۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۰
کد خبر: ۵۲۸۰۵۳
امام جماعت مسجد قاسم بن الحسن:

مساجد در فرصت ماه محرم پایگاه مقابله با مسایل اخلاقی شوند

امام جماعت مسجد قاسم بن الحسن(ع) با اشاره به اهمیت فرصت ماه عزاداری شهادت سیدالشهدا(ع) برای مساجد، گفت: یک امام جماعت به‌روز می‌تواند مسجد را مرکزی برای مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن و دوری جوانان از انحرافات اخلاقی تبدیل کند.
عزاداری

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، حجت‌الاسلام سیدمحمد باقر علم‌الهدی با اشاره به نقش اثرگذار مساجد در انتقال آموزه‌های دینی و پیام واقعه کربلا، گفت: واقعه کربلا، حماسه‌ای درس‌آموز برای همگان است، بنابراین باید برنامه‌هایی تدارک دیده در این ایام برای مردم، آموزنده و مفید باشند و روحانیون و ائمه جماعات با تبیین حماسه عاشورا تلاش کنند، معرفت مردم نسبت به اهل بیت (ع) را ارتقا دهند.

وی بیان کرد: اگر مساجد بتوانند برنامه‌های پرجاذبه برای مخاطبان  ارایه دهند، حضور جوانان در ایام محرم و دیگر ایام در مساجد پر رونق‌تر می‌شود و یک امام جماعت به‌روز می‌تواند مسجد را مرکزی برای مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن و دوری جوانان از انحرافات اخلاقی تبدیل کند.

امام جماعت مسجد قاسم بن الحسن (ع) با اشاره به اینکه یک امام جماعت باید در کار خود مهارت لازم  را داشته باشد، اظهار کرد: مدیر مسجد باید هدایتگر مردم باشد، زیرا در صدر اسلام مساجد محور فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی محلات بودند و اگر این خانه‌های خدا در حال حاضر نیز به چنین جایگاهی دست یابند، نه تنها در ایام محرم بلکه در طول سال مملو از جمعیت میشوند.

علم الهدی ادامه داد: اگر مردم بینند، مساجد تبدیل به پایگاهی برای ارتقای معرفت اسلامی آنان و رسیدگی به مشکلاتشان شده است، بدون شک به میزان بیشتری در آن‌ها حاضر خواهند شد.

وی عدم توجه به شیوه‌های تبلیغ و جذب مخاطبان در برخی از سخنرانی‌های مذهبی و عدم توجه به به نیازهای جامعه معاصر را موجب از دست دادن مخاطبان جوان و کمرنگ شدن معنویت و محتوای عزاداری‌ها دانست و اظهار کرد: منبر‌های عزاداری مساجد باید از غنا و محتوای مناسبی برخوردار باشند.

امام جماعت مسجد قاسم بن الحسن (ع) گفت: ائمه جماعات و واعظان نباید واقعه کربلا را به صورت بحثهای کلامی و فلسفی مطرح کنند، بلکه در تبیین فلسفه عاشورا باید عشق و شور حسینی را به شدت تقویت کرد و در کنار آن مردم را راهنمایی کرد، نه این که این راهنمایی به حدی باشد که عشق و شور از بین برود و مراسم عزاداری ایام سوگواری اباعبداللهالحسین (ع) به سخنرانی خشک تبدیل شود و به شور توجه نشود.

علم الهدی اظهار کرد: عاملی که موجب کمرنگ شدن حضور مردم در مساجد می‌شود، نوع و نحوه مدیریت مساجد و عدم همکاری میان متولیان و داشتن متولیان متعدد برای این خانه‌های خدا است که موجب می‌شود، جوانان با تشکیل هیئات مذهبی و تکایا به سراغ اینگونه مجموعه‌ها بروند و از مساجد دور شوند.

وی ادامه داد: در این میان ائمه‌جماعات به عنوان اولین برنامه‌ریزان مساجد باید نوعی تعامل و همکاری میان تمام بخش‌های مساجد به وجود آورند تا زمینه حضور تمام اقشار به ویژه جوانان را در مساجد پررنگ‌تر کنند، از طرفی باید نسل جوان را با مباحث دینی و معارف الهی آشنا کرد و به بحث نماز جماعت نیز توجه‌ جدی داشته باشند.

امام جماعت مسجد قاسم بن الحسن (ع) خاطر نشان کرد: موضوع مهم دیگری که باید مورد توجه باشد، این است که روحانی باید شنونده سخنان خود را بشناسد و با روانشناسی مخاطبش آشنا باشند و با زبان هر مخاطب انتقال‌دهنده آموزه‌های عاشورا به آنان باشد.

علم الهدی گفت: مسئله دیگر این است که در عزاداری‌ها تنها به بعد ظاهری عزاداری پرداخته نشود، متاسفانه در حال حاضر مساجد ما تبدیل به نمازخانه شده‌اند و ائمه جماعاتی که به مردم در تمام ابعاد خدمات ارایه دهند، بسیار کم است و می‌بینیم که درهای برخی از مساجد در بیشتر مواقع به روی مردم بسته هستند./۱۳۲۵/۱۰۳/خ

 

ارسال نظرات