۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۰
کد خبر: ۵۲۷۹۷۲
حجت الاسلام رزاقی تشریح کرد؛

چهار رکن شکل گیری نهضت های انقلابی

استاد حوزه علمیه، رهبری دینی، همراهی مردم، برنامه الهی و هدف مقدس را ارکان شکل گیری یک نهضت انقلابی دانست.
عزیزالله رزاقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا حجت الاسلام عزیزالله رزاقی در چهارمین روز از مراسم عزاداری دهه اول محرم که در دفتر حضرت آیت الله نوری همدانی و با حضور این مرجع تقلید برگزار شد، با اشاره به ارکان نهضت های انقلابی عنوان کرد: خداوند در آیه پنجم سوره ابراهیم به ارکان یک نهضت انقلابی اشاره می کند و ویژگی های آن را بر می شمارد.

وی افزود: نخستین رکن یک جنبش اجتماعی ارزشی، رهبری دینی و الهی آن است بگونه ای که شخصیت عامل به یک عمل ارزش می دهد و شخصیت بنیانگذار یک نهضت در شکل گیری و ادامه آن تأثیر فراوانی دارد.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: همانگونه که رهبر انقلاب فرمودند«انقلاب ما بی نام امام خمینی(ره) در جهان شناخته شده نیست» این موضوع نشان می دهد که هویت انقلاب به شخصیت امام بستگی دارد و این شخصیت در انقلاب تأثیرگذار است.

وی حضور مردم را دومین رکن یک نهضت انقلابی دانست و خاطرنشان کرد: مردم نقش کلیدی را در یک نهضت ایفا می کنند و اگر رهبری یک نهضت با امیرمؤمنان(ع) باشد اما مردم با او همراهی نکنند، امامت او آنگونه که باید تجلی عملی نمی یابد و این رهبر الهی خانه نشین می شود.

حجت الاسلام رزاقی ادامه داد: انقلاب عظیم اسلامی ما نیز با همراهی، ایستادگی، ایثار، و حضور همگانی مردم در سال 57 پیروز شد و باید توجه داشت که امام در سال 42 هم در کشور بودند اما هنوز آمادگی ایجاد یک نهضت عظیم در مردم وجود نداشت.

وی تأکید کرد: افتخار روحانیت شیعه همراهی با مردم و در کنار آنها بودن است و مردم به عنوان بزرگ ترین پشتوانه حکومت دینی بیشترین نقش را در زمینه ماندگاری حکومت ایفا می کنند.

این کارشناس دینی افزود: سومین رکن در شکل گیری یک جنبش اجتماعی ارزشی، داشتن برنامه الهی و آسمانی است چراکه برای حرکت و رشد مردم به سمت تعالی، باید برنامه دقیقی وجود داشته باشد و علم و دانشی که از جانب پروردگار و از سوی پیامبر(ص) بیان شده است، بهترین برنامه برای این موضوع است.

حجت الاسلام رزاقی ابراز کرد: به کار بستن علوم در چهاربخش خداشناسی، خودشناسی، وظیفه شناسی و دشمن شناسی سبب می شود تا به نتیجه مطلوب در موضوع طراحی برنامه ها بر مبنای دستورات الهی رسید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هدف مقدس چهارمین رکن در برپایی یک نهضت انقلابی است و ما در نهضت عاشورا این چهار رکن مهم را به وضوح شاهد هستیم و نهضت کربلا هرچه دارد از وجود مقدس سیدالشهدا(ع) است./872/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات