۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۰
کد خبر: ۵۲۸۱۳۶
حجت الاسلام والمسلمین درایتی:

آیین نامه حقوق بشر و حقوق جنگ قرن ها پیش در اسلام تبیین شده است

استاد حوزه علمیه گفت: آیین نامه حقوق بشر و حقوق جنگ قرن ها پیش در اسلام تبیین و از سوی اهل بیت(ع) اجرایی شده است؛ این درحالی است که جوامع بین المللی تازه به فکر تدوین حقوق جنگ افتاده اند.
درایتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین حمید درایتی، استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان امروز در مراسم سوگواری دهه اول محرم در مجتمع فرهنگی مذهبی بنی فاطمه(س) به تبیین عوامل شکل گیری واقعه عاشورا پرداخت.

وی تصریح کرد: حادثه تلخ عاشورا معلول یک سری علل و عوامل بود که در هر جامعه ای وجود داشته باشد، آن جامعه ظرفیت فاجعه آفرینی دارد و اینگونه نیست که در مقطعی از تاریخ به عللی جامعه ای دست به یک جنایت بزرگ بزند و همین شرایط در جوامع دیگر تکرار شود اما آن ها ظرفیت جنایت آفرینی نداشته باشند.

عضو اتاق تبلیغ خراسان افزود: بر این اساس، شناسایی زمینه ها و عوامل رقم زدن این جنایت بزرگ می تواند برای همه ادوار تاریخ درس عبرت باشد. البته در این میان منظور این نیست که همه افرادی که علیه امام حسین(ع) صف آرایی کردند، یک دلیل یا انگیزه واحد داشتند.

حجت الاسلام والمسلمین درایتی با اشاره به اینکه مردم از همان زمان امیرمؤمنان علی(ع) از لشکر شام و معاویه به دلیل بی رحمی شان ترس داشتند، به تشریح قوانین جنگ از دیدگاه اسلام پرداخت و گفت: آیین نامه حقوق بشر و حقوق جنگ قرن ها پیش در اسلام تبیین شده و از سوی اهل بیت(ع) اجرایی شده است این درحالی است که جوامع بین المللی  تازه به فکر تدوین حقوق جنگ افتاده اند.

وی در ادامه، حرامخوری و قساوت قلب را دوعلت صف آرایی مردم مقابل امام حسین(ع) برشمرد و یادآور شد: تاثیرپذیری روح انسان به تناسب جنس، سن و شرایط متفاوت است؛ اگر از محرک های مثبت تاثیر نپذیریم، دچار قساوت شده ایم که تبعات بسیار بزرگی در پی دارد./930/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات