۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۶
کد خبر: ۵۲۸۱۶۹
معاون آموزش حوزه های علمیه در گفت‌وگو با رسا:

مجالس عزاداری امام حسین بهترین مسیر برای تهذیب است

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد مجالس عزاداری امام حسین(ع) را بهترین مسیر برای انسان شناسی و تهذیب دانست و گفت: عموم مردم جامعه اسلامی بدون جبر و با اختیار خود دراین مجالس شرکت کرده و هزینه می کنند.
معاون آموزش مرکز مدیریت حوزه های علمیه کشور

حجت الاسلام والمسلمین مهدی رستم نژاد معاون آموزش حوزه های علمیه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در استان مرکزی، در پاسخ به سوال نقش مجالس عزاداری امام حسین (ع) در معرفت افزایی جامعه، گفت: مجالس سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) سبب پاکی روح و دل، منقلب شدن و توبه، هدایت مردم جامعه اسلامی به راه راست و پیوند با ائمه معصومین (ع) می شود.

وی مجالس سیدالشهدا (ع) را یکی از برکات به جا مانده از قیام امام حسین دانست و افزود: مجالس امام حسین(ع) به چند بخش سینه زنی، نوحه خوانی، مرثیه سرایی، زیارت عاشورا و هیئت تقسیم می شود که مهم ترین وموثرترین قسمت آن خطابه و وعظ است.

معاون آموزش حوزه های علمیه اضافه کرد: خطابه و منبر انسان را مستدل و منطقی با مکتب و فلسفه امام حسین و زمینه و اهداف قیام عاشورا آشنا می کند که آثار بی نظیری دارد.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد بیان کرد: شیعیان بدون آنکه خود بدانند شهادت، ایثار، از خودگذشتگی، عزت مندی و حماسه را در مجالس عزاداری امام حسین (ع) می آموزند و به نسل های بعد منتقل می کنند که تربیت غیر مستقیم نامیده می شود.

وی افزود: در این روش بدون امر و نهی و ضمن الگوسازی و برجسته کردن یک شخص بزرگ این اثر عمیق را بر نفس و جان کسانی که در مجالس عزاداری امام حسین (ع) شرکت کرده اند، می گذارد.

معاون آموزش حوزه های علمیه مجالس عزاداری امام حسین (ع) را بهترین مسیر برای انسان شناسی و تهذیب دانست و خاطرنشان کرد: عموم مردم جامعه اسلامی بدون جبر و با اختیار خود دراین مجالس شرکت کرده و هزینه می کنند.

ویژگی های یک منبر خوب

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد در پاسخ به ویژگی های یک منبر خوب، بیان کرد: همان طور که امام حسین در خطابه های خود از آیات قرآن استفاده کرد، منبر نیز باید با آیات قرآن و پیام آسمانی خداوند غنی سازی شود و از روایات آن معصوم استفاده کرد.

معاون آموزش حوزه های علمیه با اشاره به زیبایی های هنری قرآن، اظهار داشت: سخنرانان باید از عناصر تاریخی، رفتارها، سیره های علما و بزرگان دین، شعر، حکایت های کوتاه و معنادار و هنر استفاده کنند تا منبر را ارتقا دهند، همان طور که قرآن با زیبایی های خود توانست در قلب ها نفوذ کند.

آسیب های مراسم عزاداری

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد ماهیت و هویت مجالس امام حسین را دین دانست و افزود: سخنرانان محور مجالس را نباید از هویت اصلی و دینی خود دور کنند سبب انحراف در مجالس عزاداری امام حسین (ع) شوند.

معاون آموزش حوزه های علمیه در ادامه در پاسخ به سوال آسیب های مراسم عزاداری، بیان کرد: خواندن و مداحی کردن با الحان فساد و استفاده از ادوات موسیقی حرام، غلو آمیز صحبت کردن در مورد امام حسین (ع) و ایجاد مزاحمت و ترک نماز از آسیب هایی است که مجالس سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) را تهدید می کند./842/ت۳۰۲/ب۲

ارسال نظرات