۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۵
کد خبر: ۵۲۸۰۹۵
با حضور اندیشمندان جامعه المصطفی؛

 نشست تخصصی «جهان شهر معنوی» در تبریز برگزار شد

نشست تخصصی «مبانی، اصول، مفاهیم و راهکارهای تحقق جهان شهر معنوی» با حضور اساتید برجسته جامعه المصطفی العالمیه مراکز تبریز و مشهد به میزبانی دانشگاه هنر اسلامی برگزار شد.
 «جهان شهر معنوی» 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، همایش بین‌المللی «بازخوانی تمدن اسلامی و جهان‌ شهر معنوی» امروز به مناسبت انتخاب مشهد به عنوان پایتخت جهان اسلام در سال 2017 به همت مرکز جامعه المصطفی العالمیه و با محوریت جایگاه امام رضا(ع) در تمدن‌ سازی اسلامی برگزار خواهد شد.

این همایش قرار است در سه محور تبیین و بازخوانی تمدن اسلامی، جهان ‌شهر معنوی و شاخصه‌ های آن و مشهدالرضا و جهان‌ شهر معنوی آذرماه امسال در این شهر برگزار می شود. به همین مناسبت عصر امروز نشست تخصصی «مبانی، اصول، مفاهیم و راهکارهای تحقق جهان شهر معنوی» به میزبانی دانشگاه هنر اسلامی تبریز برگزار شد.

بنابر این گزارش، در این نشست تخصصی که با حضور اساتید برجسته جامعه المصطفی العالمیه مراکز تبریز و مشهد همراه بود، صاحب‌نظران ضمن بازتعریف و بررسی مفهوم «جهان شهر معنوی»، بر تعامل عمیق و عملی میان مراکز دانشگاهی، حوزوی و پژوهشی در تحقق تمدن نوین اسلامی و جهانی سازی با مفهوم دینی آن تأکید کردند.

حجت الاسلام رحیم قربانی، معاون پژوهشی جامعه المصطفی العالمیه در تبریز در این نشست، هدف اصلی از تحقق رویکرد «جهان شهرهای معنوی» را رسیدن به معنویت با اصول، مبانی و راهکارهای مشخص در شهرها با ساختارهای خاص دینی و مذهبی دانست و اظهار داشت: نگرش علمی به این موضوع لازمه شناخت ابعاد وسیع تمدن اسلامی است.

وی با بیان این‌که بدون دیدگاه علمی در بخش های فیزیکی، ساختاری و معنوی، دستیابی به این مهم دور از دسترس است، خاطرنشان کرد: آرامش روحی و روانی جامعه ثمره جهان شهرهای معنوی است، در چنین شهرهایی برای دست یابی به آرامش بر اساس مرام، سطح علمی و طبقاتی با معنویت نسبی به مطلق تعریف می شود.

استاد حوزه های علمیه تبریز با تأکید بر این‌که مراکز پژوهشی حوزه های علمیه نقش اصلی در تحقق و رسیدن به ایده‌آل‌های جهان‌شهرهای معنوی را ایفا می کنند، تصریح کرد: البته دراین میان نباید از اهمیت تعامل و ارتباط تنگاتنگ حوزویان و دانشگاهیان و همچنین توسعه مراکز پژ.وهشی غافل بود.

همچنین احد نژادابراهیمی، استاد دانشگاه هنر اسلامی تبریز در سخنانی با اشاره به تعریف تعاملات اجتماعی در اسلام از دیدگاه علامه طباطبائی، شهید مطهری، حضرت آیت الله جوادی آملی و آیت الله مصباح یزدی اظهار داشت: نقش تعاملات اجتماعی از دیدگاه اندیشمندان اسلامی و شیعی در تحقق جهان شهرهای معنوی بسیار حائز اهمیت است.

وی تعریف تعامل اجتماعی در غرب با نظرات پیشوایان و بزرگان دین اسلام تفاوت هایی دارد، گفت: اماکنی چون مکه مکرمه، مساجد، بازارهای تاریخی و تکیه ها دارای اهمیت وسیعی در شکل‌گیری جهان‌شهرهای معنوی هستند، مچنین ایده پردازی، طراحی و تحقق جهان شهرها تنها با تعامل حوزه و پژوهشکده های علوم اسلامی قابل تحقق است./935/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات