۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۸
کد خبر: ۵۲۸۲۷۷
عضو هیأت علمی جامعه المصطفی:

مسؤولیت پذیری و رفتار حسنه معیار خانواده اسلامی است

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی مسؤولیت پذیری و رفتار حسنه را معیارهای خانواده اسلامی دانست و گفت: متاسفانه پذیرش مسؤولیت از طرف افراد خانواده در جامعه امروز مورد غفلت و بی توجهی قرار گرفته است.
حجت الاسلام و المسلمین اخلاقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام علی اخلاقی ظهر امروز در جلسه ای که به مناسبت ایام محرم در مدرسه برادران جامعه المصطفی برگزار شد گفت: امروزه خانواده در غرب از هم پاشیده است و چیزی که امروز در آنجا مرسوم است سقف مشترک است. خانواده یک نسبت است و اعضای آن از یکدیگر جدا نیستند که اگر اینگونه باشد آن دیگر خانواده نیست و خانه مشترک است. اسلام بر خانواده تاکید دارد نه خانه مشترک.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی با اشاره به اصرار اسلام بر تشکیل خانواده افزود: متاسفانه هزینه تشکیل خانواده در جامعه ما بالا رفته است و جوانان بسیار سخت به فکر ازدواج می افتند. بالا رفتن سن ازدواج موجب افزایش دردسر ها و آسیب ها اجتماعی شده است.

وی با برشمردن ملاک ها و معیارهای خانواده اسلامی خاطر نشان کرد: مسؤولیت پذیری نخستین معیار و ملاک خانواده اسلامی است. پیامبر اکرم(ص) در روایت «کلکم راع و کلکم مسؤول عن رعیته» بلافاصله به تعیین مصداق برای روایت می پردازند و پدر و مادر را یکی از مصادیق مسؤول بودن در برابر فرزندان می شمارند. متاسفانه پذیرش مسؤولیت از طرف افراد خانواده در جامعه امروز مورد غفلت و بی توجهی قرار گرفته است.

حجت الاسلام اخلاقی با اشاره به نقش رفتار و اخلاق در تربیت فرزندان گفت: وارستگی اخلاقی پدر و مادر و رفتار آنان در تربیت فرزندان بسیار مهم است و صحبت و نصیحت نمی تواند تاثیر رفتار را داشته باشد. رفتار انسان ساز است و دینداری با رفتار شکل می گیرد. پیامبر اکرم(ص) با رفتار خویش مردم را مسلمان می کردند. در روایتی از امیرمؤمنان(ع) آمده است که از مصاحبت با افراد شرور بپرهیز، چرا که طبع تو پنهانی چیزی از آنان را می دزدد و شبیه آنان می شوی. این روایت نشان دهنده تاثیر رفتار بر انتقال پیام به آدمی بدون حتی پذیرش از سوی آنان است.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی تربیت را مبتنی بر اصل محاکات دانست و افزود: کودک هر آنچه می بیند ضبط می کند و بعد دقیقا همان را اجرا می کند. کودک انسان بزرگی است که قالبی کوچک دارد و به حکایتگری رفتار ما می پردازد. امام صادق(ع) در رابطه با اهمیت تاثیر رفتار بدون سخن گفتن در آموزش و تبلیغ می فرمایند: «کونوا دعاه الناس بغیر السنتکم»/861/پ202/ب1

ارسال نظرات