۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۵
کد خبر: ۵۲۸۲۱۹
سرمقاله؛

مطالبه شفافیت

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قول داده است با پیروی از سیاست شفاف‌سازی در این وزارتخانه، تمامی هزینه‌ها و بودجه برنامه‌های فرهنگی و بودجه همه برنامه‌ها را در دسترس عموم قرار دهد.
یادداشت

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از صبح نو، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قول داده است با پیروی از سیاست شفاف‌سازی در این وزارتخانه، تمامی هزینه‌ها و بودجه برنامه‌های فرهنگی و بودجه همه برنامه‌ها را در دسترس عموم قرار دهد و قراردادهای ارشاد و نهادهای وابسته را با شفافیت اطلاع رسانی کند تا همه بدانند وزارت ارشاد از چه کسانی یا مراکزی حمایت می‌کند.

طبیعی است ضمن استقبال از این تصمیم وزیر ارشاد، باید منتظر نتایج عملی آن در این وزارتخانه بود و از دیگر دستگاه‌های دولتی خواست تا به طور جدی در این مسیر گام بردارند. مسلماً یکی از روش‌های مؤثر در مبارزه با فساد و رانت در دستگاه‌های دولتی شفافیت در بودجه‌ها، قراردادها، شرایط اخذ مجوزها و تسهیلات، انجام معاملات و ... است که طبق قانون باید اطلاعات همه آن‌ها به صورتی کاملاً شفاف در معرض اطلاع عموم قرار گیرد.

ماده 19 قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار و ماده سه قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد نیز دولت را موظف کرده است اطلاعات مربوط به همه فعالیت‌ها و قراردادها را با راه‌اندازی پایگاهی به اطلاع افکار عمومی برساند که با وجود گام‌های اولیه‌ای که در این زمینه برداشته شده، اما عدم حضور همه دستگاه‌ها و ارائه ناقص اطلاعات و شفاف نبودن نحوه دسترسی عموم مردم، عملاً اقدامات انجام شده را بی اثر و بلانتیجه کرده است و همچنان رانت اطلاعاتی در دستگاه‌های دولتی و به ویژه شرکت‌های وابسته به آن‌ها، حرف اول را می زند.  امید است دولت یازدهم در زمینه مقابله با رانت اطلاعاتی دستگاه‌ها که طی سال‌های اخیر، به دلیل نبود شفافیت آسیب‌های فراوانی به کشور وارد کرده، گام‌های عملی بردارد و اعتماد از دست رفته مردم به دستگاه‌های دولتی را بازگرداند./۱۳۲۵/۱۰۳/خ

ارسال نظرات