۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۵
کد خبر: ۵۲۷۸۹۹
استاد حوزه:

انسانی که خدایی شد با اهل دنیا معامله نمی کند

رییس مؤسسه روایت سیره شهدا گفت: توکل بر خدا، واگذاری نتایج به خدا، تسلیم امر خدا شدن، راضی بودن به قضا و قدر الهی و صبر، راه حل های «احلی من العسل» شدن مشکلات است.
حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی ماندگاری رییس مؤسسه روایت سیره شهدا حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری رییس مؤسسه روایت سیره شهدا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی ماندگاری شب چهارم محرم در هیئت رزمندگان اسلام قم که در مجتمع امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار داشت: امام حسین(ع) منطقی به ما یاد دادند که می شود در دنیایی که پیچیده از سختی و بلا است، به گونه ای انجام وظیفه کرد که حتی احلی من العسل شود.

کارشناس رسانه ملی گفت: برخی می خواهند شهدای کربلا، اهل بیت(ع)، شهدای دفاع مقدس و مدافعان حرم را استثنا جلوه دهند؛ این آیه که «قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ» در قرآن دو بار آمده است، اگر پیامبر(ص) از جنس ملائکه بود، نمی توانست الگوی ما قرار بگیرد و زندگی آنها هم با سختی همراه بوده است.

وی تصریح کرد: ائمه اطهار(ع) با سخت ترین شرایط زندگی می کردند، اما برنامه ریزی زندگی آنها الهی بود؛ این مسأله در خصوص زندگی یاران اهل بیت(ع) نیز صدق می کند.

رییس مؤسسه روایت سیره شهدا با بیان خاطره ای از دفاع مقدس افزود: شهیدی ۲۰ ساله در دفاع مقدس پس از جراحت که به بیمارستان منتقل شد، در حال بیهوشی فرازهای دعای کمیل را بر زبان جاری می کرد؛ شهدا استثنا نبودند، شهدای دفاع مقدس از هم نسلی ها و خانواده های خودمان بودند، همانطور که ما در معرض گناه و سختی های زندگی هستیم، شهدای دفاع مقدس نیز اینگونه بودند.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری اظهار داشت: اگر باور کنیم که باید در دنیا با خدا معامله کنیم، با او پیوند می خوریم و پاداش می گیریم و وقتی پاداش گرفتیم دیگر با کسی معامله نمی کنیم.

وی ضمن بیان روایتی گفت: پیامبر(ع) فرمود معامله با خدا و راه احلی من العسل شدن مشکلات، پنج شاخص و علامت دارد: توکل بر خدا(توکل یعنی اعتماد به خدا و اینکه هر چیزی می خواهیم راهش را از خدا می پرسیم) دعا با توکل معنا پیدا می کند.

کارشناس رسانه ملی توکل را راهی برای یاری کردن امام عصر(ع) عنوان کرد و گفت: اگر می خواهیم یاران عاشوایی امام زمان(عج) شویم، باید به خدا توکل کنیم؛ معنی اعتماد این است وقتی که دستوری از ناحیه دین خدا است، آن را یپذیریم.

رییس مؤسسه روایت سیره شهدا شاخصه دوم معامله با خدا را واگذاری نتایج به خدا دانست و تصریح کرد؛ شهید ابوترابی وقتی که در انتخابات مجلس رأی نیاورد، شیرینی توزیع کرد، به او گفتند مردم تو را انتخاب نکردند و رأی نیاوردی، چرا شیرینی می دهی، گفت شاکرم که به تکلیفم عمل کردم و نتیجه را به خدا واگذار کردم.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری افزود: شاخصه سوم در معامله با خدا، تسلیم امر خدا شدن است؛ به خاطر منافع شخصی تسلیم خدا شدن، برای انسان احلی من العسل نمی شود؛ تسلیمی که انسان را به احلی من العسل می رساند، تسلیمی است که ظاهر آن به هیچ وجه قابل توجیه نباشد.

وی راضی به قضا و قدر الهی شدن را راهی برای شیرین شدن مشکلات و چهارمین شاخصه در معامله با خدا عنوان کرد و اظهار داشت: اگر قرار است سختی ها برایمان احلی من العسل شود، باید به قضای الهی راضی باشیم.

رییس مؤسسه روایت سیره شهدا در پایان خاطرنشان کرد: آخرین شاخص در معامله با خدا از منظر پبامبر گرامی اسلام(ص)، صبر است؛ کسی که قرار است به مقام احلی من العسل برسد، در برابر تمامی سختی ها صبر می کند چرا که در برابر سختی، خالص می شویم./822/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات