۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۳
کد خبر: ۵۲۸۱۵۷
دبيرجامعه روحانيت كاشان:

ارتقای کیفی اقامه نماز سبب رونق كيفيت زندگي می شود

دبير جامعه روحانيت كاشان، گفت: اگر در نماز خواندن تصميم بگيريم تغييراتي ايجاد كنيم و نماز اول وقت را در اولويت قرار دهيم و كيفيت نماز هاي خود را بيشتر كنيم مطمئن باشيد بر زندگي انسان و كيفيت انسان نيز تأثيرگذار خواهد بود.
حجت الاسلام عليرضا شاه فضل

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل، دوشنبه شب در مراسم عزاداري امام حسين(ع) كه در نصر آباد كاشان برگزارشد، از نماز به عنوان ابزاري براي ثبات قدم در دين نام برد و افزود: در واقعه عاشورا امام حسين(ع) جنگ را متوقف كرد تا نماز اول وقت را اقامه كند و حتي يك شب از دشمن مهلت گرفت تا يك شب بيشتر نماز بخواند، چراكه ثواب نماز در دنيا قابل مقايسه با آخرت نيست.

وي يكي از مباحث مهم محرم را بحث نماز خواند و افزود: يكي از تحريف هاي در عاشورا اين است كه برخي عزا دار امام حسين(ع) هستند اما به نماز بي توجه هستند و اينگونه تصور مي شود كه اگر شب تا صبح در هيات و عزاداري كردند و نماز صبح آنها قضا شد اشكالي ندارد در حالي كه اين موضوع تحريف عاشورا است.

حجت الاسلام شاه فضل، با اشاره به اينكه نماز را با هيچ چيز ديگري عوض نكنيد، گفت: اميرمومنان(ع) مي فرمايد ‹‹ أَقِمِ الصَّلاةَ طَرَفَي النَّهارِ وَ زُلَفًا مِنَ اللَّيلِ إِنَّ الْحَسَناتِ يذْهِبْنَ السَّيئاتِ›› نماز را بخوان يكي صبح و يك مغرب و نيمه هاي شب، بنابراين اميدواري اينجا است كه مي فرمايد ‹‹إِنَّ الْحَسَناتِ يذْهِبْنَ السَّيئاتِ›› چون كارهاي نيك كارهاي بد را نابود مي كند.

وي افزود: پيامبر اكرم(ص) مي فرمايد، انساني كه نماز مي خواند، گناهان او مانند برگ درختان پاييزي مي ريزد، اما بيت المال و حق الناس شامل اين بحث نمي شود چرا كه، نماز در مكان غصبي و با لباس غصبي باطل است.

دبير جامعه روحانيت كاشان، با اشاره به اينكه، نماز يك روحي دارد و يك وجودي دارد كه شخص نماز گزار با روح نماز و وجود نماز ارتباط برقرار مي‌كند، گفت: نمازهاي برخي از ما به دليل اينكه روح ندارد سبب مي شود تا انس با نماز نداشته باشيم و هيچ لذتي از نماز نبريم و به همين دليل نماز خواندن براي ما سخت و دشوار است.

حجت الاسلام شاه فضل، افزود: خداوند در قرآن مي فرمايد ‹‹إِنَّهَا لَكَبِيرَةٌ إِلاَّ عَلَى الْخَاشِعِينَ›› نماز خيلي سخت است اما براي كساني كه اهل خضوع و خشوع باشند سخت نيست، بنابراين از الان تصميم بگيريم با اقامه نماز در اول وقت و پوشيدن لباس نو براي اقامه نماز و با حضور در مسجد و حضور قلب در نماز يك ارتباط ويژه اي با نماز برقرار كنيم.

وي افزود: امام صادق هنگام اقامه نماز خود را معطر مي‌كرد و مي فرمود، ثواب نماز با عطر 70 برابر است، بنابراين امام راحل مي فرمايد، در نماز براي خود فراغت قلب و فراغت وقت را فراهم كنيد كه فراغت قلب آزادي فكر از همه قيد بندها است به طوريكه برخي از علماي اخلاق معتقدند قبل از نماز حتي قرآن هم تلاوت نكنيد و تنها تفكر كنيد، ضمن اينكه وقت زياد براي نماز در نظر بگيريد تا به مرور روح نماز در وجود شما شكل بگيرد و در چنين حالتي است كه دل انسان براي نماز بال مي زند.

دبير جامعه روحانيت، گفت: اگر در نماز خواندن تصميم بگيريم تغييراتي ايجاد كنيم و نماز اول وقت را در اولويت قرار دهيم و كيفيت نماز هاي خود را بيشتر كنيم مطمئن باشيد بر زندگي انسان و كيفيت انسان نيز تأثيرگذار خواهد بود./1307/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات