۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰
کد خبر: ۵۲۷۹۰۱
حجت الاسلام والمسلمین درایتی:

تزکیه نفس یکی از برکات حضور در مجالس عزاداری سیدالشهدا است

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان گفت: یکی از بهره های مجالس عزاداری سیدالشهدا(ع) این است که هر کسی به تناسب حال خود ضعف های معنوی اش را بررسی کرده و با استفاده از ظرفیت عاشورای حسینی و الگوگیری از اصحاب سیدالشهدا(ع)، مشکلات معنوی خود را حل کند.
درایتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین حمید درایتی، استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان در مراسم سوگواری سیدالشهدا(ع) که ظهر یکشنبه در محل مجتمع فرهنگی بنی فاطمه برگزار شد، اظهار کرد: یکی از فواید و برکات مجالس عزاداری امام حسین(ع) که توفیق داریم در این روزها در آن شرکت کنیم، این است که ما به فیض و فوز اقامه عزای سیدالشهدا(ع) نائل می شویم.

عضو کمیسیون آموزش شورای عالی حوزه علمیه خراسان گفت: در سیره و سنت ائمه معصومین(ع) زنده نگاه داشتن عزای امام حسین و سفارش به مؤمنان برای اقامه این مجالس دیده می شود؛ کما این که نشست هایی که با هدف ذکر فضایل، مناقب، فرمایشات و احادیث ائمه(ع) برگزار می شود، مجالس بسیار ارزشمندی است.

وی افزود: امام صادق(ع) در روایتی می فرمایند «هرکس از اهلبیت(ع) یاد کند و یا دیگری از اهلبیت نزد او یاد کند و دلش به نور ولایت ما روشن شده و اشک بر دیدگانش جاری شود، این اشک زمینه بخشش گناهان است.» این مجالسی که ما برای شنیدن معارف دینی و فرمایشات معصومان(ع) برگزار می کنیم، همان چیزی است که خود امام معصوم نسبت به آن تشویق می کنند و درود خداوند را برای آن طلب می کنند.

لزوم شکرگزاری از درگاه خداوند به سبب نعمت بهره مندی از مجالس اهل بیت(ع)

حجت الاسلام والمسلمین درایتی گفت: عاشورای امام حسین(ع) احیای امر معصومان است و ما هر کدام به سهم خود سعی داریم آن را زنده نگاه داریم. امام باقر(ع) همین نکته را به یکی از اصحاب شان تذکر دادند و فرمودند «خیلی دوست دارم در مجالسی که شما شیعیان می گیرید و از ما سخن می گویید و احادیث ما را نقل می کنید، حاضر شوم.»

استاد عالی حوزه علمیه خراسان ضمن تأکید بر ضرورت شکرگزاری به درگاه خداوند متعال برای نعمت مجالس عزاداری سیدالشهدا(ع)، به عبارت قرآنی شریف «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي هَدَانَا لِهَذَا وَمَا كُنَّا لِنَهْتَدِيَ لَوْلَا أَنْ هَدَانَا اللَّه» اشاره و خاطرنشان کرد: خدا را باید شکر کنیم که توفیق ارادت و محبت به حضرات معصومان(ع) را به ما داد که بتوانیم در مراسم این بزرگواران شرکت کنیم. ما می دانیم که فیض و فوز عظیمی به واسطه اشک بر امام حسین(ع) نصیب حال ما می شود.

وی یادآور شد: تمام قطرات اشک بر امام حسین(ع) در این عالم حساب و کتاب دارد چرا که پشت آن دنیایی از معرفت، ارادت و عشق نسبت به اهلبیت(ع) در وجود ما نهفته شده است اما بهره ما از مجالس سیدالشهدا(ع) صرفا اشک و آه نیست. ظرفیت مجالس حسینی(ع) بسیار فراتر از این هاست.

تزکیه نفس یکی از بهره های حضور در مجالس عزاداری سیدالشهدا(ع) است

حجت الاسلام والمسلمین درایتی افزود: پیامبر اکرم(ص) فرمودند «إنّ الحسین مصباح الهدی و سفینه النّجاه» یعنی امام حسین(ع) چراغ هدایت هستند و یکی از شاخصه های مهم ارتباط و اتصال ما به آن حضرت باید همین مسأله «هدایت» باشد که یکی از دغدغه های اصلی یک مسلمان در زندگی است.

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان تأکید کرد: یکی از بهره های مجالس عزاداری سیدالشهدا(ع) این است که هر کس به تناسب حال خود ضعف های معنوی اش را بررسی کرده و با استفاده از ظرفیت عاشورای حسینی و الگوگیری از اصحاب سیدالشهدا(ع)، مشکلات معنوی خود را حل کند.

لزوم درس آموزی از حوادث عاشورای حسینی

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مرور حوادث عاشورای حسینی صرفا بیان حوادث تاریخی نیست که ارتباطی با امروز ما نداشته باشد؛ بلکه اگر ما از عاشورای سیدالشهدا(ع) سخن می گوییم، می دانیم که دقیقا آن چه در جریان کربلا گذشت، می تواند در عملکرد امروز ما و جامعه ما نقش آفرین باشد. اگر ما عاشورای حسینی را به درستی بفهمیم و زوایای گوناگون آن را مورد بررسی قرار دهیم، می توانیم در زندگی فردی و اجتماعی خود از درس های آن بهره مند شویم.

حجت الاسلام والمسلمین درایتی ضمن تأکید بر ضرورت بررسی ریشه ها و عوامل شکل گیری واقعه عاشورا خاطرنشان کرد: این واقعه گنجینه ای از معارف و نکات ناب تربیتی و معرفتی است و تجلی کامل و مصداق بارزش وجود مطهر و مقدس امام حسین(ع) به عنوان رکن این واقعه است؛ اما تمام اصحاب، یاران و عزیزان آن حضرت از نوجوانی که در این واقعه نقش ایفا می کند، تا زنانی که با حیا، صبر و عفت خود به غنای این واقعه افزودند، درس آموز هستند.

وی افزود: اگر ما نسبت به شخصیت های عاشورا تمرکز کنیم و سعی کنیم که علت بروز حوادث آن روز را بفهمیم، قطعا ضعف های زندگی خود را جبران خواهیم کرد. اگر ما همت کنیم و جدیت داشته باشیم، حتما خدای متعال نیز ما را یاری خواهد کرد.

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان در ریشه یابی علت وقوع حادثه کربلا اظهار کرد: به نقل از امام سجاد(ع) در جریان حادثه کربلا فقط از شهری مثل کوفه 30 هزار نفر از مسلمان نمایان علیه سیدالشهدا(ع) شمشیر کشیدند، در حالی که به ظاهر اسلام، قرآن و پیامبر(ص) را قبول داشتند. چگونه کسی که در اذان خود شهادت به رسالت پیامبر اکرم(ص) می دهد، حاضر می شود علیه امامش بجنگد؟ آن هم از کوفه که مرکز حکومت امیرمؤمنان(ع) بود و مردمش با وجود خود عدل مجسم، امیرمؤمنان(ع) را درک کرده بودند.

حجت الاسلام والمسلمین درایتی با بیان این که لازم است در ایام عزاداری سیدالشهدا(ع) به سؤالاتی از این دست پاسخ داده شود، خاطرنشان کرد: از میان مردم کوفه افراد راسخ و استواری مانند حجر بن عدی و میثم تمار نیز وجود داشتند که جزو اصحاب خالص سیدالشهدا(ع) بودند اما آنقدر تعداد این افراد در جامعه کم شده بود که نمی توانستند شرایط جامعه را تغییر دهند./820/پ202/ب1

ارسال نظرات