۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۵
کد خبر: ۵۲۸۱۳۴
مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه مشهد:

دغدغه معاش، نباید طلاب را از انجام رسالت های خود باز دارد

نیک با اشاره به اهمیت پرهیز از انگیزه های مادی برای تحصیل در حوزه، گفت: دغدغه معاش، نباید طلاب را از انجام رسالت های خود باز دارد؛ اینکه برخی طلاب، تحصیلات حوزوی را پلی برای مقاصد مالی بسازند، جفا به خود و جامعه است.
طلاب حوزه علمیه

سکینه نیک، مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد درباره علل سرگردانی و بی هویتی برخی طلاب در حوزه های علمیه گفت: از روزی که مدرک وارد نظام آموزشی حوزه های علمیه و بحث مادیات مطرح شد، متاسفانه انگیزه طلاب دستخوش امور اینچنینی شده و به نوعی نگرانی و سردرگمی گرفتار شدند.

وی افزود: اگر مانند گذشته، هر کسی مدرک علمی می خواست به دانشگاه می رفت و هر کسی به حوزه علاقه داشت با انگیزه های غیرمادی، وارد حوزه می شد، اکنون شاهد چنین وضعیتی نبودیم.

نیک با بیان اینکه کار طلاب وحوزه های علمیه، تبلیغ و خدمت دین است، تصریح کرد: طلاب علوم دینی بدانند خدا روزی رسان است و نباید دغدغه معاش برای آن ها اولویت داشته و آنان را از انجام رسالت های خود در جامعه بازدارد.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: اینگونه نیست که اگر کاری حقوق و مزایای قابل توجه نداشت، بی ارزش باشد. اینکه برخی طلاب، تحصیلات حوزوی را پلی برای مقاصد مالی بسازند، جفا به خود و جامعه است.

وی در تبیین راهکارهای مقابله با بحران بی هویتی طلاب خاطرنشان کرد: می بایست  از همان ابتدای جذب طلبه، اعتقادات او تقویت و رسالت حوزه و حوزویان تبیین شود به گونه ای که به طلبگی افتخار کند.

مدرک حوزه باید هم معرف علم فرد باشد و هم اخلاق

نیک، خودشناسی و ملاک بودن اخلاق و علم در کنار یکدیگر برای ارائه مدرک حوزوی را از دیگر راهکارها معرفی و اضافه کرد: طلاب دروس حوزه را به قصد تهذیب بخوانند نه گذراندن واحددرسی چرا که تعلیم، باید همپای تهذیب نفس باشد در غیر این صورت، حرکت فرد توازن و تعادل نخواهد داشت.

حس حضور خداوند؛ مهمترین عامل نشاط

مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) در ادامه به الزامات نشاط علمی، معنوی و اخلاقی طلاب و حوزویان اشاره کرد و گفت: حس حضور خداوند مهمترین عامل نشاط هر انسانی به ویژه طلاب است چرا که سبب درک هدف و حقیقت زندگی و مقاوم شدن فرد در برابر غم و مشکلات می شود.

وجود مراکز تخصصی حوزوی، حوزه را جامعه نگرتر کرده است

وی درباره نقش مراکز تخصصی حوزه در ساماندهی هدایت تحصیلی و علمی طلاب یادآور شد: وجود این مراکز از یک سو سبب شده بیشتر به عمق تحصیل، توجه و عمودی شدن سیر علمی طلاب شده است.

نیک با تأکید بر لزوم بهره گیری از نیروهای جوان حوزوی در کنار علما افزود: مراکز تخصصی حوزوی همچنین رویکرد تحصیل طلاب را جامعه نگرتر کرده اند که در نتیجه آن به حل مسائل روز جامعه از سوی حوزه توجه می شود./۹۳۰/ت۳۰۲/ب۱

ارسال نظرات