۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۵
کد خبر: ۵۲۸۳۱۰
مدیر ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت:

سرّ تاکید شهدا بر تبعیت از نائب امام زمان

شما وصیت‌نامه‌ای از شهید نمی توانید پیدا کنید که در آن حضرت مهدی(ع) را به عنوان فرمانده خود معرفی نکرده باشد، این یعنی روحیه اطاعت پذیری محض از فرمانده. شهدا معتقد بودند که امام زمان(عج) فرمانده سپاه اسلام و آنها سرباز ایشان اند.
شهدا

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، حجت‌الاسلام محمدرضا نصوری، مدیر ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت در رابطه با «انتظار در سبک زندگی و سیره شهدا»، اظهار کرد: یکی از انتظاراتی که امام عصر (ع) از ما دارند آمادگی شهادت در رکاب ایشان است. چنانکه در دعای عهد می‌خوانیم «والمستشهدین بین یدیه؛ خدایا ما را از کسانی قرار ده که در برابر ایشان به شهادت می رسند» و شهدا کلید و نقشه راه این آرمان را به ما نشان دادند. آنها عملا این مسئله را به عنوان سبک زندگی خود انتخاب کرده و انتظار حضرت ولیعصر (ع) از خودشان را به منصه ظهور رساندند.

وی افزود: شهدا این مسیر را به شکل عملی در زندگی انتخاب کرده بودند چرا که کسی که منتظر شهادت است همواره با نگاه توحیدی زندگی می کند و سابقه خود را با گناه خراب نمی کند. این همان انتظاری است که امام(عج) امروز از ما دارند؛ اینکه سعی کنیم مانند شهدا زندگی کنیم و حال و هوای زندگی روزمره ما شبیه آنها باشد. سابقه مان را با گناه خراب نکنیم. چرا که گناه همه زندگی انسان را بر هم می ریزد. شما امتحان کنید ببینید غیبت، دروغ، تهمت و ... چگونه آسایش و آرامش فکری و روحی را از شما می گیرد.

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت تصریح کرد: شهدا بر اساس نگاهی که در زندگی داشتند همواره به سوی بندگی خدا حرکت می کردند و در تمام شئونات زندگی نظاره‌گر فرامین امام خود بودند تا بتوانند انتظارات حضرت ولی عصر (عج) را از خودشان برآورده و طبق آن رفتار کنند.

حجت‌الاسلام نصوری با اشاره به بررسی و واکاوی شخصی خود در این زمینه گفت: در رابطه با سیره و وصیت‌نامه شهدا بررسی کردم و به این نتیجه رسیدم که شما نمی توانید شهیدی را پیدا کنید که در وصیت‌نامه او مطلبی در رابطه با امام زمان (ع) بیان نشده باشد. بیشترین مطلبی که در وصیت‌نامه‌های شهدا به آن اشاره شده و نسبت به آن تاکید کرده‌اند پیروی از نایب امام(ع) بوده است.

مدیر ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت ادامه داد: نزدیک به 63 درصد از وصیت‌نامه‌های شهدا به مسئله اطاعت از نایب ولی خدا اشاره داشته و بر این موضوع تاکید کرده‌اند، چیزی که خود دقیقا آن را در سبک زندگی و سیره خود پیاده کرده بودند. به عبارت دیگر شهدای ما در زندگی‌هایشان، اطاعت از امام زمان(عج) را تمرین می کردند. با اطاعت از نایب امام خود را برای اطاعت محض از امام آماده می کردند و توصیه آنها نیز به دیگران همین بوده است.

حجت الاسلام نصوری در بیان دلیل توجه زیاد شهدا به این مسئله گفت: اینکه شهدا نسبت به اطاعت از ولی خدا توصیه اکید داشته اند به این دلیل است که این اطاعت ما را به معنویت نزدیک می کند و این معنویت می تواند شوق دیدار و شوق امید به ظهور را در ما ایجاد کند و این یکی از دستاوردهای اطاعت از حجت خدا است. این مسئله یک رویکرد ویژه در زندگی برای انسان ایجاد می کند که شهدا نسبت به این رویکرد اهمیت بسیاری قایل بودند و آن را سرلوحه زندگی خود قرار می دادند، بنابراین، دلیل تاکید شهدا بر مسئله اطاعت از نایب امام زمان (عج) در دوران غیبت این است که این اطاعت می تواند انسان را به وصال و ملاقات امام مهدی(عج)‌ نزدیک کند.

کارشناس مهدوی ادامه داد: شما وصیت‌نامه‌ای از شهید نمی توانید پیدا کنید که در آن حضرت مهدی (ع) را به عنوان فرمانده خود معرفی نکرده باشد، این یعنی روحیه اطاعت پذیری محض از فرمانده. شهدا معتقد بودند که امام زمان (عج) عهده‌دار فرماندهی سپاه اسلام اند و آنها سرباز ایشان هستند و سرباز همواره تلاش می‌کند تا در همه شئونات مطیع محض فرمانده باشد.

حجت‌الاسلام نصوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به روحیه ظلم‌ستیزی در زندگی شهدا خاطرنشان کرد: یکی از شاخصه‌های قابل توجه در زندگی تمام شهدا روحیه ظلم‌ستیزی آنها و همچنین توجه به دنیای پس از مرگ است که در سیره و سبک زندگی شهدا موج می زند، اینکه انسان در زندگی ظلم‌ستیز باشد بسیار اهمیت دارد، اینکه انسان نه تنها خود به دنبال ظلم نمی رود بلکه از ظلم و فساد بیزار است؛ چنین زندگی ای یک زندگی به دور از ربا، ریا و محرمات الهی خواهد بود که بر سراسر آن نگاه توحیدی حاکم است.

وی ادامه داد: سیره و سبک زندگی شهدا در نوع معرفت و شناختی ریشه دارد که شهدا از زندگی دنیایی کسب کرده بودند و امروز بهترین الگو برای منتظران همین شهدا هستند. حلقه مفقوده امروز ما در مسایل غیرمعنوی یا حتی معنوی تبعیت نکردن از سبک زندگی شهدا است که باعث می شود جهت حرکت ما به سوی خدا نباشد. ما اگر بتوانیم شهدا را به عنوان الگوهای زمینی که اطاعت از ولی خدا و حجت الهی سرلوحه زندگی آنها بود را در زندگی خود ببینیم، بسیاری از مسایل ما حل می شود و از این طریق می توان بسترسازی مناسبی برای ظهور داشت.

مدیر ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به توصیه آیت الله بهاءالدینی برای انتخاب الگو گفت: از آیت الله بهاءالدینی سوال کردند که چه کسی می تواند الگوی ما باشد ایشان شهید صیاد شیرازی را مثال زده بودند. من وقتی زندگی این شهید بزرگوار را بررسی کردم به دو چیز شاخص در زندگی ایشان برخورد نمودم. یکی از آنها این است که شهید سپهبد صیاد شیرازی هر جلسه ای که داشت چه جزیی یا کلی به صورت مطلق در همه جلسات امکان نداشت بدون قرائت دعای سلامتی امام زمان (ع) سخن خود را آغاز کند، این مسئله نشان می دهد که ایشان در موضوع امام عصر (ع) آماده بوده است.

نصوری در پایان خاطرنشان کرد: شهید صیاد شیرازی یک فرد نظامی بود و طبعا انتظار ما از چنین فردی داشتن یک روحیه خشن و زمخت است اما به شهادت خانواده این شهید بزرگوار ایشان نه تنها چنین نبود بلکه روحیه بسیار لطیف و مهربان داشت./۱۳۲۵/۱۰۳/خ

ارسال نظرات