۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۵
کد خبر: ۵۲۷۸۱۶

امروز جنگ فیزیکی نداریم؛ دفاع باید در برابر هجمه های فرهنگی دشمن باشد

زمان دفاع مقدس دشمن مشخص بود و پشت خاکریز قرار داشت و آشکارا با آنان برخورد می کردیم اما اکنون دشمن دقیقا مشخص نیست و مخفی است و چه بسا از درون شروع به حرکت می کند؛ امروز با جنگ نرم مواجه هستیم.
دفاع مقدس

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، حجت الاسلام سید حسین مومنی، استاد حوزه با اشاره به فرارسیدن هفته دفاع مقدس اظهار کرد: برای بسیاری این سوال پیش می آید که اکنون که جنگ فیزیکی در کشور نیست، پس دفاع به چه مواردی اطلاق می شود؟ در پاسخ باید گفت: دفاع فقط به میدان جنگ محدود نمی شود، همان طور که مقام معظم رهبری(مدظله العالی) نیز بر روش های نوین دشمن از جمله جنگ نرم اشاره دارند. بنابراین امروز با شرایط متفاوتی از دفاع مواجه هستیم.

وی ادامه داد: زمان دفاع مقدس دشمن مشخص بود و پشت خاکریز قرار داشت و آشکارا با آنان برخورد می کردیم اما اکنون دشمن دقیقا مشخص نیست و مخفی است و چه بسا از درون شروع به حرکت می کند؛ لذا سالیان سال است که رهبری چفیه به گردن دارند و علت آن است که ما هنور در جنگ هستیم اما جنگ نرم.

حجت الاسلام مومنی افزود: وقتی به ارزش ها و جتی به روایات هجوم می آورند، عالمان از شأن و شخصیت خود می افتند، فاسق ارزش پیدا می کند، معروف تبدیل به منکر و منکر معروف می شود، در چنین شرایطی انواع و اقسام هجوم ها رخ می دهد. ارزش ها در حال از دست دادن جایگاه خود هستند به همین جهت باید دقت کرد که دفاع از ارزش ها و دستاوردهای این نظام و انقلاب باید چگونه باشد.

این استاد حوزه گفت: کشور ما اسلامی و محور کار قرآن است. کشور ما شیعه و علوی است. محور سلوک ما باید بر اساس دستورات ائمه باشد. اما زمانی که در جامعه، منکر معروف می شود و معروف منکر؛ معلوم است که در این جامعه دشمن کنار ما قرار دارد و وضعیت را آشفته می کند. دشمن برای درگیر کردن ذهن جوانان ما هرکاری می کند. لذا باید با تکیه بر ارزش هایی که زمان دفاع مقدس به خاطر آنها وارد میدان شدیم دوباره به پا خیزیم. ما در جنگ نرم هستیم و وظیفه ما صیانت از ارزش ها است و هر کسی باید در این شرایط آتش به اختیار فرهنگی باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد وجهه های دفاع مقدس در سبک زندگی این روزگار بیان داشت: در کتاب مصباح الشریعه از امام صادق علیه السلام روایتی آمده است بر این مبنا که: معاملات را اصولی چهارگانه است؛ «معامله با خدا»، «معامله با نفس»، «معامله با خلق»، «معامله با دنیا» هرکدام از این اصول مشتمل بر هفت اصل هستند که در مجموع بیست و هشت اصل می شود.

مومنی افزود: اگر زندگی را بر اساس همین بیست و هشت اصل تطبیق دهیم دقیقا سبک و سیاق زندگی اهل بیت را احیا کرده ایم و همین باعث می شود که آسیب ها در جامعه کمتر شود.  برای بهره بردن از مواریث انبیا و آنچه که رسول خاتم صل الله علیه و آله فرمودند مبنی بر این که «من دو چیز را میان شما به امانت می گذارم  کتاب خدا و دیگری عترت و اهل بیتم را که از من جدا نمی شوند» باید این دو را نصب العین قرار داد.

وی با اشاره به این حقیقت قرآنی که شهدا زنده هستند و نزد خداوند روزی می خورند، گفت: یک جوان بیست و چهار ساله دهه هفتادی در سوریه به شهادت رسید، دست هایش را قطع کردند، سرش را قطع  و نیم تنه اش را سوزاندند، ولی ببینید که چه انقلابی شد و حتی هنرپیشه ها وارد شدند و در سطوح مختلف از جمله فضای مجازی پیام گذاشتند، این اثر بالاترین نشان از حیّ بودن شهدا است.

این استاد اخلاق گفت: زمانی که یادواره شهدا برگزار می شود یا شهدای گمنام را به کشور می آورند، شهدای مدافع حرم را تشییع می کنند این حضور مردم نشان از آن دارد که شهدا زنده اند اگرچه جسم مادی شان بین ما نیست ولی آرمان هایشان زنده است و بر جامعه اثر عمیقی می گذارد./۱۳۲۵//۱۰۳/خ

ارسال نظرات