۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۲
کد خبر: ۵۲۷۷۳۲
استاد حوزه علمیه:

نظر دین را باید از مراجع پرسید

حجت‌الاسلام رزاقی با بیان این که قرآن نیاز به تبیین و توضیح دارد، گفت: تبیین قرآن یکی از منصب‌های پیامبر(ص) بود که بعد از رحلت ایشان به معصومان و سپس به فقها رسیده است.
عزیزالله رزاقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام عزیزالله رزاقی، پیش از ظهر امروز در مراسم عزاداری دهه اول محرم در دفتر حضرت آیت‌الله نوری همدانی که با حضور ایشان برگزار شد با اشاره به آیه 119 سوره توبه ابراز داشت: همه مؤمنان مأمور هستند که در تمام ابعاد زندگی خود و حتی در رفتار و افکار خود به انسان‌های بدون خطا اقتدا کنند.

وی خاطرنشان کرد: امام رضا(ع) در تفسیر آیه «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ کُونُوا مَعَ الصَّادِقينَ» فرمودند که مقصود از صادقین ائمه(ع) هستند و امام باقر(ع) نیز فرمودند خداوند از این آیه مار ا قصد کرده است.

استاد حوزه علمیه با اشاره به ممکن الخطا بودن انسان‌های عادی گفت: برای این که انسان با اطمینان 100درصدی به رشد و کمال برسد باید از کسی پیروی کند که ایمن از خطا و اشتباه باشد بنابراین تمام انسان‌ها در طول تاریخ موظف به اطاعت از معصومان هستند.

وی با اشاره به حدیث ثقلین تصریح کرد: قرآن تمام مسائل را بیان نکرده است و نیاز به تبیین و توضیح دارد و باید کسی که مصون از خطا است در کنار قران باشد و قران در این آیه به همراهی و اطاعت از معصوم امر کرده است.

حجت‌الاسلام رزاقی با اشاره به چهار منصب پیامبر(ص) اظهار داشت: دو منصب دریافت وحی و ابلاغ وحی با رحلت ایشان منتفی شد ولی دو منصب توضیح و تبیین وحی و اجرای وحی هنوز هم باقی است و امروز یکی از رسالت‌های اصلی فقها و مراجع همین است.

وی با بیان این که در زمان پیامبر(ص) تمام موضوعات احکام واقع نشده است، افزود: یکی از رسالت‌های مراجع این است که به موضوعات جدید پاسخ فقهی بدهند و «اما الحوادث الواقعه» بیشتر از این که ناظر به احکام باشد ناظر به موضوعات است.

استاد اظهار داشت: برای بیان نظر اسلام راجع به یک موضوع باید مجموع آیات قران و روایات را در نظر گرفت زیرا اسلام مساوی با قرآن و سنت است و نمی‌شود قران را بدون آگاهی از روایات تفسیر کرد.

وی با اشاره به شرایط کسی که شأنیت استنباط حکم خدا از منابع را دارد، خاطرنشان کرد: در روایتی پنج صفت برای فقیه بیان شده است که شامل روحیه پرسشگری، خدمت به مردم، تطهیر افعال و ترک معاصی، شب‌زنده‌داری و استعانت از خدا است.

گفتنی است در این مراسم آیت‌الله گرامی، استاد برجسته حوزه علمیه و سردار کاظم مجتبایی، فرمانده انتظامی استان قم و جمعی از معاونان نیروی انتظامی استان قم حضور داشتند./843/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات