۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۲
کد خبر: ۵۲۷۷۷۷
چند خبر اسلامی؛

برگزاری جلسات «عاشورا‌شناسی» در وین اتریش

مرکز اسلامی امام علی(ع) وین در شب‌های محرم جلسات آشنایی با مفاهیم عاشورا برای کودکان و نوجوانان برگزار کرده است.
جلسات «عاشورا‌شناسی» در وین اتریش

به گزارش خبرگزاری رسا، مرکز اسلامی امام علی(ع) وین شب‌های محرم در حاشیه مراسم بزرگسالان چهار کلاس مجزا برای کودکان و نوجوانان دختر و پسر برگزار کرده است.

تربیت حسینی، آشنایی با مفاهیم عاشورایی و ایجاد فضایی دینی برای سرگرمی کودکان و نوجوانان از اهداف این کلاس‌ها اعلام شده است.

مرکز اسلامی وین همچنین در شب‌های محرم میزبان عزاداران حسینی است و جلسات این مرکز با برنامه‌های مختلفی از جمله سخنرانی و مداحی همراه است.

راه‌اندازی سایت «امام حسین‌شناسی» به زبان سوئدی

مرکز اسلامی امام علی(ع) استکهلم(پایتخت سوئد) هم‌زمان با فرارسیدن ماه محرم سایت تخصصی معرفی امام حسین(ع) و واقعه کربلا به زبان سوئدی راه‌اندازی کرد.

این سایت به آدرس imamhussein.se قابل دسترسی است و در آن حضرت امام حسین(ع) و واقعه کربلا به زبان سوئدی برای علاقمندان معرفی شده است.

مرکز اسلامی امام علی(ع) استکهلم به منظور آشنایی سوئدی‌زبانان با واقعه عاشورا و اهداف امام حسین(ع) از این واقعه سایت تخصصی را راه‌اندازی کرده است.

این مرکز همچنین به مناسبت ایام محرم مراسم عزاداری حسینی برگزار می‌کند و این مراسم هر شب از ساعت ۱۸:۳۰ دقیقه به وقت محلی آغاز می‌شود.

ایرانیان مقیم استکهلم و ارادتمندان اهل بیت(ع) در این مراسم حضور یافته و با سوگواری برای سرور و سالار شهیدان ارادت خود را به آن حضرت ابراز می‌کنند.

خنثی‌شدن حمله تروریستی به عزاداران حسینی در عراق

مرکز رسانه جنگ وابسته به فرماندهی عملیات مشترک عراق روز گذشته از خنثی‌سازی طرح تروریستی برای حمله به زائران و موکب‌های عزاداری حسینی در بغداد و استان‌های جنوبی این کشور خبر داد.

این مرکز در بیانیه ای از شناسایی یک  شبکه تروریستی که برای اجرای حملات تروریستی در بغداد و استان‌های جنوبی عراق برنامه‌ریزی می کرد، خبر داد و اعلام کرد: این تیم تروریستی قصد داشت با عناصر انتحاری به تجمعات زائران و موکب های عزاداری امام حسین(ع) در طول ماه محرم حمله کند.

در این بیانیه با اشاره به اینکه شناسایی این تیم تروریستی توسط نیروهای اطلاعات وابسته به پلیس فدرال عراق صورت گرفت، آمده است: نیروهای زمینی عراق با پشتیبانی جنگنده‌های ارتش در مرزهای شهر «الرمادی» طی عملیاتی به این تیم تروریستی حمله کردند و تا ساعت ها با آنها درگیر شدند که منجر به هلاکت ۳ انتحاری از جمله تررویستی ملقب به «ابوبراء الترکمانی» شد.

در ادامه این بیانیه همچنین اضافه شده است:  این عملیات پس از بازجویی از یکی از عناصر گروه تروریستی داعش که در بغداد دستگیر شده بود، صورت گرفت و طی آن چندین کمربند انفجاری و مقادیری مواد منفجر نیز کشف شد.

خوشنویسی نام امام حسین(ع) از سوی مسیحیان

تعدادی از دانشجویان مسیحی فیلیپین در مسابقه عاشورایی رایزنی فرهنگی ایران در مانیل نام امام حسین(ع) را به زیبایی خوشنویسی کردند.

رایزنی فرهنگی ایران در فیلیپین اعلام کرد: مسابقه «عاشورا از زبان هنر» امروز در رایزنی فرهنگی ایران در مانیل برگزار شد و در آن دانشجویان مسلمان و مسیحی و دیگر علاقمندان حضور یافتند.

در این مسابقه سه تن از مسیحیان فیلیپین نام مبارک امام حسین(ع) را به زیبایی خوشنویسی کردند و در پایان به عنوان آثار برگزیده جوایزی به آنان اهدا شد.

برپایی موکب‌ مندائیان بصره برای سوگواران حسینی

مندائیان شهر «بصره» در جنوب عراق، برای هشتمین سال متوالی با برپایی یک موکب‌ در مرکز شهر، به سوگواران و عزاداران حسینی خدمت‌رسانی می‌کنند.

«غازی لعیبی»، رییس شورای امور فرقه مندائیان بصره با اشاره به برپایی موکب خدمت‌رسانی به زائران حسینی از سوی مندائیان گفت: این موکب برای هشتمین سال متوالی با نام موکب «یحیی بن زکریا(ع)» در منطقه «طویسه»(مرکز بصره) راه‌اندازی شده است.

وی در ادامه گفت: هدف از برپایی این موکب، مشارکت با مسلمانان در اقامه عزاداری در ایام محرم است، زیرا ما فرزندان یک سرزمین هستیم و جامعه بصره صدها سال است به تسامح و همزیستی مسالمت‌آمیز شهرت دارد.

لعیبی تصریح کرد: ما به نهضت امام حسین(ع) به عنوان یک قضیه انسانی که بسیاری از معانی شریف و والا را با خود به همراه دارد، می‌نگریم.

وی اضافه کرد: مندائیان نه تنها در برپایی موکب مشارکت دارند، بلکه بعضی از آن‌ها، برای شرکت در مراسم باشکوه اربعین حسینی به کربلا می‌روند.

«لؤی الخمیسی»، سخنگوی رسانه‌ای مندائیان بصره نیز در این‌ باره گفت: موکب برپا شده توسط مندائیان در این منطقه از بصره با انواع خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های گرم، پذیرای عزاداران حسینی است.

وی افزود: موکب دیگری متعلق به مندائیان در منطقه «الزبیر» استان بصره ایجاد شده که فعالیت این موکب امسال گسترش یافته و آماده استقبال از عزاداران است.

یادآور می‌شود، براساس منابع تاریخی، دین مندائی یکی از قدیمی‌ترین ادیان یکتاپرست است که تمرکز پیروان این آیین در استان‌های جنوبی عراق و شهر اهواز ایران است. ده‌ها هزار نفر از مندائیان در کشورهای غربی همچون نروژ، هلند، سوئد و بریتانیا سکونت دارند، این در حالی است که هزاران نفر از ساکنان مندائی بصره پس از سال 2003 میلادی از این منطقه مهاجرت کرده و هم‌ا‌کنون آمار رسمی و دقیقی از شمار آنان وجود ندارد.

مسابقه «عاشورا از زبان هنر» در فیلیپین

نخستین مسابقه «عاشورا از زبان هنر» امروز(دوم مهرماه) به همت رایزنی فرهنگی ایران در فیلیپین در این مرکز برگزار شد.

رایزنی فرهنگی ایران در فیلیپین اعلام کرد: این مسابقه با شرکت دانشجویان کالج المصطفی(ص) العالمیه شعبه مانیل و دانشگاه ملی فیلیپین در رشته‌های نقاشی، خوشنویسی، خطابه یا سخنرانی کوتاه و مقاله کوتاه(انشاء) برگزار شد.

20 نفر در این رقابت شرکت کرده‌اند و دانشجویان مسلمان و مسیحی، ایرانی و فیلیپینی با حضور در آن احساسات خود نسبت به واقعه عاشورا و امام حسین(ع) را با زبان هنر، انشاء‌نویسی و در قالب خطابه‌ای چند دقیقه‌ای ترسیم کردند.
 
علاوه بر رایزنی فرهنگی ایران در فیلیپین، انجمن دوستی ایران و فیلیپین، انجمن اسلامی دانشجویان ایرانی مقیم فیلیپین و کالج بین‌المللی المصطفی(ص) شعبه مانیل در برگزاری این برنامه همکاری داشتند.
 
هنلیتو سیویلیا، استاد دانشگاه دولتی فیلیپین و ریس انجمن دوستی ایران و فیلیپین، دكتر صادقی طجر و زینب هاویر در بخش خطابه و مقاله نویسی و تندیس تقوی، محمد جعفری‌ملک(رایزن فرهنگی ایران در فیلیپین) و حجت‌الاسلام والمسلمین اكبری در بخش نقاشی و نقاشی خط داوری این رقابت را بر عهده داشتند.

هفته دفاع مقدس در آلمان گرامی داشته شد

به منظور گرامیداشت یاد 175 شهید غواص و همزمان با سالروز آغاز هفته دفاع مقدس، فیلم «اروند» با حضور پوریا آذربایجانی، کارگردان فیلم در سالن سینما «مکس» برلین به نمایش درآمد.

پیش از نمایش فیلم، سید علی موجانی، رایزن فرهنگی ایران در آلمان طی سخنانی با گفتن اینكه چرا جنگ به وقوع پیوست و چرا کشور ما آماج تهاجم بعثیان شد، گفت: جنگ هویت ملی، همبستگی اجتماعی و غرور فرزندان جامعه ما را تقویت كرد. جنگ به ما آموخت برای دفاع از خود باید به خود متکی باشیم. جنگ ما را با ضرورت تقویت زیرساخت‌های ملی آشنا کرد و جنگ به ما چیزی داد که استمرار هویت تاریخی ما را تضمین می‌کند و آن چیزی نیست مگر «قهرمانانی تازه در تاریخ ایران کهنسال».

وی افزود: امروز ما گرد هم آمده‌ایم تا همزمان با رویداد نامیمون تحمیل جنگ 8 ساله به تأثیر مجاهدت این قهرمانان از دل تلاش کارگردانی جوانی واقف شویم که با دستیاری زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور، کارگردانی متفاوت در دفاع مقدس، «اروند» را ساخته است. پوریا آذربایجانی، مقیم بوستون آمریکاست؛ اما شیرین‌ترین خاطراتش را در دل این روایت دارد، او آنگونه که ابراز داشت؛ بارها با تماشاچیان فیلمش را دیده و بغض و گریه آنها را در تاریکی سینما لمس کرده و خرسند است که به رغم عدم حمایت نهادهای دولتی و یا مؤسسات فرهنگی برای «دل» خود و به جبران قدردانی از انسان‌هایی متفاوت فیلمی ساخته که تأثیرگذار است.

بنا بر اعلام این خبر، پس از پایان فیلم جمعی از حضار به تشریح دیدگاه‌های خود درباره این فیلم پرداختند.

در ادامه نیز پوریا آذربایجانی ضمن پاسخ به پرسش‌های مطرح‌شده در این مراسم گفت: فیلم «اروند» حاصل آگاهی من و قدردانی‌ام از کسی بود که به من سینما آموخت؛ زنده یاد رسول ملاقلی‌پور. در مرحله بعد برای من یک انگیزه دیگر هم وجود داشت و آن قدردانی از انسان‌هایی بود که به نظرم از ما بالاتر بودند؛ مرتضی‌ها، ابراهیم‌ها، یونس‌ها و ... اینها برای چیزی جان باختند که ما بدان کم‌توجهی نشان می‌دهیم و اینها چیزی را سخاوتمندانه اهدا کردند که ما آن را بخیلانه در دست گرفته‌ایم.

هتل آمریکایی تسلیم اسلام‌ستیزان شد

گروه هتل‌های ماریوت با لغو همایش یکی از بزرگترین گروه‌های ضداسلامی آمریکا مخالفت کرد.

گروه «اقدام برای آمریکا» یک گروه اسلام‌ستیز است که پس از حملات یازدهم سپتامبر تشکیل شد و به گسترش احساسات منفی علیه مسلمانان و تلاش برای وضع قوانین ضداسلامی متهم است.

این گروه که مدعی است 750 هزار عضو و هزار گروه داوطلب دارد، قرار است همایش دو روزه خود را دهم مهرماه در هتل ماریوت شهر آرلینگتون ایالت ویرجینیا برگزار کند.

گروه حقوقی «وکلای مسلمان» با ارسال نامه‌ای به مدیرعامل ماریوت در تاریخ 11 سپتامبر، خواستار لغو این همایش اسلام‌ستیزانه شدند.

در این نامه گروه وکلای مسلمان با تأکید بر شعار این هتل که در وب‌سایت آن عنوان شده و به این مضمون است که «تنوع و انعطاف ارزش‌های اصلی ما هستند»، از مدیران آن خواستند که به سابقه خود در دفاع از اقلیت‌ها با برگزاری این همایش خدشه وارد نکنند.

هتل ماریوت در گذشته نیز کنفرانس یک گروه نژادپرست را که قرار بود در هتل ماریوت شهر دالس برگزار شود، لغو کرده بود.

گروه وکلای مسلمان با اشاره به این سابقه، خواستار لغو کنفرانس ضداسلامی در هتل ماریوت آرلینگتون شد؛ اما این درخواست مورد موافقت قرار نگرفت.

بریجیت گابریل، رییس و بنیانگذار گروه ضداسلامی «اقدام برای آمریکا» که از سوی نشریه نیویورک تایمز به عنوان یک «اسلام‌ستیز افراط‌گرا» نامیده شده، اخیرا با تکرار مواضع اسلام‌ستیزانه مدعی شده است مسلمانی که به آموزه‌های قرآن معتقد است، نمی‌تواند یک شهروند وفادار به آمریکا باشد.

گروه اسلام‌ستیز وی نیز تابستان امسال تظاهرات‌های ضداسلامی متعددی را در سراسر آمریکا برگزار کرد که گروه‌های نئونازی نیز در این تظاهرات‌ها حضور قابل توجهی داشتند.

پیرمردی که پزشک برایش تلاوت تجویز کرد

«حاج عبدالله على محمد أبوالغيط»، شهروند 60 ساله روستایی در مصر است که علی رغم عدم توانایی در خواندن و نوشتن، در سال 2005 میلادی حفظ قرآن کریم زیر نظر شیوخ و اساتید قرآن را آغاز کرده و در همان زمان به این فکر افتاد تا کلام وحی را با خط خویش نگارش کند.

حاج عبدالله دراین باره می‌گوید: «پس از بروز ناگهانی بیماری و مراجعه برای درمان، پزشک معالج به توصیه کرد که درمان من، قرائت قرآن کریم است».

وی ادامه می‌دهد: با توجه به نداشتن سواد کافی و عدم داشتن هیچ‌گونه مدرک تحصیلی، اصرار به آموختن قرآن کردم و دو مرتبه کل قرآن کریم را کتابت کردم. قرآن‌های نوشته‌شده را برای بررسی صحت به دست مشایخ و متخصصین می‌رساندم و در حال حاضر مشغول نگارش سومین نسخه از قرآن کریم است.

این پیرمرد مصری در خصوص علت کتابت قرآن کریم گفت: با توجه به دشواری حفظ قرآن کریم، اقدام به کتابت قرآن کردم و به این کار ادامه خواهم‌ داد، زیرا معتقدم نگارش قرآن باعث تثبیت آیات الهی در ذهن می‌شود.

وی در پایان گفت: تاکنون با هیچ دشواری و سختی در زمینه کتابت قرآن مواجه نشده و خداوند متعال در این راه او را یاری کرده است.

تلاوت نخبگان عراقی در شهرک «صدر» بغداد

محفل انس با قرآن کریم با عنوان «محفل قرآنی بغداد» با تلاوت شماری از نخبگان قرائت عراق در شهرک «صدر» بغداد برگزار شد.

این محفل قرآنی در راستای دوره‌های قرآنی «الذکر المبین» و در شهرک صدر بغداد برگزار شد.

این محفل انس با قرآن با تلاوت «صباح السرای»، از قاریان عراقی آغاز شد و «ابوزهراء الدراجی»، مدیر دوره‌های قرآنی «الذکر المبین» نیز از سخنرانان این محفل بود.

در ادامه این محفل، شماری از قاریان برجسته عراق همچون «شیخ رافع عامری»(مدیر مرکز ملی علوم قرآن وابسته به اداره اوقاف شیعیان عراق)، «اسامه کربلایی»(قاری و مؤذن آستان حسینی)، «فلاح عطیه زلیف» و «علی خفاجی» به تلاوت قرآن پرداختند.

در این مراسم همچنین، شماری از نمایندگان مؤسسات و انجمن‌های قرآنی بغداد و دیگر استان‌های عراق و اهالی شهرک صدر حضور داشتند و در پایان این مراسم با اهدای تقدیرنامه‌ و تندیس از قاریان شرکت‌کننده، میهمانان و برگزار‌کنندگان آن تقدیر شد.

رژه «روز مسلمان» در منهتن برگزار می‌شود

رژه سالانه روز مسلمان امروز در منطقه منهتن نیویورک برگزار می‌شود و مسلمانان آمریکایی با شرکت در این مراسم دین و فرهنگ اسلامی را جشن می‌گیرند.

این رژه سالیانه با هدف افزایش آگاهی‌ها در مورد اسلام با گردهم‌آیی مسلمانان و پیروان سایر ادیان امروز (2 مهرماه) برگزار می‌شود.

رژه روز مسلمان که در سال 1985 پایه‌گذاری شد، در طول زمان به یکی از بزرگترین جشنواره‌های میراث و فرهنگ اسلامی در آمریکا تبدیل شده است.

شمسی علی، رییس بنیاد اسلامی آمریکا و برگزارکننده این برنامه گفت: مراسم رژه امسال به دلیل شرایط و جو کنونی از همیشه مهمتر است.

وی افزود: نژادپرستی، افراط‌گرایی، تعصب و نفرت در کشور در حال افزایش است.

اداره پلیس شهر نیویورک چندین خیابان منهتن را که محل برگزاری رژه روز مسلمان است، از ساعت 12 تا 6 بعدازظهر امروز مسدود اعلام کرد.

جشنواره روز مسلمان که بخشی از برنامه امروز است، در خیابان بیست و ششم شهر منهتن برپا خواهد شد.

سال گذشته سی و یکمین دوره این جشنواره روز چهارم مهر برگزار شد و مسلمانان آمریکایی با در دست داشتن گل و پرچم کشورشان در خیابان‌ها راهپیمایی کردند.

اجرای موسیقی و شعر، عرضه غذا و نوشیدنی‌های حلال و فعالیت‌های خانوادگی و دوستانه از جمله برنامه‌هایی بود که سال گذشته در رژه روز مسلمان در خیابان‌های منهتن برگزار شد/.

نمایش تجربه‌های مسلمانان آمریکایی در قاب تئاتر

آمفی تئاتر «هنچر» دانشگاه آیووا آماده میزبانی پروژه‌ای برای شناخت بیشتر مسلمانان و فرهنگ اسلامی می‌شود.

۹ دانشجوی دانشگاه آیووا در سراسر این ایالت در حال جمع‌آوری داستان‌های مسلمانانی هستند که در ایالت آیووا زندگی می‌کنند.

این دانشجویان با ثبت‌نام در برنامه مطالعاتی مستقل دپارتمان تئاتر دانشگاه آیووا، در فصل پاییز با ۳۰ تا ۵۰ مسلمان از سنین مختلف که در مناطق شهری و روستایی این ایالت زندگی می‌کنند، مصاحبه می‌کنند.

آن ماری نست، مدیر این پروژه و استاد تئاتر دانشگاه آیووا می‌گوید: از این مصاحبه‌ها یک تئاتر مستند که کلاژی از تجربه مسلمانان در آیووا است تولید خواهد شد که مبتنی بر داستان‌های منحصربه‌فرد مسلمانان است.

دانشجویان در فرآیند رونوشت برداری از مصاحبه‌ها و ساخت یک نمایشنامه بر اساس آن‌ها، همکاری می‌کنند. نست و دستیارش نیز فرآیند را به اتمام خواهند رساند و با برگزاری کارگاه‌های بررسی متن در طول زمستان در بهار آینده این نمایش را به روی سن خواهند برد.

نست می‌گوید: این پروژه حاصل همدردی است. من در زمان حادثه یازدهم سپتامبر در نیویورک بودم و این حادثه تأثیر عمیقی بر من داشت. بسیار طاقت‌فرسا بود وقتی می‌دیدم که دوستان و همسایگان مسلمانم به ناگاه، دشمن تلقی شدند. این تجربه هرگز مرا ترک نکرد و با شرایط سیاسی امروز فکر می‌کنم که باید به شیوه‌ای که می‌توانم به حل این مسأله کمک کنم.

وی امیدوار است که با این پروژه هم به مسلمانان فضای بیشتری برای رساندن حرف‌های خود بدهد و هم دانشجویانش قدرت مستندسازی را درک کنند.

نست با توجه به شرایط موجود در جامعه آمریکا گفت: هرچه ما بیشتر بتوانیم نمای واقعی‌تری به دست بدهیم و بهتر نشان دهیم که مسلمانان کشور ما چه کسانی هستند و رویاها، ترس‌ها و داستان‌های آن‌ها چیست، بهتر است./۹۹۴/ب۹۰۱/ف

ارسال نظرات