۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۹
کد خبر: ۵۲۸۲۷۸
چند خبر اسلامی؛

راهپیمایی «روز امام حسین» در اتریش

راهپیمایی «روز امام حسین(ع)» هم‌زمان با تاسوعای حسینی در اتریش برگزار می‌شود.
راهپیمایی در روز تاسوعا

به گزارش خبرگزاری رسا، راهپیمایی «روز امام حسین(ع)» هشتم مهرماه هم‌زمان با تاسوعای حسینی در اتریش برگزار می‌شود. این مراسم روز شنبه(هشتم مهرماه) هم‌زمان با تاسوعای حسینی در خیابان «ماریا هیلف» وین برگزار می‌شود و شیفتگان و ارادتمندان اهل بیت(ع) در آن حضور می‌یابند.

راهپیمایی روز امام حسین در اتریش از ساعت 15 به وقت محلی آغاز می‌شود و تا 17 ادامه دارد.

مرکز اسلامی امام علی(ع) وین تاکنون جلسات متعددی برای هماهنگی کمیته فرهنگی روز امام حسین(ع) در اتریش برگزار و به منظور مشارکت و همکاری داوطلبانه در اجرای راهپیمایی، فراخوان‌هایی منتشر کرده است.

هماهنگی انتظامات و توجیه افراد آلمانی‌زبان همکاری‌کننده در مراسم با حضور رئیس مرکز، مدیران راهپیمایی و نمایندگان ملیت‌های مختلف از موضوعات مورد بررسی در این جلسات بوده است.

شیعیان تانزانیا در سوگ امام حسین

شیعیان تانزانیا به مناسبت محرم در مسجد «الغدیر» دارالسلام مراسم عزاداری برگزار کردند.

رایزنی فرهنگی ایران در تانزانیا اعلام کرد: این مراسم با حضور سفیر و رایزن فرهنگی ایران در تانزانیا و رییس جامعة المصطفی(ص) العالمیه شعبه این کشور برگزار شد و با برنامه‌های مختلفی همراه بود.

شیخ جلال، رییس حوزه امام صادق(ع) تانزانیا در مراسم مسجد الغدیر سخنرانی کرد و ساعی‌پور، مداح اعزامی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز نوحه‌خوان مراسم بود.

در بخشی از مراسم نوحه فارسی و عربی از سوی یکی از طلاب حوزه امام صادق(ع) اجرا شد.

مراسم سینه‌زنی شیعیان بلغارستان

شیعیان و ایرانیان مقیم بلغارستان در سوگ سرور و سالار شهیدان کربلا و یاران با وفایش به سینه‌زنی پرداختند.

حسینیه رایزنی فرهنگی ایران در بلغارستان در شب‌های محرم میزبان عزاداران است و شیعیان و ایرانیان مقیم این کشور در این مکان همنوا با شیعیان سراسر جهان با نوحه‌خوانی و مرثیه‌سرایی مهدی سیفی، مداح اهل بیت(ع) به عزاداری و سینه‌زنی می‌پردازند.

«عملکرد قراء در علم تجوید و اصول قرائات»؛ رساله دکتری قاری بغدادی

جلسه دفاعیه رساله دکتری «رافع عامری»، قاری سرشناس عراقی و مدیر مرکز ملی علوم قرآن وابسته به اداره اوقاف شیعیان این کشور با موضوع «عملکرد و ادای قاریان میان علم تجوید و اصول قرائات»، در دانشکده علوم اسلامی دانشگاه بغداد برگزار شد.

رافع عامری، در این جلسه دفاعیه که به مدت چهار ساعت به طول انجامید، پس از طرح مباحث رساله دکتری خود، با دریافت نمره عالی، توانست مدرک دکتری خود را کسب کند.

این جلسه با حضور کمیته بررسی این رساله متشکل از «عامر عمران خفاجی»، از اساتید دانشگاه بابِل عراق و «عمر رحمن رشید، ابراهیم عبدالسلام، عمار حکمت، سعد محمد حسن» به عنوان اعضای آن و «محمد خضیر»، ناظر جلسه دفاعیه همراه بود.

در این جلسه دفاعیه همچنین، «شامل الکهیه عامری»، عضو کمیسیون اوقاف مجلس نمایندگان عراق، «سیدصالح حیدری»، رئیس سابق اداره اوقاف شیعیان این کشور، «فاضل انباری»، معاون مدیرکل عتبات مقدسه و مزارهای شریف اداره اوقاف شیعیان و هیئتی از آستان مقدس کاظمین و اساتید و علاقمندان به امور قرآن حضور داشتند.

تلاش رادیو قرآن مصر برای پخش تلاوت‌های کمیاب

رادیو قرآن مصر با اعلام این که تیمی از مسؤولان اداره علوم قرآن این رادیو در حال بررسی آرشیو تلاوت‌های قدیمی و کمیاب مشاهیر قرائت هستند، اعلام کرد: این قرائت‌های نادر و کمیاب به‌زودی از این ایستگاه رادیویی پخش خواهد شد.

حسن سلمان، رییس شبکه رادیویی قرآن مصر در این باره گفت: تلاوت‌های کمیاب و نادر مشاهیر قرائت قرآن، به زودی از طریق این ایستگاه رادیویی برای شنوندگان و علاقه‌مندان پخش خواهد شد.

وی افزود: دعوت از متخصصین و کارشناسان برجسته علوم دینی برای تبیین علوم تفسیری و فقهی، از دیگر تعهدات دست‌اندرکان این شبکه رادیویی است.

یادآور می‌شود، شبکه رادیویی قرآن مصر  درصدد تدوین یک طرح جامع برای توسعه برنامه‌ها و نوگرایی در گفتمان دینی است که هدف از این اقدام، افزایش آگاهی صحیح مردم و شنوندگان از دین مبین اسلام و پرهیز از افزاطی‌گری به نام اسلام است.

آتش‌سوزی در مسجد «اوره برو» سوئد

مسجد محله «وی والا» در شهر «اوره برو» سوئد بامداد امروز دچار حریق شد.

علیرغم تلاش‌های 5 ساعته ماموران آتش‌نشانی شهر اوره برو، آتش‌سوزی که در ساعت دو بامداد به وقت محلی آغاز شد، در بخش‌هایی از ساختمان مسجد همچنان ادامه داشته و سقف آن ریزش کرده است.

اولف جاکوبسن، از ماموران اداره اطفاء حریق و نجات اوره برو ساعت شش و نیم بامداد به وقت محلی در گفتگو با پایگاه خبری «TT newswire» گفت: آتش‌سوزی در بخش‌هایی از ساختمان مسجد ادامه دارد و امیدواریم بتوانیم بخش‌های دیگر را نجات دهیم.

از آنجایی که نحوه شروع آتش‌سوزی مشخص نیست، پلیس در حال بررسی احتمال عمدی بودن این حادثه است.

براساس اطلاعات موجود در وب‌سایت مسجد، بیش از 5 هزار نفر از 25 ملیت مختلف طی یک ماه از آن بازدید می‌کند.

این مسجد در سال 2014 نیز دچار حمله اسلام‌ستیزانه شد که طی آن فردی بطری محتوی مواد آتش‌زا از پنجره آن به داخل پرتاب کرد اما این کار موجب آتش‌سوزی نشد.

دوره اسلام‌شناسی در کلیسای «مینه‌سوتا» آمریکا

کلیسای جامع شهر «سنت کلاود» در ایالت مینه‌سوتای آمریکا یک دوره آموزشی درباره اسلام را به مدت 5 هفته با هدف تحکیم ارتباط میان مسلمانان و مسیحیان برگزار می‌کند.

این دوره آموزشی با عنوان «همسایه من مسلمان است» از دهم مهر روزهای دوشنبه از ساعت 6 الی 8 بعد از ظهر به وقت محلی در کلیسای جامع شهر «سرتل» مینه‌سوتا برگزار خواهد شد.

«ریو لیه روسو»، مسؤول برگزاری این دوره آموزشی گفت: این دوره کمک خواهد کرد تا شرکت‌کنندگان شناخت بیشتری از اسلام پیدا کنند و اشتراکات و تفاوت‌های آن را با مسیحیت درک کنند.

وی افزود:‌ این دوره بر  آموزه‌های مهم اسلام و مسیحیت تمرکز دارد و مباحثی مانند عقاید مسلمانان و مسیحیان درباره مسیح(ع) و اطلاعات اشتباه رایج در مورد اسلام نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

انتقاد گروه‌های حقوق بشری به دستور جدید ترامپ

دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا، به خاطر تجدید دستور منع مهاجرت مسلمانان و افزودن چند کشور جدید به آنها، تحت فشارها و انتقادات گروه‌های حقوق بشری قرار گرفته است.

رییس‌جمهور آمریکا که به اسلام‌ستیزی شهرت یافته با امضای دستور جدید مهاجرتی، نشان داد همچنان بر هدف قرار دادن مسلمانان اصرار دارد.

ترامپ تاکنون بارها علیه مسلمانان سخنرانی کرده و در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری در سال 2016 خواستار منع کامل ورود مهاجران مسلمان به آمریکا شد. البته وی به جز مسلمانان در میان دیگر اقلیت‌های آمریکا نیز وجهه خوبی ندارد.

براساس آخرین فرمان امضا شده توسط ترامپ در روز یکشنبه (2 مهر) اتباع کشورهای ایران، لیبی، سومالی، سوریه و یمن به علاوه کشورهای چاد، کره شمالی و ونزوئلا با محدودیت‌هایی برای سفر به آمریکا مواجه هستند.

زهرا بیلو، از مسؤولان شورای روابط اسلامی ـ آمریکایی، بزرگترین سازمان حامی حقوق مسلمانان آمریکا، گفت: این فرمان جدید بهتر از قبلی نیست.

در فرمان جدید کشور سودان از مجموع 6 کشور اسلامی حذف شده و در عوض سه کشور دیگر به این فهرست اضافه شده است.

آنتونی رومرو، مدیر اجرایی اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا گفت: اضافه شدن کشورهایی مانند کره شمالی و ونزوئلا به این فهرست، این حقیقت را تغییر نمی‌دهد که این فرمان علیه مسلمانان صادر شده است.

وی افزود: گناه ترامپ در هدف قرار دادن مسلمانان با قرار دادن کشورهای دیگر در فهرست دشمنان، پاک نمی‌شود.

ترامپ بار دیگر به بهانه امنیت داخلی آمریکا این فرمان جدید 90 روزه را امضا کرد.

نهاد عوض، مدیر اجرایی شورای روابط اسلامی ـ آمریکایی گفت: تکرار این هدف‌گیری غیرقانونی مسلمانان، بار دیگر نشان می‌دهد که ترامپ مصمم به دنبال کردن سیاست‌های تبعیض‌آمیزی است که موردپسند اسلام‌ستیزان و افراط‌گرایان ضدمهاجرت است و فایده‌ای هم برای امنیت ملی ما ندارند.

آویده موسویان، سخنگوی مرکز ملی حقوق مهاجرت نیز گفت: همان طور که رنگ کردن یک خانه متروک مشکلات ساختاری خطرناک آن را رفع نمی‌کند، تغییرات حاصل شده در این دستور نیز چیزی از تبعیض‌آمیز بودن آن علیه مسلمانان کم نخواهد کرد.

گروه‌های حقوق بشری متعددی نیز با انتشار بیانیه‌هایی، ابلاغ مهاجرتی جدید ترامپ را محکوم کردند/۹۹۴/ب۹۰۳/ف

ارسال نظرات