۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۵
کد خبر: ۵۲۷۹۶۸
حجت الاسلام پناهیان مطرح کرد؛

ضرورت تحصیل در حوزه علمیه از سنین نوجوانی

استاد حوزه و دانشگاه، گفت: متاسفانه نظام حوزه در کشور به نحوی است که اغلب داوطلبان پس از دیپلم وارد حوزه می شوند در صورتی که باید از ۱۲ سالگی مقدمات را آموخته و از ۱۸ سالگی در درس خارج به تفکر بپردازند.
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا پناهیان در جلسه سخنرانی خود که شامگاه یکشنبه در دانشگاه امام صادق(ق) برگزار شد با اشاره به  اهمیت تفکر، گفت: قرآن اشاره دارد«الَّذِینَ یَذْکُرُونَ اللَّهَ قِیَماً وَ قُعُوداً وَ عَلى جُنُوبِهِمْ وَ یَتَفَکرُونَ فى خَلْقِ السمَوَتِ وَ الاَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْت هَذَا بَطِلاً سبْحَنَک فَقِنَا عَذَاب النَّارِ» این آیه قرآن زبان حال حضرت زهرا(س) است.

وی افزود: رسول خدا(ص) در هنگام هجرت نگران دخترشان بود که خداوند این آیه را نازل کرده و فرمود؛ نگران دختر خود نباش زیرا که او در حال تفکر بوده و این آیه  شرح حال او است. «رَبَّنَا مَا خَلَقْت هَذَا بَطِلاً سبْحَنَک فَقِنَا عَذَاب النَّار»، هرکه نفهمد عالم برای چه آفریده شده است به جهنم می رود.

حجت الاسلام پناهیان گفت: هرکه رابطه خود با حیات را مشخص نکرده باشد جهنمی می شود. اینجا جهنمی شدن به دلیل گناه نیست، آن فردی که فلسفه و عمق حیات را می فهمد به بهشت می رود.

وی گفت: حیات لذت بخش و این مساله فطری است. اگر نوجوانی سوال کرد؛ من چرا افریده شده ام، در پاسخ به او حیات را بیان کنید، او باید از اینکه آفریده شده است خوشحال شده و خدا را عبادت کند. تفکر در مورد حیات انسان را به وجد می آورد.

حجت الاسلام پناهیان با اشاره به اهمیت تفکر در سنین نوجوانی، گفت: به طور مثال برخی از والدین تصور می کنند نوجوانشان در سنین کم نباید برای تحصیل علوم دینی به حوزه علمیه بروند و می خواهند فرزندشان پس از کسب دیپلم وارد حوزه شوند. این تصور کاملا اشتباه است سن کسب ادبیات در روانشناسی و مقدمات قبل از دیپلم است و پس از دیپلم باید وارد درس خارج شود و به تفکر مشغول شود. متاسفانه نظام حوزه در کشور به گونه است که 99درصد داوطلبان پس از دیپلم وارد حوزه علمیه می شوند.

متولی مدرسه علمیه دارالحکمه با اشاره به موثرترین موضوع در حیات بشر، گفت: این مفهوم چند ویژگی دارد، این مفهوم باید لذت من را از حیات بالا ببرد، بتواند همه نیازهای ما را برآورده کند، عقلانیت و جاذبه داشته باشد، این مفهوم موثر باید ضمانت اجرا داشته باشد.

وی افزود: آزادی، قانون، حقوق بشر و اخلاق از جمله مواردی است که امروز در حیات بشر مطرح است ولی کارکرد آن حداقلی است و ضمانت اجرایی ندارد. امروز در اروپا برای همجنس بازی اهمیت قائل شده ولی وقتی می گوییم برای امام حسین(ع) دسته عزاداری راه بیندازیم مخالفت می کنند/811/پ202/ب1

ارسال نظرات