۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۵
کد خبر: ۵۲۷۹۷۴
حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی:

رصد نقاط ضعف و قوت عنصری اساسی برای پویایی و کارآمدی نظام است

مدیر گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با تأکید بر نقش آفرینی خبرگان در رصد و بررسی تحقق اهداف انقلاب گفت: رصد کردن مسأله و پیدایش نقاط ضعف و قوت عنصری اساسی برای تحول، پویایی و کارآمدی است.
حجت‌الاسلام والمسلمین ایزدهی

حجت الاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی، مدیر گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر تشکیل هیأت اندیشه ورز در مجلس خبرگان گفت: وقتی مدتی از ایجاد انقلاب یا هر مقوله ای دیگری می گذرد نیاز به بازخوانی و بازتولید داریم تا معلوم شود نظام به اهداف خود رسیده است یا خیر.

بازخوانی وضعیت گذشت 4 دهه از انقلاب اسلامی ضروری است

وی افزود: رهبر معظم انقلاب مدتی است که بحث کارامدی نظام را مطرح می کنند و تأکید دارند که نظام اسلامی باید کارامد باشد، باید بررسی شود با توجه به شرایط، امکانات و موانع آیا انقلاب توانسته با این مسائل اهداف را به سامان برساند یا موفق نبوده است.

حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی اظهار داشت: با توجه به این که 4 دهه از انقلاب اسلامی می گذرد بازخوانی نسبت به آنچه که در این مدت اتفاق افتاده ضروری است، باید مجموعه ای رصد کند آیا نظام در طول 4 دهه گذشته توانسته با توجه به موانع و شرایط به اهداف برسد یا وضعیت به گونه ای دیگر بوده است.

رصد کردن و پیدایش نقاط ضعف و قوت عنصری اساسی برای تحول، پویایی و کارامدی است

وی ادامه داد: ممکن است که انقلاب در جاهایی موفق بوده باشد و در جایی هم نتوانسته باشد که به اهداف خود برسد، رصد کردن مسأله و پیدایش نقاط ضعف و قوت عنصری اساسی برای تحول، پویایی و کارامدی است.

مدیر گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ابراز داشت: این که چه نهادی متصدی این امر شود و بحث کارامدی و توفیق نظام در اهداف را مد نظر قرار دهد محل کلام است، آیا نهادهای قانونی، مستقل و دولتی باید وارد کار شوند یا نهادهایی که می توانند از بیرون نگاه داشته باشند و در جزئیات ورود و دخالت ندارند که بخواهند از منافع خود دفاع کنند.

خبرگان ظرفیت نظارت بر ارکان نظام و وضعیت اهداف انقلاب را دارد

وی عنوان کرد: کسانی که به عنوان ریش سفیدان نظام به شمار می روند و تجربه بسیار و علم مناسب دارند می توانند برای این کار مناسب باشند، وظیفه خبرگان رویکرد حفظ ویژگی های رهبری یا به عبارت دیگر حفظ ویژگی های نظام است، اگرچه بحث نظارت بر رهبری را مدنظر قرار می دهند اما این ظرفیت وجود دارد که خبرگان نظارت بر سایر ارکان نظام از جهت این که توفیقی حاصل شده یا نشده مورد نظارت و بررسی قرار دهد.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: اگر توفیقی بوده باید پررنگ شود اما اگر مشکلی بوده و توفیقی حاصل نشده باید ترمیم و بازخوانی صورت گیرد، نهادی مانند خبرگان که از استقلال سازمانی برخوردار است و زیر مجموعه هیچکدام از نهادها محسوب نمی شود می توانند بسیار نقش آفرین و اثرگذار باشد.

خبرگان می تواند از نگاه نظارتی از نهادهای گوناگون نظام مطالبه گری کند

وی اضافه کرد: خبرگان از ارشدترین نهادهای نظام اسلامی است و نهادی به شمار می رود که ناظر بر بالاترین قوه کشور است که می تواند از نگاه بالا، جامع خبرگی و  ریش سفیدی به مسائل نظام نگاه کند، خبرگان می تواند نهادهای تخصصی ایجاد کند و به صورت تخصصی بررسی کنند، همچنین می توانند مواردی را که می رسند به رهبری ابلاغ کنند و ایشان بحث ترمیم و تقویت در موارد مختلف را پیگیری کند.

حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی گفت: از طرفی خبرگان می تواند به مثابه ریش سفیدان نظام و کسانی که فراتر از جهت گیری های سیاسی در نظام مطرح هستند بحث مطالبه گری را به صورت مستقیم مطرح کند، خبرگان می تواند نهادهای مختلف را بخواهند و دعوت کنند و بگویند که در فلان مسأله نقطه ضعف وجود دارد و نتوانسته ایم به اهداف انقلاب دست پیدا کنیم یا در جایی انحراف حاصل شده که باید ترمیم شود.

خبرگان برای امر به معروف و نهی از منکر باید حق مطالبه گری داشته باشند

وی افزود: خبرگان نمایندگان مردم هستند و حق نظارتی دارند و از طرفی بحث امر به معروف و نهی از منکر مطرح است یعنی اگر خبرگان حق مطالبه گری نداشته باشند و نخواهند برای ترمیم و تقویت نظام و کارامدی آن تلاش کنند طبیعتا نهاد دیگری هم نمی تواند وارد کار شود.

مدیر گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اظهار داشت: مجلس خبرگان می تواند متصدی این امر مهم باشد چون این ظرفیت و قابلیت در آن ها وجود دارد و رهبر معظم انقلاب نیز این کار را به خبرگان تفویض کردند تا انجام شود./1323/ ۳۰۱/ص

ارسال نظرات