۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۳
کد خبر: ۵۲۸۱۴۵
آیت الله شفیعی:

اطاعت از بزرگان به معنای پذیرش مطلق دستورهایشان نیست

آیت الله شفیعی با اشاره به روایتی از امیرمؤمنان درباره احترام به بزرگ تر از خود، گفت: اطاعت از بزرگ تر به معنای قبول و پیروی از همه دستورها به صورت مطلق نیست.
آیت الله سید علی شفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت الله سید علی شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری امشب در جمع عزاداران مسجد آیت الله شفیعی ابراز داشت: ۱۶ هزار کلمه قصار از امیرمؤمنان به دست ما رسیده که در این میان حدود ۱۴ هزار در غررالحکم و ۴۰۰ در نهج البلاغه و مابقی در سایر کتب وجود دارد که ذخیره بزرگی برای انسانیت، جهان اسلام به ویژه مذهب تشیع است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه کوتاهی از فراگیری سخنان معصومین به ما بازمی گردد، عنوان داشت: پیشوایان دینی نه تنها معلمان مسائل شرعی هستند بلکه در همه زمینه ها مواریث علمی فراوانی در اختیارمان قرار دادند از جمله اینکه کتب طب امیرالمؤمنین، طب الائمه، الامام الصادق و طب الامام الرضا(ع) که دربرگیرنده روایات پزشکی ائمه هستند به دست ما رسیده اند.

این عالم دینی گفت: ائمه معصومین هر آنچه برای دین و دنیای ما ضروری است باید در اختیارمان قرار دهند که چنین کاری را انجام داده اند.

آیت الله شفیعی با توصیه عزاداران حسینی در توجه به اخلاقیات، مذهب، دین، تفسیر قرآن و امور دینی بیان داشت: از جمله نقطه ضعف های جامعه عمومی شیعه گرایش به امور آسان و در دسترس و دوری از آنچه که برای دنیا و آخرت جامعه اسلامی ضرورت دارد.

وی با بیان اینکه باید به امور تعیین کننده سرنوشت جامعه اسلامی توجه و اهتمام ویژه ای داشته باشیم، تصریح کرد: سرنوشت اسلام و مسلمانان در صحیفه ۲۲ جلدی امام راحل، صحیفه نور و نهج البلاغه قرار دارد تا با برداشت و بکارگیری آموزه های آنها بتوانیم بگوییم که از فرمایشات معصومین استفاده کردیم.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه امیرمؤمنان شرط عقل را احترام و اطاعت از بزرگ بیان کرد، افزود: این اطاعت به معنای قبول و پیروی از همه دستورها به صورت مطلق نیست بلکه منظور در تجربه، تبعیت از اسلام و برداشت نکات مثبت است تا از این طریق به کمال دست یابیم اما امروزه در جامعه شاهد عدم اعتنا به بزرگ ترها هستیم هر چند که احترام ظاهری را رعایت می کنند.

این عالم دینی احترام و بها دادن به هم ردیف را شرط دیگر عقل از زبان امیرمؤمنان بیان کرد و گفت: از این طریق افزون بر رعایت اخلاق اسلامی شاهد احترام متقابل خواهیم بود.

آیت الله شفیعی انصاف نسبت به پایین تر از خود را سومین شرط عقل از منظر امیرمؤمنان برشمرد و گفت: فرق عبادت مشروط به قصد غربت و اخلاص و امور دیگر است که در نهایت قبولی یا عدم قبولی آن در نزد خداوند است اما در معصیت قصد و غربتی نبوده و خلاف شرع کاری انجام شده و عذاب الهی مستوجب است./9456/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات