۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۴
کد خبر: ۵۲۷۸۴۶
آیت الله اخوان:

 پذیرش شفاعت پیامبران برای امت سبب ابتهاج ایشان می‌شود

 استاد حوزه علمیه گفت: در مقطعی از مقاطع قیامت، خداوند متعال ولیّ خود را با کَثَرات به جلوه می‌رساند و این کَثَرات در او شدت ابتهاج ایجاد می‌کند و پذیرش شفاعت پیامبران برای امت سبب بهجت ایشان می‌شود.
آیت الله اخوان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله عباس اخوان استاد حوزه علمیه در سخنرانی روز سوم ماه محرم ۹۶ که در مسجد حوزه علمیه امام خمینی(ره) برگزار شد درباره سلام‌هایی که به کرّات در زیارات ذکر شده، گفت: تکرار سلام‌هایی که در زیارات صورت گرفته، برخی از آنها ناظر به تغییر افق نگرش برای شخص زیارت کننده است و با ترقی و تعالی که به زیارت کننده رو کرده‌، سروکار دارد.

وی افزود: علت سلام‌های متعدد در زیارت جامعه کبیره این است که هر کدام از سلام‌ها ناظر به مرتبه‌ای است که برای شخص زائر خود را می‌نمایاند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به سیره حضرت زکریا(ع) و درخواست ایشان از حضرت حق برای داشتن فرزند و انتقال اسرار خود به اولیای پس از خود، گفت: برخی با بهانه تراشی‌های متعدد، فرزند خواستن حضرت زکریا(ع) را از خداوند به نوعی هوس در پیری قلمداد می‌کنند در صورتی که حضرت زکریا(ع) هدفش انتقال اسرار به اولیای بعدی و نگرانی از بابت هدایت آنها بود.

وی در ادامه ابراز داشت: این تعبیر و فکر ناقص برای کسانی است که اهل و عیال را برای خود نوعی دارایی فرض می‌کنند که توسط آنها به دیگران فخر بفروشند نه برای حضرت زکریا(ع) که دغدغه هدایت و آگاهی انسان‌ها را داشتند و به دنبال کسی بودند که پس از ایشان انسان‌ها را از اسرار توحیدی و هدایت آگاه کنند.

آیت الله اخوان بیان داشت: در مقطعی از مقاطع قیامت، خداوند متعال ولی خود را با کَثَرات به جلوه می‌رساند و همین کَثَرات در او شدت ابتهاج ایجاد می‌کند که این مورد تنها یکی از مراتب قیامت است.

استاد حوزه علمیه در ادامه ابراز داشت: پذیرش شفاعت پیغمبر برای امت، خودش به تنهایی برای نبی شأن ابتهاج ایجاد می‌کند. نبی مکرم اسلام(ص) نیز می‌فرمایند من هم در قیامت این جلوه را دارم؛ با اینکه پسری نداشتند که به عرصه برسد، اما فرمودند خداوند حسن و حسین را پسران من قرار داده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این شأن را خداوند متعال برای پیامبر(ص) قرار داد و ایشان در این باره می‌فرمایند ذریه هر نبی را از صلب او و ذریه مرا از بطن فاطمه قرار داد. حضرت زکریا(ع) نیز از خداوند طلب ذریه کرد./966/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات