۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۹
کد خبر: ۵۲۸۰۴۴
سخنگوی نجبای عراق در گفت‌وگو با رسا؛

نمی‌گذاریم سایکس پیکوی جدید اجرا شود/ مخالفت آمریکا با همه‌پرسی نفاق سیاسی است

سخنگوی جنبش نجبای عراق پروژه استقلال کردستان را ناکام دانست و گفت: کردها باید هرچه سریع تر به مرزهای سال ۲۰۰۳ بازگردند.
سید هاشم الموسوی سخنگوی جنبش نجبا عراق

سید هاشم الموسوی سخنگوی جنبش نجبای عراق در گفت‌وگو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا همه پرسی کردستان عراق را پروژه ای طایفه‌ای خواند و افزود: غرب پس از آنکه خود را در اجرای اهداف از پیش طراحی شده در مورد القاعده و داعش ناکام یافت امروز دست روی گزینه دیگری گذاشته که آن گزینه تجزیه کردهای عراق و سوریه است.

وی موضع همه جریان‌های عراقی در برابر استقلال کردستان را موضعی واحد خواند و تصریح کرد: بدون شک ملت عراق از تمامیت ارضی و یکپارچگی سرزمین خود دفاع خواهد کرد. این ملت هرگز اجازه تقسیم عراق و ایجاد اسرائیل دوم را نمی‌دهد.

وی با تاکید براینکه مخالفت آمریکا با استقلال کردستان ناشی از نفاق سیاسی آنها است، گفت: رفتار و گفتار آمریکا مطلقا متناقض است. آنها درحالی مدعی مخالفت با این همه پرسی هستند که در سال‌های اخیر از دیکتاتوری موجود در اقلیم حمایت کردند. نه تنها آمریکا حتی برخی از کشورهای عربی از قبیل عربستان سعودی هم به دنبال تقسیم و تجزیه عراق هستند.

وی افزود: اگر مسعود بارزانی کردستان عراق را تجزیه کند پس از آن برخی از اهل سنت در مسیر تجزیه گام برمی‌دارند که به طبع آن شاهد سرازیر شدن دستگاه‌های اطلاعاتی و نیروهای غرب به این مناطق برای محاصره ایران و محور مقاومت خواهیم بود.

کرکوک باید در اختیار نیروهای عراقی باشد
سخنگوی جنبش نجبا تاکید کرد که گفت‌وگو با بارزانی در وضعیت کنونی بی فایده است. الموسوی خواستار موضع‌گیری قاطع حکومت مرکزی عراق در برابر جدایی طلبان کرد شد و افزود: بارزانی در وضعیت فعلی صرفا درصدد تامین منافع حزبی و شخصی است. نباید به حزب او اجازه داد تا از وضعیت استثنایی امروز عراق سوءاستفاده کند.

وی ادامه داد: مناطق مورد اختلاف مانند کرکوک باید در اختیار نیروهای عراقی قرار گیرد و کردها هرچه سریع تر به مرزهای سال 2003 بازگردند.

این عضو مقاومت اسلامی عراق با تاکید براینکه اقلیم کردستان عراق در سال‌های اخیر بیش از سهم خود از بودجه عراق سهیم بوده است، گفت: حضور سیاستمداران کرد در حکومت عراق نیز در سطح بسیار بالایی است. آنها 17 درصد از بودجه عراق را در اختیار داشتند اما باز هم به صورت غیرقانونی نفت صادر می‌کردند.

تهدیدهای ایران و ترکیه بسیار جدی است
سید هاشم الموسوی درباره مخالفت همسایگان عراق با استقلال کردستان، خاطرنشان کرد: تهدیدهای ایران و ترکیه علیه اقلیم تهدیدهایی بسیار جدی است. اگر آنها تصور می‌کنند پس از استقلال کردستان کشورهای ایران، ترکیه و عراق با امر واقع کنار خواهند آمد دچار اشتباه محاسباتی شده اند. حتی آمریکا نخواهد توانست در آینده دور شرایط به رسمیت شناختن کشوری تحت عنوان کردستان را فراهم کند.

عضو ارشد نجبای عراق پروژه تجزیه عراق را طرح مقدماتی تقسیم منطقه توصیف و تصریح کرد: آنها به دنبال تسری این مسئله به فضای سیاسی ایران، ترکیه و سوریه هستند. همانطور که پیوستن نظامیان کرد سوریه که از حمایت آمریکایی ها برخوردارند به پروژه کردستان عراق بسیار محتمل است.

وی با تاکید بر مقابله مقاومت با این طرح صهیوـ آمریکایی، گفت: اگر در گذشته به خاطر برخی اهمال‌ها و کم کاری‌ها اجازه اجرای سایکس پیکو داده شد، جریان مقاومت به هیچ وجه اجازه تکرار آن را نخواهد داد.

وی در پایان تاکید کرد: مطمئن باشید مقاومت اسلامی به همان ترتیب که توانست پروژه تکفیری‌ها را خنثی کند، طرح تجزیه منطقه و تقسیم کشورهای اسلامی بر اساس مسائل مذهبی و طایفه ای را ناکام خواهد گذاشت./983/ب914/ک  

ارسال نظرات