۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۲۸۱۵۱
آیت الله مهدوی:

جایگاه بین المللی آمریکا با پذیرش نقض برجام تضعیف خواهد شد

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: از نظر بین المللی اگر آمریکا علناً بپذیرد که برجام را نقض کرده است جایگاهش در بین ملت ها به شدت تضعیف خواهد شد.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه پرسمان عصر امروز که در مرکز هلال احمر اصفهان برگزار شد، گفت: حرکت کلی انقلاب در راستای کسب اهداف عالیه بوده است.

صلح امام حسن(ع) به اندازه قیام امام حسین(ع) سبب حفاظت از دین شد

وی در پاسخ به این سؤال که فلسفه قیام امام حسین(ع) چه بوده است و چرا امام حسین(ع) همچون برادرشان امام حسن(ع) که با معاویه صلح کردند، با یزید صلح نکردند؟ افزود: امام حسین(ع) هدف از قیام خودشان را احیاء امر به معروف و جلوگیری از منکر معرفی کرده اند البته باید متذکر شوم معروف تنها شامل فرائضی همچون نماز و روزه نیست بلکه در این بیان، مجموعه دین مطرح است.

آیت الله مهدوی با بیان این که صلح امام حسن(ع) به اندازه قیام امام حسین(ع) سبب حفظ دین اسلام شد، خاطرنشان کرد: امام حسن(ع) در زمان امامتشان با معاویه صلح نمی کردند ولی معاویه با حیله و نیرنگ و پرداخت پول های کلان فرماندهان سپاه امام حسن(ع) را خرید تا جایی که وقتی امام حسن(ع) در خیمه مشغول نماز خواندن بودند، دشمن برای کشتن ایشان اقدام کرد و کسی نبود از ایشان دفاع کند و پای مبارکشان مجروح شد؛ صلح امام حسن(ع) با معاویه تماماً به نفع امام حسن(ع) بسته شد و از این صلح متوجه می شویم که معاویه از امام می ترسیده است؛ هر چند بعد از شهادت امام حسن(ع) مفاد صلح نامه نقض شد؛ باید متذکر شوم امام حسن(ع) از شجاعت بی نظیری برخوردار بودند تا جایی که منقول است در جنگ صفین کسی جرأت رویارویی با ایشان را نداشته است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: امام حسین(ع) حدود ده سال به صلح برادرشان با معاویه پایبند بودند ولی بعد از معاویه، یزید قصد داشت اساس دین اسلام را نابود کند به همین دلیل امام حسین(ع) با همراهی یارانی که حدود 20 سال برای کربلا ساخته شده بودند قیام کردند و قضیه کربلا اتفاق افتاد.

حضور خانواده امام حسین(ع) در کربلا سبب تبیین نهضت عاشورا شد

امام جمعه موقت اصفهان در پاسخ به این سؤال که اگر امام حسین(ع) به شهادت خودشان و یارانشان علم داشتند و می دانستند قرار است چه اتفاقاتی بیفتد، چرا خانواده خودشان را به کربلا آوردند تا مصائب اسارت بر ایشان واقع شود؟ اظهار کرد: حرکت و قیام امام حسین(ع) باید در اوج مظلومیت واقع می شد تا جامعه مسلمانی که از دین غافل شده بودند بیدار شوند، به همین دلیل امام حسین(ع) خانواده خودشان را به کربلا آوردند، همچنین حضور حضرت زینب(س) در جمع کربلائیان سبب شد تا نهضت امام حسین(ع) فراگیر شود و به آیندگان برسد وگرنه یزید و ابن زیاد قصد داشتند قضیه کربلا را مسکوت بگذارند.

ذکر لسانی زمانی اگر با ذکر قلبی توأم شود اثر بسیار زیادی دارد

استاد اخلاق حوزه علمیه در پاسخ به سؤال فردی که پرسید، جایگاه ذکر لسانی و ذکر قلبی در پیشبرد اهداف معنوی انسان کجا است؟ ابراز کرد: ذکر لسانی حتی اگر بدون توجه به معنای ذکر باشد، به طور قطع اثرات بسیار خوبی دارد چرا که نوعی تلاش برای رسیدن به رضایت خداوند محسوب می شود ولی تأثیر ذکر لسانی زمانی که با ذکر قلبی توأم شود بسیار زیاد است؛ در حقیقت اصالت با ذکر قلبی است.

وی در پاسخ به این سؤال که برای توفیق داشتن بر نماز شب چه راهکارهایی پیشنهاد می کنید؟ افزود: راهکارهای کسب توفیق برای خواندن نماز شب بسیار مفصل است و جایگاه توضیحش از وقت جلسه خارج است ولی برای این که شما را راهنمایی کرده باشم، به حاشیه مفاتیح الجنان محدث قمی در مبحث نماز شب مراجعه کنید همچنین در کتاب اربعین حدیث امام خمینی(ره) نیز مطالبی در این زمینه بیان شده است.

پذیرش علنی نقض برجام از سوی دولتمردان آمریکایی سبب تخریب جایگاه بین المللی آمریکا خواهد شد

آیت الله مهدوی در پاسخ به این سؤال که اگر توافق برجام توسط آمریکا نقض شود آیا جمهوری اسلامی ایران متضرر نخواهد شد؟ گفت: مسأله ای که مطرح است و مطمئناً خودِ شما به آن واقف هستید این است که برجام توسط آمریکایی ها نقض شده است ولی آمریکا قبول نمی کند که ناقض برجام است و ادعا می کند ایرانی ها ناقض برجام بوده اند؛ از نظر بین المللی اگر آمریکا علناً بپذیرد که برجام را نقض کرده است جایگاهش در بین ملت ها به شدت تضعیف خواهد شد؛ یکی از مسائل مهم این است که مردم جهان نسبت به جمهوری اسلامی ایران و آمریکا بصیرت پیدا کنند که برجام در این زمینه می تواند چهره اصلی آمریکایی ها را نمایان کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری تبیین کرد: آمریکایی ها فکر می کنند اگر برجام را نقض کنند جمهوری اسلامی ایران برای این که بخواهد بازسازی انجام دهد به چندین سال زمان نیاز دارد ولی مسؤولان کشور می گویند اگر برجام نقض شود ما در مدت زمان بسیار کمی غنی سازی اورانیوم را به شکل قبل انجام می  دهیم.

حرکت انقلاب در راستای کسب اهداف عالیه بوده است

امام جمعه موقت اصفهان در پاسخ به سؤال فردی که پرسید، با وجود این که اختلاس ها و دریافت حقوق های نجومی، مردم و به خصوص قشر جوان را به انقلاب بدبین کرده است، وظیفه ما در راستای برخورد با فسادهای اقتصادی و روشنگری برای مردم چیست؟ افزود: باید بگویم در حدی که وظیفه و توان دارید، باید به مسؤولان مرتبط تذکر دهید ولی اگر قدرت تذکر دادن ندارید از درون نسبت به مفاسد اقتصادی بیزار باشید.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که نظام جمهوری اسلامی ایران به اهداف خوبی رسیده است، ادامه داد: توصیه می کنم برای افرادی که نسبت به اصل انقلاب جمهوری اسلامی بدبین شده اند مسائل کلی را بیان کنید یعنی مثلاً راجع به پیشرفت نظام در زمینه های متعدد، عزت نظام در برابر استکبار جهانی، اقتدار نظام در حدی که دشمن نمی تواند هیچ اقدام نظامی بر علیه جمهوری اسلامی ایران داشته باشد، صحبت کنید تا مایه دلگرمی برای افراد باشد.

وی در پایان گفت: البته ما به عنوان نمایندگان خبرگان رهبری نیز در حال تلاش هستیم و گاهاً برخی از مسؤولان اجرایی را بازخواست می کنیم و اقداماتی در زمینه ریشه کن کردن فساد در جامعه با هماهنگی نیروی انتظامی در حال وقوع است که صلاح نمی دانم به همه آن ها اشاره کنم./867/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات