۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۶
کد خبر: ۵۲۸۱۶۳
حجت الاسلام رفیعی:

سیدالشهدا شهید حقد و کینه بنی امیه از علی است

استاد حوزه و دانشگاه درباره عوامل حزن و اندوه گفت: امام حسین(ع) در اولین خطبه روز عاشورا از علت این نبرد سوال کرد، یزیدیان گفتند:کینه ای که از پدرت علی داریم؛ از این رو حسین(ع) شهید کینه بنی امیه از علی است.
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نجف آباد، حجت الاسلام ناصر رفیعی، در پنجمین شب از مجلس عزای سیدالشهداء در مسجد جامع نجف آباد، در ادامه مباحث شب های گذشته، مصادیق وعوامل حزن و اندوه در اسلام گفت: بررسی نشاط و شادابی و نقطه مقابل آن حزن و اندوه در اسلام، می توانیم مصداق آیه «أَلا إِنَّ أَوْلِياءَ اللَّهِ لا خَوْفٌ‏ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُون»‏ شویم.

وی با بیان برخی روایات درباره عوامل حزن و اندوه افزود: یکی از عواملی که در روایت آمده است: «الرَّغْبَةُ فِي الدُّنْيَا تُورِثُ‏ الْغَمَّ وَ الْحَزَن‏» وابستگی به دنیا است که با دنیا دو گونه برخورد می کنند، برخورد وارسته، برخورد وابسته و این وابستگی به غیر از دارایی و ناداری است.

حجت الاسلام رفیعی ادامه داد: رغبت و وابستگی یعنی خاضع شدن در مقابل دنیا که اگر انسان در دنیا به به بالا دست نگاه کند همه اش محزون است که این مقایسه دو گونه است یا کاهنده یا افزاینده، که در روایات راجع به دین مقایسه افزاینده باید در مسائل دین به بالا دست نگاه کرد باعث رشد شود که اگر در مسائل دین مقایسه کاهنده داشته باشیم، باعث سقوط ما خواهد شد.

وی به برخی مثال های قرآنی درباره وابستگی به دنیا اشاره کرد و بیان داشت: حضرت سلیمان و قارون هر دو ثروتمند بودند و در قرآن درباره آنها آمده است اما سلیمان همان ثروتی را که داشت می گفت من فضل ربی، آن چه در اسلام و قرآن نکوهش شده، ثروتمند قارونی است که بی ارزش است که حتی خداوند یک سوره را در مذمت یک ثروتمند متکبر نازل شده و عبس و تولی، آنچه ارزشمند است ثروتمند سلیمانی چون حضرت خدیجه است.

استاد حوزه و دانشگاه عامل دیگر در حزن و اندوه را غضب و خشم برشمرد و تصریح کرد: طبق روایت «مَنْ‏ غَضِبَ‏ عَلَى مَنْ لَا يَقْدِرُ أَنْ يَضُرَّهُ طَالَ حُزْنُه‏»، یکی از عوامل حزن و اندوه، خشم و غصب است و چنین حالتی اول به خود فرد ضربه می زند که بسیاری از مشکلات خانوادگی امروز بر اثر همین پرخاشگری ها و عصبانیت ها است و سیره پیامبر در زمان خشم و غصب، تغییر وضعیت، نوشیدن آب، وضو گرفتن، قرآن خواندن بود که بسیار به فرد برای کنترل خشم کمک می کند.

وی با بیان روایت «رُبَ‏ شَهْوَةِ سَاعَةٍ تُوجِبُ حُزْناً طَوِيلا» درباره عامل دیگر در حزن و اندوه افزود: یک نگاه شهوانی یک حزن طویل می آورد حتی در فضاهای مجازی که بسیار متداول شده که خداوند برای دوری از این حزن به خانم دستور پوشش می دهد که برخی می گویند حجاب در کجای قرآن آمده، همین جلباب یعنی پوشیدن لباس بلند که مصداق حجاب است و به آقایان می گوید «قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِم‏».

حجت الاسلام رفیعی ادامه داد: غض در این آیه نه به معنای بستن چشمها بلکه غض یعنی خیره نشوید و سرتان را پایین بیندازید چنان که صفات تاریخ مملو است از جنایاتی که تنها بر اثر شهوت های حرام اتفاق افتاده است.

وی درباره دیگر عوامل حزن و اندوه گفت: در روایتی است که سه چیز زندگی را کدر و تاریک می کند، حقد و کینه، حسد و سوءظن، که این سه عامل باعث اندوه و افسردگی می شود، چنان که امام حسین در اولین خطبه روز عاشورا از علت این نبرد سوال کرد، یزیدیان گفتند، کینه ای که از پدرت علی داریم و حسین، شهید کینه است و کینه ای که از پیامبر اسلام و حضرت علی به دل داشتند، در کربلا به ظهور رسید، چنان که شمر از یاران حضرت علی در صفین بود. /1306/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات