۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۵
کد خبر: ۵۲۸۳۳۴
دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور:

برجسته‌کردن پیوند ولایت و مسجد از ویژگی‌های «سوگواره نگاه سرخ» است

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، گفت: برجسته‌کردن پیوند میان ولایت و مسجد از ویژگی‌های نهانی سوگواره نگاه سرخ است.
حجت الاسلام ارباب سلیمانی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا ارباب سلیمانی در جمع اعضای «سوگواره نگاه سرخ» که در محل ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور برگزار شد، گفت: فعالیت در عرصه عاشورا و سوگواری حسینی با استفاده از زبان هنر مفید و ضروری است و امروزه استفاده از ابزار هنر متعالی از ده‌ها منبر، اثرگذارتر است.

وی با بیان اینکه در ابتدا با شنیدن سخن "تئاتر از منبر بالاتر است" امام خمینی (ره) درباره هنر، تعجب کردیم اما گذشت زمان ظرافت این سخن و اهمیت آن را برای ما روشن کرد، افزود: مقام معظم رهبری نیز بارها در مناسبت‌های مختلف با هنرمندان و دست‌اندرکاران عرصه هنر دیدار داشته‌اند و درباره اهمیت ابزار هنر، نکات مهمی مطرح کرده‌اند که باید همواره الهام بخش باشد.

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با اشاره به برگزاری چهارمین سوگواره عکاسی نگاه سرخ، خاطرنشان کرد: هنر عکاسی و تصویرگری از جمله هنرهایی است که مخاطبان فراوان و گسترده‏‌ای در عرصه بین‌المللی دارد و افراد بیشتری در سطح جهان می‌توانند از آن بهره گیرند. برای مثال گاهی با یک تصویر مثل آثار استاد فرشچیان می‌توان دل‌های هزاران نفر را به سوی معارف قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) سوق داد.

ارباب سلیمانی با اشاره به آیه 24 سوره عبس «فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسَانُ إِلَى طَعَامِهِ» گفت: بعضی از این آیه استفاده ظاهری می‌کنند و می‌گویند که با دقت در مراحل تهیه یک وعده غذایی مانند نان، اولا، میزان شکرگزاری ما نسبت به خداوند تقویت می‌شود، ثانیا، بیشتر به عظمت خلقت پی می‌بریم، برخی نیز این نگاه را تنها نگاه ظاهری ندانسته و معتقدند باید نگاهی عمیق‏‌تر و دقیق‌تر نسبت به این آیه داشت.

وی با بیان اینکه امام باقر (ع) نیز در مورد طعام در این آیه به علوم و معارفی اشاره می‌کنند که انسان‌ها آن‌ها را کسب می‌کنند و باید در آن دقت نظر داشته باشند، ادامه داد: همچنین انسان باید نگاهی متفکرانه به فرهنگ پیرامونی خود داشته باشد و به باورهای جدید دست پیدا کند.

سوگواره نگاه سرخ؛ آیینه نگاه ما به مکتب عاشورا است.

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، با بیان اینکه سوگواره نگاه سرخ مصداقی از تفسیر آیه 24 سوره عبس است، گفت: ما با برگزاری این سوگواره می‌توانیم به دیگران بگوییم که نگاه ما به فرهنگ عاشورا، ظاهری نیست بلکه یک نگاه عمیق است، فرهنگی که در سایه آن همه اعم از پیر و جوان و زن و مرد به صحنه می‌آیند و غوغایی در جهان برپا می‌شود و تصاویر سوگواره نگاه سرخ می‌تواند آیینه و منعکس‌کننده این نگاه ما نسبت به مکتب عاشورا باشد.

ارباب سلیمانی با بیان اینکه سوگواره نگاه سرخ می‌تواند تفسیری از این روایت امیرالمومنین (ع) نیز باشد «کونوا لِلظّالِمِ خَصمًا وَ لِلمَظلُومِ عَونًا» (نهج البلاغه، نامه 47)، خاطرنشان کرد: ما با استفاده از تصاویر این سوگواره می‌توانیم به جهان نشان دهیم که مسلمانان یاور مظلوم و دشمن ظالم هستند و اگر کسی در نقطه‌ای از جهان با نمادهای اسلامی مانند «هیهات من الذله» آشنا شود پیام بلند ظلم‏‌ستیزی ملت ما را دریافت می‌کند.

وی با بیان اینکه سوگواره نگاه سرخ، فرهنگ بیداری اسلامی را در میان علاقمندان آن تقویت می‌کند، اظهار کرد: باید به سمت و سویی حرکت کنیم که با زبان هنر، فرهنگ بیداری اسلامی را در جهان بیش از پیش منتشر کنیم، بنابراین اگر بخواهیم یک هدف متعالی برای سوگواره نگاه سرخ تعریف کنیم می‌توانیم به توصیه امیرالمؤمنین (ع) به حسنین (ع) درباره یاری مظلوم و مبارزه با ستمگر اشاره کنیم.

معرفت‌افزایی و بدعت‌زدایی؛ دو کار مهم در برگزاری سوگواره نگاه سرخ

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، افزود: برای رسیدن به این هدف متعالی باید دو کار اتفاق بیفتد؛ معرفت‌افزایی و بدعت‌زدایی که اگر بنا است فرهنگ بیداری اسلامی را تقویت کنیم باید این دو کار به موازات هم دنبال شوند.

ارباب سلیمانی با بیان اینکه یکی از اقدامات دشمن برای تضعیف ارزش‌های ما، آمیختن آن‌ها به پیرایه‌ها و بدعت‌ها است، گفت: تصاویر گلچین‌شده از سوگواره نگاه سرخ نشان‌ می‌دهند که پرهیز از این آفات، در آن‌ها لحاظ شده‌ است.

وی فرهنگ عاشورا را مصداق روشنی از مقوله معرفت‌افزایی و بدعت‌زدایی عنوان کرد و گفت: سوگواره نگاه سرخ به دنبال این است که فرهنگ عاشورا و ظلم‌ستیزی امام حسین (ع) و یارانش را در قاب عکس برای جهانیان به نمایش بگذارد.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه پیام برخی رشته‌های هنری مانند عکاسی و تصویرگری زودتر از سایر ابزارها به مردم منتقل می‌شود، افزود: سوگواره نگاه سرخ، قدرت دید مخاطب را گسترش و افزایش می‌دهد و این، کار کمی نیست، این سوگواره به نگاه عاشورایی ما عمق می‌بخشد به طوری که از این طریق می‌توان بسیاری از پیام‏‌های نهضت کربلا را دریافت کرد.

ارباب سلیمانی در بخش دیگری از سخنانش، برجسته‌ کردن پیوند میان ولایت و مسجد را از ویژگی‌های نهانی سوگواره نگاه سرخ دانست و اظهار کرد: این پیوند از صدر تاریخ وجود داشته است، یعنی زمانی که به حضرت آدم (ع) دستور داده می‌شود خانه خدا را در زمین بسازد داستان ولایت الهی آغاز می‌شود و این موضوع را زمانی که حضرت ابراهیم (ع) مأمور می‌شود پس از طوفان ویرانگر زمان حضرت نوح (ع) خانه خدا را ترمیم کند نیز دیده می‌شود و حضرت ابراهیم و حضرت اسماعیل (علیهم‏السلام) هر دو مأمور شدند تا علاوه بر ترمیم خانه خدا، آن را تطهیرکنند.

وی با بیان اینکه پیوند میان مسجد وبندگان شایسته خدا در ماجرای تولد حضرت مریم (ع) نیز مشاهده می‌شود به گونه‌ای که وقتی آن حضرت به دنیا می‌آید خداوند، خادمی او را برای مسجد می‌پذیرد، گفت: این پیوند در ادامه حرکت انبیاء مشاهده می‌شود و روایت در این‌باره می‌فرماید «مساجد محل جلوس پیامبران هستند» همچنین در روایت دیگری در این باره می‌خوانیم: هیچ مسجدی نیست، جز اینکه بر قبر پیامبری یا جانشین او که به قتل رسیده و قطره‏ای از خونش در آنجا بر زمین ریخته شده است ساخته شده است (خداوند)دوست دارد که در آن مکان، یاد شود.

مساجد ما با فرهنگ عاشورا زنده هستند

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، ادامه داد: سوگواره نگاه سرخ نشان می‌دهد مساجد ما با فرهنگ عاشورا زنده هستند و در مسیر اقامه عدالت جهانی گام برمی‌دارند.

ارباب سلیمانی در بخش دیگری از سخنانش به بیان نکات مهمی درباره برگزاری سوگواره نگاه سرخ پرداخت و گفت: باید قدر این حرکت ارزشمند را بدانیم و برای آن دبیرخانه‌ای دایمی طراحی کنیم، همیشه در روز اختتامیه جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) افتتاحیه دوره بعدی آن نیز آغاز می‌شود، و این الگوی خوبی برای سایر جشنواره‏ها و سوگواره‏هااست ،بنابراین اینکه در ایام نزدیک به برگزاری یک سوگواره دور هم جمع شویم و تصمیماتی بگیریم، خوب است اما باید برگزاری هر کدام از آن‌ها با محوریت یک دبیرخانه دایمی در طول سال برنامه‌ریزی و دنبال شود.

مؤسسه‌ «نگاه سرخ» ثبت شود

وی با بیان اینکه برگزاری سوگواره نگاه سرخ با محوریت مسجد، بسیار خوب است، افزود: توصیه می‌کنم مؤسسه‌ای تحت عنوان «نگاه سرخ» ثبت کنیم که دریچه‌ای برای دریافت سایر کمک‌های مالی باشد، ما در ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، کمک‌هایی به این سوگواره می‌کنیم اما ثبت آن به عنوان یک موسسه، موجب جذب کمک‌ها و امکانات بیشتری ازسوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌شود. چون زمینه همکاری و حمایت سایر بخش‌های این وزارتخانه را فراهم می‌کند.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش‌ مستمر را از ارکان برگزاری مفید و درست جشنواره‌ها و سوگواره هادانست و خاطرنشان کرد: باید برای علاقه‌مندان رشته‌های هنری آموزش‌های مجازی و حضوری برگزار شود زیرا موجب غنابخشی به سوگواره نگاه سرخ می‌شود و همچنین برگزاری یک دوره آموزشی موجب می‌شود تا اعضای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد بتوانند عکس‌های بهتری بگیرند و به این سوگواره ارسال کنند.

ارباب سلیمانی، انتخاب موضوع «محرم در روستا» برای چهارمین سوگواره نگاه سرخ را مهم دانست و خاطرنشان کرد: اهمیت این موضوع به این دلیل است که بیش از بیست میلیون ایرانی در روستاها ساکن هستند و متاسفانه چتر مباحث فرهنگی، کمتر آنها را در برمی‏گیرد، بنابراین برگزاری سوگواره نگاه سرخ و دوره‌های آموزشی آن می‌تواند زمینه‌ساز فعالیت‌های فرهنگی بیشتر در روستاها شود.

مسجدی بودن‌؛ اعتبار اصلی ما است

وی گفت: اعتبار اصلی ما به مسجدی بودن‌ است، بنابراین نباید این خط را در فراز و فرودهای مختلف گم کنیم.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، موضوع تبلیغات درباره سوگواره نگاه سرخ را مهم دانست و اضافه کرد: باید تیزرها و سایر فعالیت‌های تبلیغاتی مناسب تهیه شده و از طریق شبکه‌های تلویزیونی و سایر رسانه‌ها پخش شوند.

ارباب سلیمانی استفاده از ظرفیت علمای اهل سنت در برگزاری سوگواره نگاه سرخ را مفید دانست و گفت: باید تلاش شود علما، فرهیختگان و آحاد اهل سنت نیز با سوگواره نگاه سرخ آشنا و همراه شوند.

وی ادامه داد: مسئولان برگزاری سوگواره نگاه سرخ، مستندسازی فعالیت‌ها و اقدامات خود را جدی بگیرند زیرا گاهی با تهیه یک برنامه تصویری می‌توان تبلیغات مناسبی برای این حرکت فرهنگی داشت و آن را در سطح وسیعی معرفی کرد.

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با اشاره به فعالیت 720 کانون تخصصی در سراسر کشور، گفت: می‌توان از ظرفیت این کانون‌ها به‌ ویژه آنهایی که سنخیت بیشتری با سوگواره نگاه سرخ دارند، استفاده کرد، این موضوع موجب می‌شود هر یک از این کانون‌ها، خود را نماینده سوگواره نگاه سرخ در استان‌شان بدانند.

یادآور می‌شود؛ «سوگواره ملی عکاسی نگاه سرخ» با مشارکت  کانون فرهنگی هنری مسجد جامع گلشن گرگان، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه هنری این استان، ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور و سازمان نظام مهندسی کشور برگزار می‌شود./۱۳۲۵//۱۰۳/خ

ارسال نظرات