۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۲
کد خبر: ۵۲۸۱۵۹
نائب رییس مرکز علمی تحقیقاتی بقیه الله الاعظم در بغداد:

دفاع از حریم اسلام فلسفه اصلی قیام عاشورا است

نائب رییس مرکز علمی تحقیقاتی بقیه الله الاعظم در بغداد با اشاره به فلسفه قیام عاشورا، دفاع از حریم اسلام و احتقان خون مسلمانان را یکی از اهداف حرکت تاریخی سیدالشهدا(ع)دانست و گفت: در زمان خلفای سه گانه پایه های دینی متزلزل شده بود.
قیام عاشورا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در هرمزگان، حجت الاسلام مروی نائب رییس مرکز علمی تحقیقاتی بقیه الله الاعظم در بغداد دوشنبه شب در جمع عزاداران حسینی در صحن مبارک امامزاده سیدمظفر(ع) بندرعباس با اشاره به فلسفه قیام اباعبدالله الحسین(ع) گفت: یزید بن معاویه در نامه ای به حاکم حجاز از وی خواست به هر نحو ممکن حسین بن علی (ع) را در حتی در حین چنگ زدن به پرده کعبه به شهادت برساند، به امام حسین(ع) ندا آمد و پس از اطلاع از این توطئه شوم دشمن تصمیم گرفت مکه را به قصد کربلا ترک کند.

وی در ادامه افزود: امام حسین(ع) پس از اینکه از وی خواستند با معاویه بیعت کند دست رد به سینه آن ملعون زد و اهل بیت (ع) و یاران اندک خود را به خطر انداخت و به سمت کربلا روانه شد.

نائب رییس مرکز علمی تحقیقاتی بقیه الله الاعظم در بغداد تصریح کرد: عامل اصلی حرکت تاریخی امام حسین(ع) عامل دفاعی بود آن هم نه دفاع شخصی بلکه دفاع از حریم اسلام و احتقان خون مسلمانان بود این هدف در میان دوازده امام مشترک بوده و همه ائمه اطهار در راستای صیانت از کلمه لااله الا الله و شریعت پیغمبر اسلام نازل شده از سوی خالق هستی است.

حجت الاسلام مروی ادامه داد: عنوان امیرالمومنین تنها برای حضرت علی بود اما معاویه در نامه ای به عمر عنوان را برای یزید به کار برد و در این نامه تاکید کرد که برای یزید به عنوان خلیفه مسلمین و امیرالمومنین از سه نفر بیعت خاص و مابقی بیعت عام بگیرید.

وی افزود: در زمان خلفای سه گانه پایه های دینی متزلزل شد البته معاویه به این اکتفا نکرد و بلکه اساس اسلام را لگدمال کرد و از ریشه قطع کرد و افرادی را مامور کرد بر روی منابری که حضرت علی (ع) خطبه بیان می کردند به آن حضرت دشنام دهند.

حجت الاسلام مروی ادامه داد: در این زمان امام حسین(ع) متوجه شد که دین محمدی در خطر است همان دینی که پدر مادر و برادرش برای حفظ آن جان دادند بنابراین تصمیم گرفت برای حفظ دین جدش قیام کند.

وی همچنین گفت:  اباعبدالله الحسین از مکه به قصد اصلاح دین جدش رسول الله خارج شد چرا که تغییرات ایجاد شده در دین جدش با نصیحت و موعظه قابل اصلاح نبود و به عبارتی کار از نصیحت گذشته بود.

نائب رییس مرکز علمی تحقیقاتی بقیه الله الاعظم در بغداد ادامه داد: امام حسین هدف خروج از شهر جدش رسول خدا را اجرای امر به معروف و نهی از منکر و اصلاح دین محمدی عنوان کرد و با روشنگری فلسفه قیام تاریخی خود حجت را بر مردم آن زمان تمام کرد تا شبهه ای در ذهن کسی باقی نماند.

حجت الاسلام مروی افزود: سیدالشهدا تصمیم داشت تا تغییری جامع اساسی و کلی در دین مبین اسلام ایجاد کند به همین دلیل تا لحظه آخر دست به شمشیر نبرد./۸۵۱/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات