۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۳
کد خبر: ۵۲۸۱۰۰
در کتاب «خانواده‌ها بدانند» می‌خوانیم:

مروری برآسیب‌‌ها و راهکارهای فضای مجازی

انتشارات مهر امیرالمؤمنین(ع)، کتاب «خانواده‌ها بدانند؛ مروری بر آسیب‌ها و راهکارهای استفاده از فضای مجازی» را منتشر کرد.
کتاب «خانواده‌ها بدانند»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، انتشارات مهر امیرالمؤمنین(ع)، کتاب «خانواده‌ها بدانند؛ مروری بر آسیب‌ها و راهکارهای استفاده از فضای مجازی» را به قلم محمد مهدی فجری روانه بازار نشر کرد.

در معرفی پشت جلد این کتاب چنین آمده است:

امروزه به دلیل گستردگی و فراگیری فضای مجازی و قرار گرفتن بسیاری از مباحث و مطالب در حوزه‌های مختلف درون این شبکه جهانی؛ استفاده از قابلیت‌ها و امکانات آن؛ ضروری به نظر می‌رسد. در مقابل آسیب‌های متعدد چنین فضایی را تهدید می‌کند.

کتاب «خانواده‌ها بدانند» کوشیده است ضمن آسیب‌شناسی فضای مجازی، راهکارهای مناسب برای استفاده مطلوب از چنین فضایی را پیش روی خانواده‌ها قرار دهد.

نگارنده بعد از مقدمه، این کتاب را در چهار گفتار با عناوین: فضای مجازی، آسیب‌شناسی، راهکارهای جلوگیری از آسیب و پاسخ به شهبات تنظیم کرده است.

برای تصمیم‌گیری در خصوص بهره‌وری از فضای مجازی سه راه پیش روی داریم: نخست آنکه از فضای مجازی صرف نظر کرده و با تمام دنیا قطع ارتباط کنیم و راه دوم آن است که مصرف کننده‌ای بدون چون و چرا در این فضای مهندسی شده باشیم و راه سوم آنکه ضمن آسیب‌شناسی فضای مجازی و اینترنت، از فواید آن به بهترین نحو استفاده نماییم؛ از این رو، نویسنده در مقدمه درباره ضرورت بررسی آسیب‌های فضای مجازی چنین آورده است:

با توجه به اهیمت پرداختن به مباحث مربوط به فضای مجازی ـ که رهبر معظم انقلاب درباره آن می‌فرماید: ‌«اهمیت این فضا به اندازه انقلاب اسلامی است» جلسات متعددی با حضور برخی از محققان و کارشناسان حوزه علمیه قم در زمینه فضای مجازی برگزار گردید که گوشه‌ای از آن مباحث در این نوشتار مرور شده است.

گفتنی است، هدف از نگارش این نوشتار، آشنایی اجمالی با پیامدهای فضای مجازی به خصوص خانواده است و پرداختن به همه جوانب فضای مجازی و آثار و پیامدهای آن در چنین نوشتار نمی‌گنجند.

نویسنده در فصل اول عناوینی همچون: موتورهای جستجو، بازی‌های یارانه‌ای و برنامه‌های ارتباطی را بررسی کرده و همچنین وی در گفتار دوم به واکاوی آسیب‌های فردی همچون نگاه حرام، زدودن حیا، اتلاف فرصت‌ها، بلوغ زودرس، سرگشتگی و آسیب‌های فرهنگی اجتماعی فضای مجازی همانند: عادی‌سازی گناه، رواج شایعات، اشاعه فحشا، تزلزل در بنیان خانواده و جاسوسی و سرقت اطلاعات پرداخته است.

نگارنده در گفتار سوم، اجرای سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب، راه اندازی شبکه ملی اطلاعات، نظارت بر فضای مجازی درون خانواده و توجه به مسئولیت نخبگان را از راهکارهای جلوگیری از آسیب‌های فضای مجازی معرفی کرده است.

همچنین مؤلف در گفتار چهارم به چندین شبهه درباره فضای مجازی در زمینه تربیتی و خانوادگی؛ اجتماعی و سیاسی پاسخ گفته است.

حدود دو دهه است که کشور ما در معرض تهدیدات امنیتی، فرهنگی، اعتقادی و سیاسی فضای مجازی قرار گرفته است و روز به روز بر شدت آسیب‌های آن افزوده می‌شود؛ از این رو نویسنده در نتیجه‌گیری پایانی کتاب نیز چنین آورده است:

نخبگان به این نتیجه رسیده‌اند که اینترنت ملی تنها راه بیرون رفت از این آسیب‌ها است. آیا اگر یکی از این آسیب‌ها متوجه جسم ما شود، مثلا مورد تهدید آنفولانزای مرغی بودیم، بازهم این گونه واکنش نشان می‌دادیم؟! اگر دشمن حمله نظامی می‌کرد این گونه عمل می‌کردیم؛ امروز تهاجم فرهنگی دشمن تا درون خانه‌ها آمده است.

امروز نه تنها نخبگان و روحانیان و مبلغان و مسئولان فرهنگی؛ بلکه تک تک مردم وظیفه دارند آسیب‌های فضای مجازی را بشناسند و به دیگران بشناسانند و تسریع در راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات و مدیریت اسلامی ایران فضای مجازی را همانند انرژی هسته‌ای، حق مسلم برای خود بدانند تا به واسطه آن از آسیب‌های موجود کاسته شود.

آشنایی با نویسنده:

حجت الاسلام مهدی فجری کتاب‌ها و مقالات متعددی دارد که برخی از آنها عبارتند از:‌ فرصت‌های طلایی نوروز، مسابقات برد برد یا باخت باخت، نعمت سلامتی، حکمت بیماری، فرصت‌هایی از ماه خدا، همنشینان پیامبر(ص)، مسجد و مسجدی‌ها، زیارت؛ چراغی در مسیر هدایت، نان، سرچشمه زندگی، راز رنج ها و درس های مدرس و رواق پرواز.

گفتنی است، انتشارات مهر امیرالمؤمنین(ع)، کتاب «خانواده‌ها بدانند؛ مروری بر آسیب‌ها و راهکارهای استفاده از فضای مجازی» را با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه در قطع رقعی و ۱۳۱ صفحه به قیمت ۱۰۰۰۰ تومان منتشر کرده است./۹۹۸/ن ۶۰۲/ش

ارسال نظرات