۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۵۲۸۳۱۷
مدیر مدرسه علمیه فاطمیه الیگودرز:

داشتن هدف و انگیزه تحصیل عاملی مهم در جلوگیری از سرگردانی طلاب است

مدیر مدرسه علمیه فاطمیه الیگودرز گفت: برای جلوگیری از سرگردانی طلاب در مدارس علمیه و عدم آگاهی نسبت به آینده علمی و شخصیتی خود، طلاب باید انگیزه و هدف تحصیل در مدارس علمیه را داشته باشند و این مهم باید مورد توجه ویژه مدارس قرار گیرد.
حوزه علمیه

ربابه نجفی، مدیر مدرسه علمیه فاطمیه الیگودرز، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، به بحث هویت طلبگی اشاره و بیان کرد: سرگردانی طلاب در مدارس علمیه به ندرت وجود دارد، چراکه بیشتر طلبه ها با آشنایی ابتدایی به حوزه ورود پیدا کرده و سپس در مدارس انگیزه و علاقه به تحصیل آنان هدایت می شود.

وی با بیان اینکه برخی طلاب نیز یافت می شوند که پس از چندین سال تحصیل در حوزه انصراف داده و به سمت مراکز دانشگاهی می روند، افزود: این افراد به توانایی خود پی می برند و می دانند که استعداد طلبگی را ندارند و یا احساس می کنند انتخاب اشتباهی داشتند و اگر مسیر طلبگی را ادامه دهند در آینده نمی توانند طلبه ای موفق باشند.

مدیر مدرسه علمیه فاطیمه الیگودرز با اشاره به سخت گیری هایی که در حوزه پذیرش طلاب صورت می گیرد، خاطرنشان کرد: گزینش ها و برگزاری آزمون و مصاحبه برای شناسایی استعداد و داشتن انگیزه داوطلبان است که پس از ورود به حوزه دچار سرگردانی نشوند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: امروز حوزه به سمت روش دانشگاهی رفته است و طلاب مدرک گرا شده اند، این مدرک گرایی که آفتی برای حوزه و طلبه است از عوامل مهم سرگردانی طلاب می تواند باشد.

نجفی با اشاره به اینکه هدف ما این بود که مراکز دانشگاهی به سمت روش حوزه نزدیک شوند و امروز ظاهرأ عکس آن اتفاق افتاده است، بیان داشت: امروز شاهد هستیم که طلاب ناخودآگاه به فکر نمره گرفتن و پاس کردن واحدهای درسی خود هستند، در صورتی که در گذشته مدارس علمیه به محتوا بیشتر توجه داشتند و هدف این بود طلبه اصل مطالب درسی را فراگیرد.

وی خاطرنشان کرد: در پیش گرفتن شیوه و روش مراکز دانشگاهی شاید مزایایی به همراه داشته باشد ولی معایب فراوانی برای حوزه دارد و یکی از آن معایب همین سرگردانی طلاب است که نسبت به آینده علمی و شخصیتی خود بی خبر هستند.

مدیر مدرسه علمیه فاطمیه الیگودرز رسالت اصلی طلاب و خروجی حوزه را تبلیغ و ترویج دین در جهت احیا و حفظ ارزشهای دینی خواند و گفت: طلبه با ورود به مدرسه علمیه باید به هویت طلبگی و رسالتی که در مسیر طلبگی بر دوش دارد آگاه باشد و در حوزه نیز این مهم همواره مورد توجه قرار دارد تا طلبه از رسالت خویش دور نشود.

وی داشتن انگیزه تحصیل در حوزه در کنار استعداد طلبگی، توانایی رشد علمی، اخلاقی و معنوی طلاب را مهم خواند و اظهار داشت: وجود اساتید اخلاق که به صورت عمیق و سنجیده به بحث هویت طلبگی و تقویت انگیزه و هدایت هدف طلاب توجه داشته باشند ضروری است، ولی متأسفانه امروز در برخی مدارس برای رفع تکلیف به صورت سطحی کلاس های اخلاق را برگزار می کنند و از دعوت اساتید برجسته و علمای بزرگ حوزه غافل هستند که این آفتی بزرگ در جهت رشد اخلاقی و تهذیبی طلبه است./9459/ت302/ب1

ارسال نظرات