۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۳
کد خبر: ۵۲۸۲۴۸
در کارگاه آموزشی«شهروند مسؤول» مطرح شد؛

امر به معروف و نهی از منکر ریشه در فطرت و قرآن دارد

محقق و پژوهشگر حوزوی با اشاره به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در مکتب اجتماعی اسلام گفت: اهمیت این دو فریضه تا جایی است که قرآن نخستین آمر به معروف را ذات مقدس پروردگار معرفی می کند.
کارگاه شهروند مسؤول کانونهای فرهنگی مساجد اصفهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، کارگاه آموزشی «شهروند مسؤول» همزمان با هفته امر به معروف و نهی از منکر امروز ویژه رابطان خواهر کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان با محوریت اهمیت و جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در نظام اجتماعی اسلام، برگزار شد.

حجت الاسلام مهدی صدری در این کارگاه با بیان مبانی امر به معروف و نهی از منکر اظهار داشت: امر به معروف به معنای فرمان دادن به هر کاری است که عقل و شرع آن را خوب بداند و نهی از منکر به معنای بازداشتن و نهی کردن از هر کاری است که عقل یا شرع آن را بد بداند.

وی با اشاره به چرایی امر به معروف و نهی از منکر ادامه داد: این دو فریضه ریشه در فطرت، قرآن، سنت نبوی و عقل و اندیشه بشری دارد که در مکتب اسلام سالم سازی محیط از طریق امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یک امر واجب و عبادتی در ردیف نماز و روزه و سایر عبادات مطرح شده است.

این محقق و پژوهشگر به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر از دیدگاه قرآن کریم اشاره ای داشت و افزود: قرآن کریم به بیان های مختلف به اهمیت این دو فریضه الهی اشاره کرده تا جایی که اولین آمر به معروف را ذات مقدس پروردگار معرفی می کند و می فرماید:«به راستی خداوند به عدالت و احسان و بخشش به خویشاوندان فرمان می دهد و از فحشا و منکر و ستمگری نهی می کند».

حجت الاسلام صدری با بیان اینکه این دو فریضه در نظام اجتماعی اسلام در سه سطح مورد توجه قرار گرفته است گفت: در نظام اجتماعی اسلام این دو فریضه درسه سطح؛ عموم مردم، نخبگان و دولتمردان مورد توجه قرار گرفته است و مسئولیت اجرای این دو فریضه بر عهده این سه دسته است.

وی با اشاره به شرایط چهارگانه امر به معروف و نهی از منکر ادامه داد: چهار شرط برای وجوب امر به معروف و نهی از منکر ذکر شده است و این چهار شرط بیانگر این است که در چه شرایطی امر به معروف و نهی از منکر واجب است.

وی همچنین افزود: علم و آگاهی فرد آمر از شرایط امر به معروف و نهی از منکر اولین شرط انجام این فریضه است که خود در انجام آن دچار منکر نشود.

حجت الاسلام صدری احتمال تأثیر، اصرار و استمرار بر عمل و نداشتن مفسده را از دیگر شرایط امر به معروف و نهی از منکر بیان و ادامه داد: فلسفه امر به معروف و نهی از منکر احیای واجبات شرعی، خوبی ها و ارزش ها و نقطه مقابل؛ جلوگیری از زشتی ها و ضد ارزش هاست لذا فرد آمر با یقین بر اینکه امر به معروف و نهی از منکر او در فرد خاطی تاثیرگذار خواهد بود و ضرر و زیان بدنی یا مالی برای وی نخواهد داشت باید اقدام به انجام این فرائض کند.

وی با برشمردن گام های انجام امر به معروف و نهی از منکر ادامه داد: رو به رو شدن با فرد خاطی، تشخیص آمادگی پذیرش در طرف مقابل، تذکر مستقیم کلامی و پاسخ مخاطب به واکنش آمر و ناهی و عمل متقابل آمر و ناهی به مخاطب از گام های انجام این دو فریضه است.

وی با بیان اینکه برای انجام امر به معروف و نهی از منکر باید از شیوه های متناسب با مخاطب استفاده شود گفت: حفظ شخصیت و کرامت انسانی خطاکار، جلب اعتماد مخاطب، صحبت کردن در سطح افراد، در نظر گرفتن شرایط روحی و روانی افراد، رعایت نزاکت و ادب در برخورد، محترم شمردن عقاید افراد شیوه هایی است که فرد آمر باید از آن بهره بگیرد تا بتواند به خوبی این فرائض را انجام دهد.

گفتنی است این کارگاه آموزشی با همکاری دبیرخانه کانونهای فرهنگی هنری مساجد استان و ستاد احیا امر به معروف و نهی از منکر برگزار شد./1305/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات