مداحی سازماندهی شده اند.
ناصر شکریان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، حجت الاسلام ناصر شکریان، مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران امروز در مراسمی در جمع مداحان و فعالان هیات های مذهبی مازندران در بابل با اشاره به شبکه گسترده محافل عزاداری در سراسر دنیا در ایام ماه محرم، گفت: دشمنان در طول پس از شهادت سیدالشهدا(ع) تلاش های زیادی را برای جلوگیری از عزاداری و بیان پیام های قیام عاشورا انجام دادند اما  این تلاش ها نه تنها موفقیتی برای آن ها در پی نداشت بلکه شاهد گسترش فرهنگ حسینی در سراسر دنیا هستیم.

وی افزود: قیام سیدالشهدا(ع) برای بیداری و اصلاح امت اسلامی بود و امروز علت مهم ماندگاری اسلام، به برکت قیام عاشورا است زیرا هر سال با برگزاری محافل عزاداری حسینی خون تازه در کالبد اسلام قرار می گیرد.

استاد حوزه و دانشگاه طراحی دشمنان را در این دوران برای انحراف محافل عزاداری بیان کرد و اظهار داشت: دشمنان با اطلاع از دستاوردها وعدم توقف جریان عزاداری حسینی، در صدد انحراف و آسیب رساندن به آن هستند و باید در این زمینه هوشیار بود.

وی ادامه داد: دشمن در صدد است تا با سلاح دین علیه دین حمله کند و محفلی مطلوب دشمنان است که در آن دستاورد انقلابی و سیاسی سیدالشهدا(ع) با حرکتی اصلاحی و پویا برای جامعه نداشته باشد.

حجت الاسلام شکریان از جمله آسیب ها و انحراف ها را سکولاریته کردن هیات های مذهبی بیان کرد و گفت: محتوا و جهت قیام امام حسین(ع) حرکتی دین خواهانه در راستای اصلاح و پیرایی جامعه با نشان انقلابی، سیاسی و اجتماعی است اما امروز برخی ها به دنبال یک عزاداری بی محتوا و یک محفل دورهمی هستند که با روح قیام حسینی در تضاد است.

وی دیگر آسیب ها و انحراف های عزاداری را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: در چند سال اخیر متاسفانه بدعت هایی نظیر آرایش های محرم و عاشورا برای زنان و مردان شکل گرفته است که هدفی به جز لطمه زدن به ساحت عزاداری هدف دیگری در پس آن نیست.

عضو شورای فرهنگ عمومی مازندران برخورد متناسب فرهنگی را با پدیده هایی مانند علم ها، بیرق ها و شعارهای نامناسب در دسته ها و محافل عزاداری مورد تاکید قرار داد و افزود: برخورد تند و قهر آمیز با انحراف های عزاداری شایسته نیست بلکه باید با این پدیده ها با روش هایی نظیر آگاه سازی برخورد شود.

مدیر کل تبلیغات اسلامی مازندران با اشاره به ساماندهی هیات های مذهبی از سوی سازمان تبلیغات اسلامی، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از 5 هزار هیات هذهبی در سطح استان مازندران شناسایی و سازماندهی شده اند و سازمان تبلیغات سعی بر هدایت و ارتقای سطح فرهنگی و معنوی آن ها دارد.

وی از جمله آسیب های محافل عزاداری را شکل گیری محافل عزاداری بدون واعظ و مبلغ دینی بیان کرد و گفت: دفاتر اعزام مبلغ در ادارات تبلیغات اسلامی در سطح استان مازندران با شناسایی مبلغان موفق و اعزام آن ها به هیات ها و محافل عزاداری سعی کرده است در کنار شور حسینی، شعور حسینی و پیام رسانی عاشورا هم تقویت شود.

حجت الاسلام شکریان تاکید کرد: امسال با هیات های مذهبی تذکر و توصیه شد که هیج محفل عزاداری بدون روحانی و واعظ برگزار نشود زیرا عدم حضور یک روحانی و مبلغ پیام عاشورا موجب خالی شدن محتوای عزاداری از اهداف سیدالشهدا(ع) می شود.

وی یکی از اقدامات سازمان تبلیغات را شناسایی و ساماندهی مداحان با ایجاد تشکل مردمی برای این قشر عنوان کرد و ادامه داد: در حال حاضر بیش از سه هزار و 800 مداح برادر و خواهر در سطح مازندران کد مداحی را از سازمان تبلیغات اسلامی دریافت کرده اند.

استاد حوزه و دانشگاه از جمله آسیب های دیگر محافل عزاداری حسینی را در حوزه محتوایی بیان کرد و اظهار داشت: روش های نامطلوب عزاداری، اشعار مداحی خالی از محتوا و حتی دارای مضامینی ناشایست در شان اهل بیت(ع) از جمله آسیب های محافل عزاداری اهل بیت(ع) است که در این حوزه سازمان تبلیغات اسلامی با رصد این دست فعالیت ها، تذکر لازم را به این هیات ها انجام می دهد.

وی افزود: گسترش استفاده از آلت های موسیقی در مراسم عزاداری و قمه زنی از جمله آسیب های محافل عزاداری است که خوشبختانه در سطح مازندران تعداد آن ها بسیار کم است.

حجت الاسلام شکریان با توصیه به هیات های مذهبی و دست اندرکاران مراسم عزاداری در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی، گفت: یکی از پیام ها بلند قیام عاشورا، توجه به برپایی نمازجماعت در اول وقت است و خوشبختانه این مساله با استقبال هیات ها مذهبی رو به رو گردید و شاهد گسترش آن هستیم./1313/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات