۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۴
کد خبر: ۵۲۸۱۱۱
رییس دفتر تدوین متون آموزشی حوزه مطرح کرد؛

نبود ارتباط منطقی میان مراکز دانشی خلأ جدی در مسیر استقلال علمی

حجت الاسلام والمسلمین جزایری گفت: برای ایجاد استقلال علمی بومی باید میان هسته های مختلف علم و مراکزی که در زمینه مباحث علمی فعالیت دارند، ارتباط منطقی ایجاد کرد.
حجت الاسلام سید حمید جزایری

حجت الاسلام سید حمید جزایری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به تبیین راهکارهایی برای ایجاد استقلال علمی  بومی در کشور پرداخت و گفت: تحقق استقلال علمی بومی در کشور الزاماتی دارد که ضروری است مراکز آموزشی برای دستیابی به آن نسبت به این الزامات  اهتمام ورزند.

ضرورت ایجاد ارتباط منطقی میان هسته های مختلف علوم

رییس دفتر تدوین متون آموزشی حوزه علمیه قم  نخستین راهکار برای دستیابی به استقلال  علمی بومی را این گونه توصیف کرد: در وهله اول باید به اصلاح افق و نگاه به مسأله علم و وظیفه ای که نهادهای علمی و آموزشی در قبال آن دارند، توجه کرد و سپس میان هسته های مختلف علم و مراکزی که در زمینه مباحث علمی فعالیت دارند، ارتباط منطقی ایجاد کرد.

وی افزود: باید مربیان و دست اندرکاران مراکز آموزشی باید تکریم شوند؛ اگر تکریم به شکل مناسب صورت پذیرد بسیاری از گره ها باز می شود.

برای ایجاد استقلال علمی بومی باید بر دستاوردهای علمی داخلی تکیه کرد

حجت الاسلام جزایری خاطرنشان کرد: توجه به روش های بومی و داخلی فرایند آموزش در روند استقلال و بومی سازی علوم بسیار مؤثر است؛ واحدهای آموزشی و مراکز علمی باید چابک، فعال، بانشاط و همراه باشند، همچنین باید بر دستاوردهای داخلی بیشتر تکیه کنند.

وی در پایان با بیان اینکه در راه استقلال علمی بومی باید پایبند سنت ها باشیم، ابراز داشت: ما باید از تولیدات علمی سطحی عبور کنیم و کارهای موازی علمی و کپی‌برداری از دیگران از مشکلات این عرصه است؛ که اگر چاره اندیشی نکنیم آسیب های علمی خواهیم دید؛ بنابراین باید با جدیت جلوی این روند در کشور گرفته شود./841/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات