۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۰
کد خبر: ۵۲۸۲۱۸
وزیرخارجه سوریه:

نبردهای اصلی در سوریه به پایان خود نزدیک شده است

وزیرخارجه سوریه گفت: نبردهای اصلی در سوریه به پایان رسیده است و فصل پایانی بحران را درسایه پیروزی های ارتش و پشتیبانی هم‎پیمان‎ها رقم خواهیم زد.
ولید المعلم وزیر امور خارجه سوریه

به گزارش خبرگزاری رسا، ولید المعلم وزیر خارجه سوریه شب گذشته در گفت وگو با شبکه روسیا الیوم گفت: کسانی که عملیات های میدانی ارتش سوریه و دوستان و همپیمان های آن را دنبال می کنند، دیدند که در سه ماه گذشته بیش از 55 درصد از خاک سوریه آزاد شده است.
وی اضافه کرد: اقداماتی مانند شکستن محاصره دیرالزور و پیش از آن آزادی تدمر و السخنه، وچنین نبردهای سرنوشت سازی همسطح آزادسازی حلب هستند و به همین خاطر می گویم که نبردهای اصلی در سوریه درحال پایان یافتن است و ما آخرین فصل بحران را رقم می زنیم.
المعلم درباره حضور آمریکا درسوریه اظهارداشت: ما از تمامی شیوه های دیپلماتیک استفاده می کنیم زیرا حضور آمریکا در سوریه غیرقانونی و بدون موافقت دولت سوریه است و هنگامی که از راه دیپلماسی موفق نشویم، مجبوریم از دیگر راه حل ها استفاده کنیم؛ ما به کشور آن ها نرفته ایم بلکه آن ها به کشور ما آمده اند، ما در این مورد براساس اصل حاکمیت ملی و یکپارچگی سرزمینی و استقلال سوریه اقدام خواهیم کرد.
وی پیرامون برگزاری همه پرسی در کردستان عراق و پیامدهای آن گفت: این همه پرسی از نظر ما غیرقابل قبول است، ما خواستار یکپارچگی عراق هستیم، این درحالی است که کردهای سوریه خواستار نوعی خودگردانی درچارچوب مرزهای سوریه هستند . این موضع قابل مذاکره است . هنگامی که داعش را سرکوب کردیم می توانیم با فرزندان کرد سوریه بنشینیم و درباره آینده به توافق برسیم.
وزیرخارجه سوریه درباره ایجاد منطقه کاهش تنش درشمال این کشور گفت: برای ایجاد مناطق کاهش تنش نیازمند موافقت طرف های مختلف هستیم و نه فقط موافقت دولت سوریه و این نتیجه دخالت خارجی در بحران سوریه است. به همین خاطر ما معتقدیم که این امر تا زمانی که آمریکا از نیروهای کرد حمایت کند امکان پذیر نیست. هر انسان عاقلی باید از تجربه های گذشته درس بگیرد؛ آمریکا همواره همپیمان های خود را تنها می گذارد و کردهای ما باید از این موضوع عبرت بگیرند.
المعلم درباره موضع ترکیه به عنوان یکی از ضامن های آتش بس بیان کرد: حضور هر خارجی در خاک سوریه بدون موافقت دولت سوریه غیرقانونی است. ما با ایجاد منطقه کاهش تنش در استان ادلب موافقت کردیم، ولی آن را آزمونی برای نیت و اهداف ترکیه می دانیم؛ ترکیه ضامن گروه های مسلح است اگر بتواند آن گروه ها را به آتش بس وادارکند که هیچ و گرنه با پاسخ مناسب سوریه روبرو خواهد شد؛ به همین خاطر در این مرحله، موضع ترکیه را در بوته آزمایش می بینیم.
المعلم اضافه کرد: ما روابط خود را با ترکیه تخریب نکردیم، اشتباهات ترکیه در قبال سوریه و عراق، موضوع کردها را تحریک کرد زیرا سیاست ترکیه، تضعیف حکومت مرکزی بود. توقف ترکیه از حمایت گروه های تروریستی و تجهیز آن ها، می تواند نخستین نقطه تحول در مواضع این کشور باشد. پس از آن درباره هراقدام دیگر آنکارا برای بهبود روابط بحث خواهیم کرد.
وی درباره حضور ایران در سوریه نیز گفت: از حضور ایران استقبال و به سخنان توطئه گران و قاتلان ملت خود توجهی نمی کنیم زیرا موضع کشورهای عربی درباره حضور ایران در سوریه به دور از واقعیت است، زیرا در طول هفت سال از برادران عربی که امروز به حضور ایران اعتراض می کنند خنجر خوردیم و توطئه دیدیم ولی ایران درکنار ما ایستاد و با تروریسم مبارزه کرد.
المعلم افزود: 'اسرائیل' حق ندارد کسی را تهدید کند ، 'اسرائیل' رژیمی اشغالگر است و جولان سوری همچنان در اشغال است. ما حق داریم اقدامات لازم را در دفاع از سرزمین خود در پیش گیریم و درصورتی که تجاوزهای تل آویو به سوریه ادامه یابد تصمیم لازم را می گیریم؛ اکنون اولویت سوریه مبارزه با گروه های تروریستی داعش و جبهه النصره است و پس از آن خواهیم دید که این تجاوزها ادامه می یابد یا خیر.
وی پیرامون بحران میان کشورهای عربی خلیج فارس و تاثیر آن بر صحنه سوریه نیز گفت: ما چنین اعتقادی نداریم، آنچه در این اختلاف ها برای ما مهم است این است که چه کسی از گروه های تروریستی حمایت مالی و تسلیحاتی می کند، این کمک ها همچنان به این گروه ها می رسد.
معاون نخست وزیر سوریه اظهارداشت: ما به روسیه اعلام کردیم که از پیوستن چین، عراق، مصر و امارات و یک کشور دیگر که اکنون فراموش کرده ام به کشورهای ناظر در روند آستانه استقبال می کنیم.
المعلم درباره هماهنگی امنیتی با عراق در مبارزه با داعش در دیرالزور و دیگر مناطق نیز گفت: هماهنگی نزدیکی و به صورت روزانه میان دو کشور وجود دارد زیرا ما با یک دشمن مشترک می جنگیم و میان ما و آمریکایی ها کانال ارتباطی درباره مبارزه با داعش وجود ندارد ؛ ما با عراق هماهنگی می کنیم و کاری نداریم عراق با چه کسی هماهنگی می کند.
وی پیرامون روابط با کشورهای اروپایی و تبادل اطلاعات تروریست ها بیان کرد: هر کشوری که می خواهد در مبارزه با تروریسم مشارکت کند باید ابتدا از حمایت مستقیم و غیرمستقیم تروریسم دست بردارد و سیاست های واقع گرایانه در قبال بحران سوریه درپیش گیرد و برای لغو تحریم های یکجانبه تحمیلی به سوریه تلاش کند، اگر این اقدامات انجام شود، مسیر برای همکاری امنیتی و سیاسی آماده می شود.
المعلم درباره امکان نقش آفرینی مثبت فرانسه در حل و فصل بحران سوریه افزود: هیچ طرفی در اروپا تا زمانی که تحریم های اقتصادی یکجانبه را لغو و ارتباط خود را با تروریسم قطع نکند نمی تواند در حل بحران سوریه نقش آفرینی کند و هر گروهی که بدون مشورت یا مشارکت دولت سوریه تشکیل شود، غیرقابل پذیرش است و با آن همکاری نمی کنیم.
وی درپاسخ به سوالی درباره کمیته تحقیق بکارگیری سلاح شیمیایی گفت: ما با دوستان خود دراین باره همکاری می کنیم و خواستار تشکیل کمیته ای حرفه ای و به دور از سیاسی بازی هستیم تا به تحقیق بپردازد و با اتهام های آماده مخالفیم و زمان اعلام اتهام ها نیز با پیروزی های ارتش سوریه یا نشست آستانه همزمان است.
وزیرخارجه سوریه با ابراز تاسف از بمباران فرودگاه الشعیرات توسط آمریکا بدون هیچ دلیلی اضافه کرد: سوریه از سازمان منع گسترش سلاح شیمیایی خواست که تیمی بی طرف و متخصص را برای تحقیق درباره بکارگیری این سلاح به فرودگاه الشعیرات و شهر خان شیخون اعزام کند.
المعلم اضافه کرد: با همه نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد در سوریه در چارچوب تخصص آن ها همکاری می کنیم و به همین خاطرتا زمانی که فعالیت حرفه ای خود را انجام دهند با آن ها همکاری کامل می کنیم.
وی درباره مذاکرات ژنو نیز گفت: مشکل سوریه دخالت های خارجی است و متاسفانه گروه های سه گانه از پایتخت های محل اقامت خود فرمان می برند و ازاین رو، پیش قضاوت درباره نتایج نشست ژنو دشوار است.
المعلم افزود: هرکه خواستار حل بحران سوریه است ابتدا باید از دخالت دست بردارد و پس از آن حل و فصل امکان پذیر خواهد شد.
وی اضافه کرد: قطعنامه 2254 درباره مرحله انتقالی سخن نمی گوید و ما تفاوتی میان آن با ژنو یک نمی دانیم . ما با مخالفانی همکاری و گفت و گو می کنیم که مواضع آن ها برخاسته از منافع ملت سوریه است و نه منافع دیگر کشورها و هنگامی که چنین مخالفانی وجود داشته باشند همه چیز قابل حل است.
معاون نخست وزیر سوریه پیرامون بازسازی این کشور اظهارداشت: دولت سوریه درحال مطالعه طرح هایی دراین باره است و اولویت دراین مرحله با کشورهایی است که در طول بحران درکنار ما ایستادند.
المعلم درباره پیروزی دیرالزور نیز گفت: سوریه برای آزادسازی هر وجب از خاک خود از چنگ تروریست ها تلاش می کند و اگر این کار تا پایان سال جاری انجام شود بسیار خوب است ولی امیدواریم این کار زودتر انجام شود و ما به مبارزه تا پاکسازی همه خاک سوریه ادامه می دهیم.
وی درپاسخ به سوالی درباره تغییرات جامعه جهانی در قبال بحران سوریه گفت: تحول واقعی دراین باره مربوط به کشورهای بود که پیشتر در سال های گذشته موضع منفی داشتند ولی امسال یا سکوت کردند و یا تلاش کردند حسن نیت خود را نشان دهند و این جو بر جلسات مجمع عمومی سازمان ملل متحد غیر از سخنرانی ترامپ حمکفرما بود به همین خاطر معتقدم که بهبود وضعیت میدانی به بهبود وضع سیاسی منجر شود.
المعلم درباره امکان گفت و گو با برخی کشورهای عربی و بازگشت به اتحادیه عرب اظهارداشت: ما قربانی توطئه های برخی کشورهای عربی هستیم و قربانی منتظر است که دیگر حسن نیت خود را نشان دهند، هرچیزی ممکن است.
وی افزود: اتحادیه عرب به شکل و وضعیت کنونی چیز ترغیب کننده ای برای بازگشت به آن ندارد ما خواستار بازگشت به اتحادیه عرب فعال هستیم و نه اتحادیه عربی که اصول خود را با تعلیق عضویت اعضا و اجازه حمله به لیبی زیرپا می گذارد ما خواستار اتحادیه عرب واقعی هستیم و در وقت مناسب تصمیم می گیریم.
وزیر خارجه سوریه پیرامون آشتی ملی نیز گفت: برای مصالحه در داخل سوریه تلاش می کنیم و دستاوردهای بزرگی در این زمینه داشتیم و هزاران سوری اکنون به صورت طبیعی درکشور زندگی می کنند.
المعلم اضافه کرد: نمی توان کسی را برای بازگشت مجبور کرد و این بازگشت باید داوطلبانه باشد. هرکسی مایل به بازگشت باشد، میهن به وی نیازمند است زیرا ما در مرحله بازسازی قرارداریم./۹۹۴/ب۱۰۱/ف

منبع: ایرنا

ارسال نظرات