۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۰
کد خبر: ۵۲۸۰۵۰
حجت الاسلام علاالدین:

عزادار حضرت سید الشهدا نمی تواند در برابر ظلم بی تفاوت باشد

دبیر جامعه واعظین جهادی با اشاره به کارکردهای عزاداری سیدالشهدا گفت: اولین کارکرد مجالس عزاداری ظلم ستیزی است چرا که سیره زندگی امام حسین(ع) و هدف قیام عاشورا قیام در برابر ظلم بود پس عزادار امام نمی تواند در برابر ظلم بی تفاوت باشد.
عزای امام حسین

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، حجت الاسلام حسین علاالدین، دبیر جامعه واعظین جهادی با اشاره به کارکردهای عزاداری سیدالشهدا(ع) در جامعه گفت: به طور کلی عزاداری برای امام حسین (ع) اگر کارکرد اجتماعی داشته باشد و باعث تغییر در زندگی عزاداران شود و ناهنجاری های جامعه را کم رنگ کند مورد رضایت می باشد.

وی با بیان اینکه اگر عزادار حضرت خود را به سیره عملی و سبک زندگی امام نزدیک کند می تواند ادعا کند که نوری از انوار امام بر زندگیش تابیده است، خاطرنشان کرد: به همین خاطر است که بحث کارکردهای عزاداری امام مطرح می شود.

حجت الاسلام علاالدین با اشاره به شاخصه های کارکردهای عزاداری حضرت سید الشهدا اظهار کرد: اولین کارکرد مجالس عزاداری ظلم ستیزی است چرا که سیره زندگی امام حسین (ع) و هدف و قیام عاشورا قیام در برابر ظلم بود بنابراین عزادار امام نمی تواند در برابر ظلم بی تفاوت باشد.

این پژوهشگر حوزه دین با بیان اینکه بر اساس روایات خداوند به کسی که ظلم را ببیند و سکوت کرده و بی تفاوت عبور کند، غضب می کند، تصریح کرد: اگر فرد یا دولتی ظلم را ببیند و نسبت به آن بی تفاوت باشد حسینی نیستند و اگر کسی حسینی نباشد از یزیدیان است چون بین حق و باطل فاصله ای نیست.

وی ادامه داد: امروز چرا کشور ایران در صحنه بین الملل در بایکوت بوده و مورد قهر مستکبران و بعضی از مجامع قرار دارد زیرا نظام جمهوری اسلامی ایران ظلم ستیز است به طور مثال ایران در ماجرای یمن و میانمار و غیره کنار آنها ایستاده و همین باعث بی مهری از سوی مجامع جهانی می شود.

حجت الاسلام علاالدین خداباوری و ایمان را شاخصه دوم عزاداران امام حسین (ع) دانست و بیان داشت: جامعه ای پویا، زنده و با طراوت است که خداباوری محور آن باشد و ایمان در آن جاری باشد چراکه اساسا سراسر زندگی امام حسین (ع) برپایه خداباوری بود.

این پژوهشگر حوزه دین با بیان اینکه در جای جای زندگی امام خداباوری موج می زند، افزود: زمانی که امام بی وفایی مردم کوفه را دیدند فرمودند خدا برای ما بس است، همچنین در بحبوحه جنگ در ظهر عاشورا توجه به یاد خدا داشتند و نماز را به جنگ ترجیح دادند بنابراین اگر کارکرد خداباوری در جامعه رواج پیدا کند بسیاری از آسیب های اجتماعی و اختلافات و مشکلات از بین می رود.

عزت و آزادگی یکی از درس های سیره عملی امام حسین (ع)

وی با اشاره به عزت و آزادگی به عنوان یکی دیگر از کارکردهای عزاداری حضرت تاکید کرد: با توجه به اینکه خدای متعال همه انسان ها را آزاد آفریده است اما اکثر ما انسان ها آزاده نیستیم به این معنا که اسیر هوا و هوس و حب دنیا هستیم و بندهای محبت به مظاهر دنیا به دست ماست.

حجت الاسلام علاالدین با بیان اینکه امام حسین (ع) زمانی که در مدینه بودند پیشنهادهای دنیایی بسیاری داشتند و از یک جایگاه اجتماعی بالایی برخوردار بودند، خاطرنشان کرد: ولی حضرت تمام اینها را زیر پا گذاشتند و  انجام تکلیف را بر هر چیز دیگری مقدم داشتند.

این پژوهشگر حوزه دین اظهار کرد: بر اساس آیات قرآن، خدای متعال عزیز است و برای رسول و مومنین عزت را می پسندد در حالی که قیام عاشورا عزت مدارانه بود و امام اگر می خواستند نرمش و سازش داشته باشند می توانستند راحت با این مساله کنار بیایند ولی فرمودند؛ عزت از ما دور است.

وی با بیان اینکه جامعه که مردم آن اسیر مظاهر دنیا هستند عزت ندارد، تصریح کرد: اینکه امام در ماجرا عاشورا فرمودند اگر کسی در ذلت بمیرد بهتر از این است که ذلیلانه زندگی کند عبارتی به وسعت تاریخ است بنابراین امروز آزادگی و عزت یکی از درس های سیره عملی امام حسین (ع) می باشد.

حجت الاسلام علاالدین با بیان اینکه کارکرد دیگر عزاداری سید الشهدا شجاعت و حماسه می باشد، ادامه داد: اگر ملت و جامعه ای شجاع نباشد به پیشرفت نمی رسد در تاریخ انقلاب یک شجاعت ملی و حماسه ملی پدید آمد و اوج آن در دفاع مقدس شکل گرفت این در حالی است که شجاعت یکی از درس های مهم مکتب امام حسین (ع) است.

این پژوهشگر حوزه دین افزود: زمانی که حضرت به سمت کوفه می رفتند افرادی که از دگرگونی کوفه خبر داشتند امام را بر حذر داشتند که حضرت فرمودند در مکتب حسین (ع) این نیست که از مرگ بترسد این مساله نشان می دهد که شجاعت در همه حال و حتی در اسارت نیز بالنده است.

صبر یکی دیگر از درس های عاشورا که خلا آن در جامعه و بین نخبگان احساس می شود

وی با بیان اینکه آخرین کارکرد عزاداری که خلا آن در بین خواص و نخبگان سیاسی، هنری، فرهنگی و اقتصادی، اجتماعی احساس می شود بحث صبر است، گفت: یکی از ویژگی های اصلی امام حسین (ع) صبر بود وقتی در شب عاشورا حضرت زینب (س) آمدند و اشک ریختند ایشان فرمودند مبادا شیطان صبر تو را از بین ببرد و خدشه دارد کند.

حجت الاسلام علاالدین تاکیدکرد: اگر جامعه ما صبور باشد و ما حلم و تحمل نسبت به هم داشته باشیم بسیاری از آسیب های اجتماعی کاهش پیدا می کند و جامعه همراه با آرامش و به دور از استرس خواهیم داشت.

این پژوهشگر حوزه دین با بیان اینکه طبق آمار بیشترین داروی مصرفی در سال گذشته میلادی قرص اعصاب بوده است، خاطرنشان کرد: این مساله به این خاطر است که عموم جامعه از استرس های متنوع رنج می برند که یکی از دلایل آن نداشتن صبر است، اگر صبر حسینی و زینبی را سر لوحه کار خود بدانیم از این آسیب ها به دور خواهیم ماند.

وی عواطف انسانی را یکی دیگر از کارکردهای عزاداری سید الشهدا دانست و بیان داشت: امام حسین (ع) همانطور که یک سردار جنگی هستند و در شجاعت در اوج می باشند در بروز عواطف انسانی هم در اوج هستند.

حجت الاسلام علاالدین اظهار کرد: امام حسین (ع) در بحبوحه یک رخداد نظامی در عاشورا به ابراز عاطفه می پردازند و زمانی که خبر شهادت حضرت مسلم را می دهند اولین کاری که می کنند می فرمایند دختران مسلم را بیاورید و به آنها ابراز عاطفه می کنند و یا در ظهر عاشورا از اسب پیاده می شوند و دخترشان را در آغوش می گیرند.

این پژوهشگر با بیان اینکه امروز یکی از مشکلات اصلی جامعه ابراز عاطفه می باشد، تصریح کرد: اگر در خانواده و در جامعه محبت ایجاد شود بسیاری از آسیب ها در جامعه پدید نمی آید و ناهنجاری ها کمرنگ می شود.

وی گفت: در نهایت باید توجه داشت که باید وضع زندگی مردم در قبل از عاشورا و بعد از عاشورا تفاوت پیدا کند که اگر اینطور شد نشان می دهد که عاشورا نفس داشته و خنثی نبوده است چراکه دشمنان در صدد این هستند که عاشورا را به انحراف و خرافات بکشانند./۱۳۲۵//۱۰۳/خ

ارسال نظرات