۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۶
کد خبر: ۵۲۸۱۰۷
حجت الاسلام صادقی تبیین کرد؛

رسالت سنگین خطبا و مداحان در مقابله با بدعت ها

معاون فرهنگی قوه قضائیه با بیان این که باید عاقلانه ترین و زیباترین شعائر حسینی را داشته باشیم، گفت: اجازه ندهیم که دشمنان برخی حرکت ها را وسیله ای برای ضربه زدن به شیعه کنند.
حجت الاسلام هادی صادقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام هادی صادقی معاون فرهنگی قوه قضائیه امشب در برنامه در آستان خورشید که به صورت زنده از کربلای معلا و شبکه سوم سیما پخش شد، با بیان این که عالی ترین هدف نهضت امام حسین(ع) امر به معروف و نهی از منکر است، گفت: اگر علمای اسلام رفتارها و گفتارهای بد و نادرست را نهی نکنند مورد مؤاخذه و توبیخ خدا قرار می گیرند.

وی افزود: پیامبر می فرماید اگر بدعت هایی در امت من به وجود آمد علما باید اشتباهات را بیان کرده و اجازه ندهند که مسائل نادرست و اشتباه وارد دین شود،گاهی برخی مسائل خرافی به نام دین وارد کار شده که بدعت به شمار می رود.

معاون فرهنگی قوه قضائیه با بیان این که مسیحیان به تصور به صلیب رفتن مسیح در برنامه هایی درصدد شریک کردن خود در مصیبت مسیح هستند، اظهار داشت: برخی مسیحیان به تصور شریک شدن در مصیبت حضرت مسیح به خود زخم وارد می کنند که این مسأله در کشورهای گوناگون وجود دارد و  مراسماتی را برپا می دارند که برخی سینه خیز و چهار دست و پا وارد کلیسا می شوند.

وی ادامه داد: مشابه این رفتارها از سوی برخی از شیعیان تقلید شده که هیچ جایگاهی در شریعت اسلام و عزاداری امام حسین(ع) ندارد، تنها رفتار، گفتار و شعائری مطلوب است که مورد رضایت اهل بیت(ع) باشد، باید رفتار اهل بیت(ع) در عزاداری ها سرلوحه کار باشد تا بدانیم خرافات امروز در سیره این بزگواران وجود نداشته است.

حجت الاسلام صادقی با بیان این که در امور دینی باید بسیار مراقبت شود،  ابراز داشت:در مسائل دینی ممکن است بدعت به وجود آید که بسیار خطرناک است و تا زمانی که مردم آن بدعت ها را انجام می دهند فرد بدعت گذار در آتش خواهد بود.

وی عنوان کرد: سنت های بسیاری از اهل بیت(ع) همانند برگزاری مجالس عزاداری، خواندن مرثیه، اقامه عزا و شعرخوانی وجود دارد که باید از آن ها بهره مند شد و آن ها را برگزار کرد، سنت های الهی باید پاس داشته شوند.

معاون فرهنگی قوه قضائیه خاطرنشان کرد: اگر سنت هایی خوب با هنرنمایی بی ربط مخلوط شود کار خراب خواهد شد، به عنوان مثال سبک هایی را وارد عزاداری می کنند که تناسبی با عزا ندارد، مداحان بسیار خوبی داریم اما خود مداحان باید مراقبت و پالایش کنند و اجازه ندهند که کسانی از سفره امام حسین(ع) هواهای نفسانی و شهرت را دنبال کنند.

وی اضافه کرد: نباید اجازه داد که اشعار نامناسب در عزا خوانده شود، علما هم وظیفه دارند که شعور حسینی ایجاد کنند و مراقب باشند که اگر کسانی مطالب سستی بر منابر می گویند نهی کنند تا تکرار نشود، علما و سخنرانان باید روضه ها قوی و با سند متقن بخوانند.

حجت الاسلام صادقی با بیان این که باید عاقلانه ترین و زیباترین شعائر حسینی را داشته باشیم، گفت: اجازه ندهیم که دشمنان برخی حرکت ها را وسیله ای برای ضربه زدن به شیعه کنند، باید مراقبت کنیم که مسائل نامطلوب وارد عزاداری ها و هیأت ها نشود./1323/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات