۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۵
کد خبر: ۵۲۷۸۶۱
مؤلف کتاب « فقه امر به معروف و نهی ازمنکر»:

امر به معروف و نهی ازمنکر بر روابط اجتماعی و سیاست اثرگذار است

استاد حیدر حب الله گفت: امر به معروف و نهی ازمنکر نشان و عنوانی برای وجود حقیقی انسان است که بر روابط اجتماعی و سیاست اثرگذار است.
حیدر حب الله

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، استاد حیدر حب الله، مؤلف کتاب «فقه امر به معروف و نهی ازمنکر» در نشست رونمایی از این کتاب که دیروز در محل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ایام محرم و گرامیداشت هفته مقدس و امر به معروف و نهی از منکر گفت: در مسیر نوشتن این کتاب با مشکلاتی روبرو شدم.

وی با بیان اینکه نخستین چیزی که یک پژوهشگر در مسیر بررسی احیای امر به معروف و نهی از منکر با آن روبرو می شود جای خالی پژوهش های غنی است، تصریح کرد:  تقریبا 9 سال پیش دیدم که با پرونده هایی روبرو  هستم که خیلی مهم هستند اما پژوهشگران اجتماعی کاری درباره آنها انجام  نداده اند.

استاد حیدر حب الله در ادامه با طرح این پرسش که چرا امر به معروف و نهی از منکر در پژوهشهای علمی و حوزوی کمتر دیده می شود، افزود: آن چیزی که بیش از همه مورد توجه بسیاری از مراکز علمی است توجه به این امر است که آنان امر به معروف و نهی از منکر را ساده می دانند و بر این اعتقاد هستند که این موضوع دارای جایگاه علمی نیست و به همین لحاظ تعداد پژوهشگران این عرصه اندک هستند.

وی با بیان اینکه این اندیشه موجب شده که پژوهشگران در فقه اسلامی به این احساس برسند که باید از این مباحث کناره گیری کرد و به علم اجمالی بسنده شود، اظهار کرد: این محیط سبب شده است که انگیزه محققان در این عرضه کمرنگ شود؛ چرا که  می گویند این موضوع وزن علمی ندارد.

این نویسنده کتاب درادامه با طرح این پرسش که چگونه می توانیم فهم اجتهادی را نسبت به فریضه امر به معروف و نهی از منکر فعال سازیم، تصریح کرد: در شرایط حاضر امر به معروف و نهی از منکر در برخی کشور به معنای خشم و قهر و حکومت پلیسی است و در ذهن نخبگان و عوام به اثر منفی تبدیل شده است، در حالی که این فریضه دربرگیرنده یک احساس شریف انسانی است.

وی درادامه افزود: امر به معروف و نهی ازمنکر نشان و عنوانی برای وجود حقیقی انسان است که بر روابط اجتماعی و سیاست اثرگذار است./۹۳۴/پ ۲۰۲/ش

 

 

ارسال نظرات