۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰
کد خبر: ۵۲۷۹۰۹
نخست وزیر عراق:

بغداد هرگز نتایج همه‌پرسی جدایی را به‌رسمیت نخواهد شناخت

نخست وزیر عراق ضمن انتقاد از «فساد مسؤولان کُرد»، اظهار داشت که کشورش هرگز نتایج همه‌پرسی جدایی را به رسمیت نخواهد شناخت.
کردستان عراق

به گزارش خبرگزاری رسا، حیدرالعبادی نخست وزیر عراق در یک کنفرانس خبری در مورد همه‌پرسی جدایی سخنرانی کرد.

وی از مقامات منطقه کردستان عراق انتقاد کرد و گفت که به رغم اینکه منطقه کردستان یک چهارم نفت عراق را دریافت می‌کنند ولی حقوق کارمندان منطقه را پرداخت نکرده‌اند.

نخست وزیر عراق تأکید کرد که نباید اموال عمومی در کردستان ملک برخی افراد و مسؤولان باشد.

العبادی مسؤولان کردستان را فاسد دانست و از مردم کردستان خواست بپرسند نفتی که در این مدت فروخته‌اند به کجا رفته است؟

نخست وزیر عراق ادامه داد: مسؤولان منطقه کردستان روزانه 900 هزار بشکه نفت یعنی نزدیک به یک چهارم نفت تولیدی عراق را در اختیار دارند و به رغم اینکه حقوق کارمندان در کردستان را کاهش داده‌اند، چرا از پرداخت آن عاجز هستند؟».

وی افزود: «مقامات کردستان در مقایسه با سایر مناطق عراق، نفت زیادی به دست می‌آورند ولی ما در دولت مرکزی به رغم  مشکلات اقتصادی و هزینه‌های سنگین جنگ، حقوق‌ها را نه کم کرده و نه متوقف کرده‌ایم».

العبادی گفت که دولت عراق هرگز نتایج همه‌پرسی جدایی را به رسمیت نخواهد شناخت.

نخست وزیر عراق افزود که مشکلات منطقه کردستان داخلی بوده و ربطی به بغداد ندارد.

العبادی خاطرنشان کرد که دولت مرکزی عراق هرگز شهروندان کرد خود را تنها نخواهد گذاشت و بغداد مخالف فرقه‌گرایی است.

وی گفت که عراق متعلق به همه عراقی‌ها است و دولت این کشور اجازه نخواهد داد ملک کسی باشد و هرگونه که خواست و بدون اینکه حسابی پس دهد، رفتار کند.

العبادی به جنایت‌ها و ظلم‌های صدام، دیکتاتور سابق عراق اشاره کرد و گفت که صدام همه عراقی‌ها از عرب و کرد گرفته تا ترکمان و سایر اقلیات را سرکوب کرد؛ چرا که معتقد بود همه عراقی‌های شریف تهدیدی برای وی هستند.

رییس ‎جمهور عراق: تصمیم مسعود بارزانی برای اجرای همه‎پرسی «یک‎جانبه» است

«فواد معصوم» رییس ‎جمهور عراق اعلام کرد که تصمیم مسعود بارزانی رییس منطقه کردستان برای برگزاری «همه‎پرسی» یک‎جانبه است و وی باید به میز مذاکره برگردد.

به گزارش شبکه المنار، رییس جمهور عراق خواستار اجتناب از هرگونه تنش و درگیری و اتخاذ مواضع تحریک‎آمیز شد.

فواد معصوم 16 سپتامبر طرحی را برای حل اختلافات بین بغداد و اربیل ارائه داد و در آن خواستار گفت‌وگو بین رؤسای منطقه کردستان و عراق در مورد همه پرسی شد که برخی از احزاب و مقامات عراقی با این طرح مخالفت کردند.

ائتلاف دولت قانون عراق در واکنش به این طرح گفت که اگر فؤاد معصوم موافق همه‌پرسی باشد، از منصبش برکنار شده و نوری المالکی معاون اول رییس جمهور جانشین آن خواهد شد.

گردان‎های حزب‎الله عراق: همه‎پرسی کردستان عراق را به رسمیت نمی‏‌شناسیم

گروه مقاومت اسلامی عراق امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد که «همه‎پرسی برای جدایی کردستان از عراق که مسعود بارزانی مردم کُرد را مجبور به مشارکت در آن می‏کند، غیرقانونی است و با مخالفت همه اقشار جامعه اعم از عرب‌ها و کردها و همچنین مخالفت بین المللی روبرو است.»

به گزارش المنار، در ادامه بیانیه آمده است که این همه پرسی، عراق و منطقه را وارد بحران خطرناکی می‏‌کند و کُردها و قدرت سیاسی آنها را تحت شعاع خود قرار می‎دهد.

گردان‎های حزب الله عراق اعلام کرد که «گروه مقاومت اسلامی عراق نتایج همه پرسی جعلی را به رسمیت نمی‎شناسد، زیرا بارزانی در نتایج آن دستکاری و تقلب خواهد کرد.»

حزب‎الله عراق در ادامه تاکید کرد که این همه‌پرسی را که قرار است فردا برگزار شود، قبول ندارد زیرا نتایج آن به نفع رژیم صهیونیستی و شخص بارزانی خواهد بود.

گروه مقاومت اسلامی عراق افزود: گروه های مقاومت و الحشد الشعبی و نیروهای عراقی برای آزادسازی اراضی اشغال شده ایثارگری و فدارکاری زیادی کردند تا وحدت و حاکمیت کشور و کرامت ملت آن حفظ شود و مردم عراق پس از حدود چهار سال توانسته‌اند طعم پیروزی در برابر تروریسم را بچشند.

حزب الله عراق از مردم کُرد خواست با این توطئه مقابله و سناریوی جدایی کردستان مخالفت کنند تا عراق به صورت واحد باقی بماند وعراقی‏‎ها در کنار یکدیگر همزیستی مسالمت آمیز داشته باشند.

عمار حکیم: همه‌پرسی جدایی، همچون خنجر داعش است

رییس ائتلاف ملی عراق به شدت از اصرار مقامات کردستان عراق بر برگزاری همه‌پرسی جدایی انتقاد کرد.

سید عمار الحکیم، شامگاه یکشنبه گفت: ما بسیار صبر کردیم و تلاش‌های زیادی برای منصرف کردن رهبران کردستان از برگزاری همه‌پرسی و عمل به قانون اساسی عراق انجام دادیم».

وی که در مراسم عزاداری امام حسین (ع) سخنرانی می‌کرد با انتقاد از اصرار مقامات کردستان بیان داشت: تحمیل یکجانبه دیدگاه‌ها هرگز نتیجه نخواهد داد و همه خواهند دید که مردم کردستان در صورت برگزاری همه‌پرسی، بیشترین ضرر را متحمل خواهند شد.

سید عمار الحکیم مردم کردستان را مورد خطاب قرار داد و گفت: «ما از روی دل‌سوزی به مردم کردستان می‌گوییم شما دوست ما هستید و جای شما در دل‌های ماست ولی همه‌پرسی به نتیجه نخواهد رسید».

وی پرسید: «سازندگی و بازسازی در منطقه کردستان به کدامین اموال بوده، مگر نه این است که با پول نفت عراق بوده است پس چگونه است که ما را الآن به صدام تشبیه می‌کنند و متهم به مشارکت در عملیات انفال می‌شویم؟»

رییس ائتلاف ملی عراق افزود: رها شدن از این مسائل سخت است؛ چرا که ما همچنان در میانه نبرد با تروریسم و خنجرهای داعش هستیم و الآن خنجر همه‌پرسی نیز به آن اضافه می‌شود؟

وی ادامه داد: کجاست آن وفا و انصاف، کجاست آن شراکت و برادری؟

فراکسیون الاحرار عراق بارزانی را مسؤول آثار شوم همه پرسی دانست

فراکسیون الاحرار وابسته به جناح صدر در پارلمان عراق مسوولیت وارد کردن عراق به موج تنش های شوم در اثر همه پرسی کردستان را متوجه شخص مسعود بارزانی دانست.

این فراکسیون همچنین از دولت فدرال عراق خواست اقدامات لازم را در حمایت از تمایت ارضی و یکپارچگی عراق انجام دهد.

با وجود مخالفت های جهانی و دولت مرکزی عراق با همه پرسی اقلیم کردستان عراق ، مسعود بارزانی رییس حزب دموکرات کردستان عراق بر برگزاری این همه پرسی در 25 سپتامبر 2017 برابر با 3 مهر 1396 اصرار دارد.

تاکید ترکمن های عراق بر تحریم همه پرسی اقلیم کردستان عراق

رییس جبهه ترکمن‌های عراق اعلام کرد که ترکمن‌های کرکوک همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق را تحریم کرده اند و نتایج آن را به رسمیت نخواهند شناخت.

خبرگزاری آناتولی ترکیه روز گذشته به نقل از ارشد صالحی رییس جبهه ترکمن‌های عراق و نماینده مردم کرکوک در مجلس این کشور گفت: کسی به درخواست ما مبنی بر برگزار نکردن همه پرسی اقلیم کردستان عراق در مناطق ترکمن‌ نشین گوش نداده است.

به گزارش این رسانه، وی طی نشست خبری در رابطه با همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق بیان کرد: نتایج این همه‌پرسی را که مغایر با قانون اساسی عراق است و بسیاری از طرف‌ها با برگزاری آن مخالف هستند، به رسمیت نخواهیم شناخت.

وی ضمن تاکید بر این که هیچ یک از ترکمن‌های کرکوک به پای صندوق‌ها نخواهند رفت، گفت: ترکمن‌ها همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق را تحریم کرده اند.

وی اضافه کرد: دیگر مسؤولیت حفظ امنیت جانی ترکمن‌ها در کرکوک و سایر مناطق بر عهده حکومت مرکزی است و نیروهای وابسته به حکومت مرکزی عراق باید از شهروندان غیرکرد محافظت کنند.

صالحی بیان کرد: نیروهای امنیتی وابسته به پیشمرگه و احزاب سیاسی کُرد در کرکوک امنیت ترکمن‌ها را تامین نمی کنند و به دلیل اختلافات سیاسی میان ترکمن‌ها و کردها، تنها از کردها حمایت و حفاظت می کنند.

رییس جبهه ترکمن‌های عراق اعلام کرد که برای تامین امنیت جانی ترکمن‌های منطقه، از نیروهای خارجی و طرف‌های بین‌المللی درخواست پشتیبانی خواهند کرد.

با وجود مخالفت های جهانی و دولت مرکزی عراق با همه پرسی اقلیم کردستان عراق، مسعود بارزانی رییس حزب دموکرات کردستان عراق بر برگزاری این همه پرسی در 25 سپتامبر 2017 برابر با 3 مهر 1396 اصرار دارد.

رییس مجلس عراق: هرگز از تمامیت ارضی عراق دست نخواهیم کشید

«سلیم الجبوری» رییس مجلس عراق در واکنش به همه پرسی اقلیم کردستان گفت: یکپارچگی عراق، نگرانی اصلی ماست و ما از تمامیت ارضی کشور دست نخواهیم کشید.

به گزارش شبکه خبری سومریه نیوز عراق، الجبوری با بیان این که شرایط کنونی که در آن به سر می بریم، ناشی از سیاست های نادرست است، افزود: عراق مرحله نابودی تروریسم را پشت سر گذاشت و وارد مرحله سازندگی شده است، اما موضوع همه پرسی ما را غافلگیر کرد.

رییس مجلس عراق با اشاره به این که خواسته ما آن است که کردها در داخل مرزهای سرزمینی عراق همچنان باقی بمانند، تاکید کرد، درخواست برای همه پرسی اقلیم، درحالی صورت می گیرد که نمایندگان کرد پارلمان به حفظ یکپارچگی کشور سوگند خورده اند.

الجبوری با اشاره به اینکه مشکلات عراق با گفت و گوهای پیوسته بین گروه های عراقی قابل حل و فصل است، تصریح کرد: اگر یکپارچگی کشور را حفظ نکنیم، همه بازنده ایم.

رییس مجلس عراق در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که برقراری دمکراسی در عراق تنها راه حل حفظ تمامیت ارضی کشور است. افزود:ما با امید و آرمان های هیچ ملت یا گروهی مقابله نخواهیم کرد مشروط بر این که این مساله، مغایر با قانون اساسی عراق نباشد، باید آرمان های گروه ها در چارچوب قانون اساسی مورد توجه قرار گیرد.

وی در پایان بار دیگر با تاکید بر این که رمز حقیقی وحدت و یکپارچگی عراق، وجود دولتی عادل است، افزود: مشکلات موجود در کرکوک، پیروزی ارتش بر داعش را با شکست روبه رو خواهد کرد.

در مواردی مشابه، «فواد معصوم» رییس جمهوری عراق ساعاتی پیش در واکنش به تصمیم مسعود بارزانی رییس اقلیم کردستان عراق برای برگزاری همه پرسی، این تصمیم را یک جانبه توصیف کرد و از مسؤولان سیاسی کردستان و دولت مرکزی عراق خواست از افزایش تنش دوری کنند

حیدرالعبادی نخست وزیر نیز در آخرین سخنرانی خود با تاکید بر اینکه عراق کشوری برای تمامی مردم آن باقی خواهد ماند، تصریح کرد: همه پرسی اقلیم کردستان مخالف قانون اساسی و اقدامی برای تقسیم عراق است و ما تدابیر لازم را برای مقابله با آن و حفظ یکپارچگی عراق اتخاذ می کنیم.

با وجود مخالفت های جهانی و دولت مرکزی عراق با همه پرسی اقلیم کردستان عراق، مسعود بارزانی رییس اقلیم بر برگزاری این همه پرسی در 3 مهر 1396 (25 سپتامبر) اصرار دارد.

/۸۴۷/ب۹۰۳/ف

ارسال نظرات