۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۲
کد خبر: ۵۲۷۷۱۵
جنبش عصائب اهل الحق:

باید جلوی همه پرسی اقلیم کردستان عراق گرفته شود

جنبش عصائب اهل الحق از گروه های مقاومت اسلامی عراق در بیانیه ای اعلام کرد: همه پرسی اقلیم کردستان عراق، پروژه خطرناکی است که باید جلوی آن گرفته شود.
کردستان عراق

به گزارش خبرگزاری رسا، جنبش اسلامی عصائب اهل الحق عراق در بیانیه ای  اعلام کرد: همه پرسی اقلیم کردستان عراق طرحی خطرناک است که منجر به تقسیم عراق می شود و جز رژیم صهیونیستی کسی از آن پشتیبانی نمی کند.

عصائب اهل الحق از پارلمان و دولت عراق خواست تا بدلیل جنبه تهدید امنیت ملی و افزایش تنش و اختلافات در جامعه این کشور، جلوی این همه پرسی گرفته شود.

این جنبش مقاومت با اشاره به شکست مذاکرات دیروز بغداد میان هیات های اربیل و ائتلاف ملی عراق، علت آن را اصرار دولت اقلیم کردستان بر برگزاری همه پرسی جدایی از عراق و رد همه توصیه های داخلی، منطقه ای و بین المللی نسبت به ادامه این پروژه خطرناک توصیف کرد.

گفتنی است، با وجود مخالفت های جهانی و دولت مرکزی عراق با همه پرسی اقلیم کردستان عراق، مسعود بارزانی رییس حزب دموکرات کردستان این کشور بر برگزاری این همه پرسی در 25 سپتامبر 2017 برابر با سوم مهر 1396 اصرار دارد.

مرکز دوم اتحادیه میهنی:همه پرسی در کرکوک برگزار نخواهد شد

مرکز دوم اتحادیه میهنی کردستان عراق (شاخه کرکوک اتحادیه میهنی) در صفحه شخصی در فیس بوک اعلام کرد همه پرسی در کرکوک برگزار نخواهد شد و این آخرین تصمیم اتخاذ شده است.

این مرکز تاکید کرده است که به هیچ وجه اجازه نخواهند داد همه پرسی در کرکوک برگزار شود.

یک مقام آگاه در کرکوک در این خصوص در اربیل گفت مسؤولان اتحادیه میهنی کردستان عراق شاخه کرکوک تمامی صندوقهای رای را که می بایست امروز توزیع شود، در دفتر نمایندگی حزب قرنطینه کرده و اجازه خروج به آنها را نمی دهند.

این مقام آگاه که نخواست نامش فاش شود افزود: مرکز دوم اتحادیه میهنی کردستان عراق به همه اعلام کرده است که همه پرسی در کرکوک برگزار نخواهد شد.

این تصمیم بعد از آن گرفته شد که سعدی احمد پیره سخنگوی اتحادیه میهنی کردستان عراق که به همراه هیات کردی برای مذاکره به بغداد رفته بود اعلام کرد بخاطر اعتراض چند تن از اعضای حزب نمی توان همه پرسی را به تعویق انداخت.

این در حالی است که بخش اعظم اعضای رهبری اتحادیه میهنی کردستان عراق مخالف برگزاری همه پرسی بوده و سایر رهبران حزب را تحت فشار قرار داده اند که از این تصمیم خود صرف نظر کنند.

تصمیم مسؤولان حزبی اتحادیه میهنی کردستان عراق در کرکوک برای ممانعت از برگزاری همه پرسی واکنش زیادی در صفحات اجتماعی بین کاربران به همراه داشت.

کمتر از یک ساعت بعد از این تصمیم مرکز دوم اتحادیه میهنی کردستان عراق، مرکز تشکیلات حزبی بار دیگر در بیانیه دوم خود تاکید کرد که باید همه پرسی اقلیم به تعویق بیافتد.

این بیانیه افزود برگزاری همه پرسی اقلیم را روبروی بحرانهای خطرناکی خواهد کرد و برگزاری همه پرسی به صلاح مردم کرد نیست.

با انتشار این بیانیه ها در کمتر از یک روز مانده به برگزاری همه پرسی دو دستگی و مخالفتها در درون اتحادیه میهنی کردستان عراق با برگزاری همه پرسی افزایش یافته و امکان شکست همه پرسی را تقویت کرده است.

هشدار مشاور امنیت ملی عراق در خصوص همه پرسی کردستان عراق

مشاور امنیت ملی عراق شب گذشته در هشداری در خصوص همه پرسی استقلال کردستان عراق، اعلام کرد که بغداد قادر به کنترل واکنش های بین المللی به همه پرسی نیست.

فالح فیاض مشاور امنیت ملی و رییس تشکیلات الحشدالشعبی عراق، تاکید کرد که همه پرسی که کردها قرار است روز دوشنبه برگزار کنند، این کشور را در برابر خطر امنیت ملی قرار خواهد داد.

وی که با شبکه رسمی العراقیه گفت‌وگو می کرد، از کردها خواست کسانی را که در این مرحله دچار اشتباه می شوند، تحمل نکنند.

الفیاض با بیان اینکه دولت عراق کلیه ابزار و قابلیت های موجود در مسیر عمل به مسؤولیت های خود در قبال همه پرسی استفاده خواهد کرد، گفت اگر دولت عراق بتواند واکنش های داخلی را کنترل کند، اما قادر به کنترل واکنش های بین المللی به همه پرسی نیست.

همه پرسی برنامه ریزی شده برای روز دوشنبه 25 ستپامبر (سوم مهر) با مخالفت شدید بین المللی روبه رو شده است و تاکنون تنها رژیم صهیونیستی از برگزاری آن حمایت کرده است.

حتی در میان کردها نیز بر سر برگزاری همه پرسی که بانی آن مسعود بارزانی رهبر حزب دمکرات کردستان عراق است، اختلاف نظر جدی وجود دارد، بطوری که احزاب تغییر، اتحاد اسلامی و نیز بخشی از رهبران اتحادیه میهنی با آن مخالف هستند.

در سایه بحران اقلیم کردستان عراق ترکیه و عراق مرکز دائمی مدیریت بحران تشکیل دادند

ترکیه و عراق تصمیم گرفتند که یک تیم ویژه دائمی و 24 ساعته را برای رایزنی درخصوص بحران مربوط به همه پرسی جدایی طلبی اقلیم کردستان عراق تشکیل دهند.

برخی منابع ویژه به روزنامه رای الیوم گفتند: این تیم ویژه مورد توافق آنکارا و بغداد به منزله یک مرکز دائمی مدیریت بحران عمل خواهد کرد.

این مرکز همان چیزی است که بن علی ییلدریم نخست وزیر ترکیه به آن اشاره کرد. وی متعهد شد که پاسخ به تنش اقلیم کردستان عراق هماهنگ و از طریق همکاری مستحکم با عراق و ایران و کشورهای دیگر باشد.

ییلدریم در پاسخ به این سوال که آیا اجرای یک عملیات در خارج از مرزها از جمله گزینه های مطرح است، گفت: طبیعی است که این امر صورت گیرد. مسأله مربوط به زمانبدی اجرای گزینه های امنیتی، اقتصادی و سیاسی است..تحولاتی که روی خواهد داد، ماهیت این امر را مشخص خواهد کرد.

چهره برجسته کرد عراق: اختلافات بین احزاب کرد بالا گرفته است

محمود عثمان که از او به عنوان شخصیت نزدیک به دو حزب اتحادیه میهنی و دمکرات کردستان عراق یاد می شود، امروز اعلام کرد که برخی از احزاب و جریان های کرد عراق موافق پیشنهادهای مطرح شده از سوی سازمان ملل و جامعه جهانی هستند و طرف دوم با آن مخالفت می کنند و همین امر اختلافات را بین دو طیف سیاسی در شمال عراق بالا برده است.

وی دستاورد هیاتی کردی که دیروز عازم پایتخت عراق شد را فاقد چیز جدیدی دانست و افزود که دیدگاه ها بین اربیل و بغداد پیرامون همه پرسی متفاوت است و ادامه مذاکرات بعد از انجام همه پرسی بستگی به موافقت بغداد دارد.

محمود عثمان یادآور شد که رهبران احزاب سیاسی کرد عراق امروز پیرامون اتخاذ موضع در قبال همه پرسی نشست مهمی را برگزار می کنند.

وی همه احتمالات را بعد از این نشست محتمل دانست و گفت که احتمال برگزاری یا لغو و یا تاخیر همه پرسی وجود دارد زیرا هنوز رهبران سیاسی کرد عراق با نمایندگان جامعه جهانی در حال مذاکره هستند.

براساس گزارش ها، رهبران سیاسی کرد عراق از واژه جامعه جهانی در توصیف دخالت های آمریکا برای حل اختلافات بین بغداد و اربیل یاد می کنند.

بغداد نسبت به وساطت های آمریکا یا هر طرف خارجی دیگر در این قضیه نظر مثبتی ندارد و به شدت با هرگونه دخالت خارجی در حل اختلافات بین بغداد و اربیل مخالف است و بارها اعلام کرده است که با حل اختلافات بین دو طرف فقط از طریق گفت وگو با مرجعیت قانون اساسی موافق است.

بخشی از رهبران کرد شمال عراق نسبت به پیشنهاد آمریکا که به کردها قول داده است که بستر مناسب برای رسیدن به تفاهم را از طریق گفت وگوها بین بغداد و اربیل فراهم می کند نظر مثبت دارند.

حیدر العبادی نخست وزیر عراق در 19 سپتامبر 2017 به صراحت اعلام کرد که با هرگونه بین المللی کردن پرونده اختلافات بین بغداد و اربیل از جمله در قضیه همه پرسی مخالف است.

مسعود بارزانی رییس حزب دمکرات کردستان عراق ، برغم مخالفت های جهانی و دولت مرکزی عراق بر برگزاری همه پرسی در 25 سپتامبر 2017 برابر با سوم مهر ماه جاری اصرار دارد، این در حالی است که حقوقدانان و کارشناسان سیاسی اعتقاد دارند که بارزانی به دلیل آنکه از سال 2015 دوره ریاستش بر اقلیم پایان یافته است، وجاهت شرعی و حقوقی برای انجام چنین کاری را ندارد.

بر همین اساس احزاب کرد مانند جنبش تغییر و جماعت اسلامی و نیز بخش عمده ای از کادر رهبری اتحادیه میهنی با برگزاری همه پرسی موافق نیستند.

روزنامه روس بررسی کرد: آیا استقلال کردستان عراق بدون حمایت جامعه جهانی امکانپذیر است؟

روزنامه اینترنتی «گازیتا.رو» در تحلیلی نوشته است: تقریبا همه کشورهای جهان نسبت به همه پرسی استقلال که قرار است در تاریخ 25 سپتامبر در اقلیم کردستان عراق (که در ترکیب کشور عراق دارای خودمختاری است) برگزار شود، واکنش منفی نشان داده اند: ایران اعلام نموده که حاضر است مرزهای خود با این منطقه را ببندد. ترکیه نیروهای نظامی خود در مرز این کشور با عراق را تقویت کرده است. حتی مقامات آمریکایی هم اظهارات دیپلماتیک تندی در این رابطه داشته اند. سایر کشورها هم محتاطانه تر برخورد کرده، ولی هیچیک از این اقدام کردهای عراقی حمایت نکرده اند. این روزنامه به بررسی این مسأله پرداخته که چرا کردها به استقلال نیاز داشته و اینکه چه انتظاری از برگزاری همه پرسی دارند.

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران چند روز قبل اعلام کرد که در صورت اعلام استقلال اقلیم کردستان از دولت مرکزی عراق، جمهوری اسلامی ممکن است مرزهای خود با این منطقه را ببندد.

«گازیتا.رو» می نویسد: صادرات غیرقانونی نفت به ایران که معمولا با وسایل نقلیه و از راه‌های کوهستانی صعب العبور انجام می شود، یکی از مهمترین منابع درآمد دولت خودمختار کردستان عراق است. به همین دلیل بسته شدن مرزهای ایران و قطع راه‌های ترانزیتی، بدون تردید روی وضعیت اقتصادی اقلیم کردستان در صورت جدا شدن از بغداد، تاثیر منفی خواهد گذاشت.   

دیگر همسایه اقلیم کردستان عراق، ترکیه است که ازهم اکنون بر تعداد نیروها و تجهیزات نظامی خود در مرزهای مشترک افزوده است. رجب طیب اردوغان رییس جمهوری و سایر مقامات سیاسی ترکیه دائما تاکید می کنند که نتیجه همه پرسی استقلال کردستان را به رسمیت نخواهند شناخت.

تقریبا همه کشورهایی که به نوعی نسبت به اوضاع خاورمیانه علاقه مند هستند، رسما با برگزاری همه پرسی استقلال کردستان مخالفت کرده اند.  این در حالی است که مقامات اربیل، پایتخت دولت خودمختار کردستان عراق تردید ندارند که اکثریت مردم منطقه از استقلال حمایت خواهند کرد.  

موضوع استقلال اقلیم کردستان از دولت عراق از سال 2003 و بعد از اشغال عراق از سوی آمریکا بارها مطرح شده است. کردها که طرف آمریکایی ها می جنگیدند، نقش بسیار مهمی در سرنگونی رژیم صدام حسین بازی کرده اند. مسعود بارزانی رییس جمهوری دولت خودمختار کردستان عراق همه ساله از قصد خویش برای جدا شدن از دولت فدرال عراق و تشکیل کشوری مستقل صحبت کرده ، ولی بعد از آغاز عملیات آزادسازی موصل از دست داعش در اکتبر سال 2016 ، موضوع برگزاری همه پرسی استقلال کردستان برای نخستین بار بطور جدی مطرح و در اواخر سال گذشته این مسأله بطور رسمی اعلام شد.  

استفاده کردها از ضعف ارتش عراق و کنترل خویش بر کرکوک

دلیل این اقدام بسیار ساده بود: ارتش عراق که پیش از این توان مقابله با دولت خودمختار کردها را داشت، بطور قابل ملاحظه‌ای در جریان نبرد موصل، تضعیف شد. به گفته مقامات بغداد، در جریان آزادسازی این شهر، حدود 20 هزار نیروی نظامی عراقی کشته یا زخمی شده اند. در صورتیکه نیروهای پیشمرگه کرد، تنها چندصد نفر تلفات داشتند که تعداد کلی آنها امروزه بیش از 100 هزار نفر تخمین زده می شود.

مسأله این است که اولا، مسأله کردستان عراق در جریان مبارزه با داعش، به موضوعی جهانی تبدیل شد. مقامات کرد عراقی همواره از عملکرد ضعیف ارتش عراق و نقش آن در از دست دادن هزاران کیلومترمربع از خاک این کشور و اشغال آن بدست داعش سخن می گفتند، هرچند نیروهای پیشمرگه نیز برخی مناطق تحت کنترل خود را در جریان حمله داعش در سال 2014 از دست داده بودند.  

علاوه بر این، کردها منطقه مهم و نفت خیر کرکوک را تحت کنترل خویش دارند که تا قبل از تابستان سال 2014 تحت کنترل بغداد قرار داشت، ولی نظامیان عراقی بعد از حمله داعش، از این منطقه گریختند و نیروهای پیشمرگه موفق شدند شهر کرکوک و تاسیسات نفتی آن را تسخیر از سوی داعشی ها نجات دهند. از آن زمان تاکنون نفت کرکوک دائما به ترکیه و ایران صادر می شود و یکی از منابع مهم بودجه دولت خودمختار کردستان را تشکیل می دهد.  

اکنون همه پرسی استقلال باید تعلق داشتن منطقه کرکوک به اقلیم کردستان عراق را تثبیت کند و این همه پرسی از این نظر برای مقامات اربیل بسیار اهمیت دارد.  

هیچکس، به جز رژیم صهیونیستی از تلاش کردها برای استقلال حمایت نمی‌کند

کردها، بزرگترین قوم در جهان هستند که کشوری ندارند. جمعیت کردها که بین 25 الی 40 میلیون نفر تخمین زده می شود، اکثرا در مناطق مرزی چهار کشور عراق، سوریه، ترکیه و ایران، زندگی می کنند. به همین دلیل نگرانی مقامات بغداد، دمشق، آنکارا و ایران از اعلام استقلال کردستان عراق کاملا قابل درک است، برای اینکه این اقدام ممکن است تمایلات جدایی طلبانه در سایر مناطق کردنشین را نیز برانگیزد.   

آمریکا نیز اعلام کرده که مخالف ابتکارعمل مقامات اربیل برای اعلام استقلال از بغداد است. این در حالی است که شبه نظامیان کرد در سوریه، مهمترین متحد آمریکایی ها در مبارزه با داعش هستند. تلاش کردهای عراقی برای استقلال را هیچ کس در خاورمیانه مورد حمایت قرار نداده است. در این بین بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در تاریخ 14 سپتامبر از این اقدام کردها استقبال کرد.

رستم رزگویان مدیر نشریه «ایزدی پرس» در گفت‌وگو با «گازیتا.رو» گفته است: جای تعجب ندارد که مقامات تل آویو فعالانه از استقلال کردهای عراقی حمایت می کنند. رژیم صهیونیستی سالهاست از آنها حمایت سیاسی و نظامی می کنند. مربیان نظامی رژیم صهیونیستی دائما در این منطقه حضور داشته و طبق برخی اطلاعات، بوجود آورنده نیروهای ویژه کرد تحت عنوان: آسایش و پاراستین هستند. صهیونیست ها بر اساس اصل «دشمن دشمن من، دوست من است» روی کردها بعنوان اهرم مقابله موثر با اعراب، حساب می کنند.

کردهای عراقی بدون حمایت جهانی اعلام استقلال نخواهند کرد

البته این کارشناس کرد معتقد نیست که مقامات اربیل در شرایطی که جامعه بین الملل از آنها حمایت نکرده است، واقعا اعلام استقلال نموده و از بغداد جدا شوند. وی توضیح داده است: «حتی اگر همه پرسی برگزار شده و نتیجه آن به نفع اعلام استقلال باشد، بعید است کردها رسما اعلام استقلال کنند. حتی ترکها که نزدیک ترین متحد مسعود بارزانی هستند هم اجازه چنین کاری را به او نمی دهند. برگزاری همه پرسی در واقع راهی برای اعمال فشار بر مقامات بغداد است تا منافع سیاسی بیشتری از آنها دریافت شود. اکنون دیگر برای کسی پوشیده نیست که آنکارا و بغداد که مخالف استقلال کردها هستند، کمک‌های مالی زیادی به اربیل نموده‌اند و حتی بودجه نیروهای پیشمرگه از سوی بغداد تامین می گردد.»   

رزگویان اطمینان دارد که بدون حمایت قدرت‌های بزرگ جهانی از برگزاری استقلال کردهای عراقی، تشکیل کشور مستقل کردستان، صرفا یک اقدام سیاسی بوده و عواقب عملی در پی نخواهد داشت.

ابراهیم الجعفری: با همه پرسی مخالف هستیم

ابراهیم الجعفری وزیر امور خارجه عراق در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: ما از کشورهای هسته ای دوست می خواهیم تا به عراق در ساخت نیروگاه‌های هسته ای صلح آمیز کمک کنند.

وی افزود: جامعه بین المللی باید از بازسازی مناطق آزاد شده در عراق حمایت کند.

ابراهیم الجعفری بار دیگر برگزاری همه پرسی جدایی طلبی اقلیم کردستان عراق را رد کرد و گفت: دولت عراق گفت‌وگوی سازنده برای حل مشکلات و حل و فصل مسائل مرتبط با دولت محلی اقلیم کردستان عراق را ترویج می کند و ما با همه پرسی مخالف هستیم.

وی افزود: دولت عراق از دادگاه عالی فدرال خواست تا دستور رد همه پرسی در اقلیم کردستان این کشور را بدهد.

ابراهیم الجعفری گفت: مرحله بعد از جنگ در عراق، چالشی بزرگ به شمار می رود که بزرگتر از خود جنگ است. دولت بغداد برای تدوین طرحی به منظور تضمین بازگرداندن آوارگان و تحکیم امنیت و ثبات و احترام به حاکمیت دستگاه قضایی و مبارزه با هرگونه فساد تلاش می کند.

وی همچنین از سازمان ملل متحد خواست تا موضعی بین المللی را متناسب با سطح جنایت های گسترده در میانمار علیه حقوق بشر اتخاذ کند.

مشاور بارزانی: به حمایت اسرائیل چشم دوخته‌ایم

میرزا دینای مشاور بارزانی در مصاحبه ای با یک رونامه کردی، اعلام کرد: لازم است که اسرائیل به حمایت از کردها ادامه دهد و ما در تلاش برای کسب حمایت ملت یهود و دولت اسرائیل هستیم و تمایل داریم که به ما در ایجاد یک کشور دموکراتِ سکولار نظیر دولت اسرائیل – که به ادعای دینای- جواهر خاورمیانه است، کمک کند.

روزنامه کرد پرس شهر کرکوک را گره‌ کور همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان توصیف کرد

همه‌پرسی منطقه کردستان در حالی یک روز تا انجام آن باقی‌مانده، تنش‌ها بر سر اجرایی شدن یا نشدن آن منجر به اختلاف نظر در جناحهای داخل حزب اتحادیه میهنی و اصرار بر انجام همه‌پرسی از سوی حزب دموکراتیک شده است.

خبرگزاری «کردپرس» با انتشار تحلیلی در این‌باره، نوشت: با آن که دفتر سیاسی اتحادیه میهنی، مجمع رهبری، فراکسیون اتحادیه میهنی در پارلمان کردستان و معاون اول جلال طالبانی موافق انجام رفراندوم‌ هستند، اما سه روز است که برخی افراد و چهره‌های سیاسی این حزب اظهارات متفاوت و گاها متناقضی در مورد برگزاری رفراندوم انجام می‌دهند. این اظهارات برخی از رهبران اتحادیه در حالی است که یک روز به انجام همه پرسی باقی مانده و مردم در منطقه تحت کنترل این حزب، نمی‌دانند که بالاخره آیا رفراندوم برگزار می شود یا خیر.

جوانی به نام لاهور شیخ جنگی

همه صحبت ها از جایی آغاز شده که مرد شماره یک نیروهای امنیتی اتحادیه میهنی (لاهور شیخ جنگی برادرزاده جلال طالبانی) که مسؤول نیروهای ضد تروریستی این حزب است به واسطه نبود فرماندهی و سیاست منسجم از سوی حزب، قدرت زیادی گرفته و به مخالف سرسخت همه پرسی تبدیل شده است. گفته می شود《هیرو خان》 همسر جلال طالبانی که رهبری بخشی از جناح اتحادیه را در دست دارد همه اختیارات را به این مسؤول جوان واگذار کرده و او هیمنه نظامی خود را در حزب پیاده کرده است. با توجه به آن که لاهور شیخ جنگی مخالف همه‌پرسی است از سوی شاخه تحت فرمان آنها که بیشتر مراکز و ادارات و رسانه‌های خبری را در دست دارند، در سه هفته گذشت، هیچگونه تلاش مثبتی برای تبلیغ برای همه‌پرسی انجام نداده و به جز اشاره به مصوبات کمیسیون عالی رفراندوم اهمیت چندانی به موضوع تبلیغات نداده است.

پست فیسبوکی بافل

اما در تازه ترین اقدام مسؤولان مخالف رفراندوم دیروز، بافل طالبانی فرزند جلال طالبانی در پست فیسبوکی خود از توافق اتحادیه میهنی و حزب دموکرات برای تعویق رفراندوم خبر داد که پس از دقایقی با هجمه و فشار رسانه ای تلویزیون های حزب دموکرات و جبهه نه به رفراندوم، ناچار به حذف پست فیسبوکی خود کرد. این اقدام پافل در حالی بود که سخنگوی حزب دموکراتیک سریعا در برابر این موضوع جبهه گرفت و آن را نادرست خواند و اعلام کرد: در تماسی که با مسؤولان اتحادیه گرفته، هر دو طرف موافق برگزاری رفراندوم در موعد مقرر خود هستند.

همچنین سعدی احمد پیره سخنگوی اتحادیه میهنی که به همراه هیاتی به بغداد رفته بود تا در خصوص رفراندوم با جناحهای مختلف عراقی گفت‌وگو کند، قضیه تعویق رفراندوم را تکذیب کرد و اعلام کرد: رفراندوم در زمان خود انجام می گیرد. در همین رابطه هم بافل طالبانی، بیانیه‌ای صادر کرد که پست از سوی یکی از کارمندان دفتر وی بارگزاری شده و گفته او نیست البته او این موضوع را رد نکرد که اقلیم در مورد همه پرسی باید با بغداد گفت‌وگو کند.

مواضع ضد و نقیض اتحادیه میهنی

در همین حال دیروز دفتر سازماندهی اتحادیه میهنی در بیان‌نامه ای درخواست کرد که رفراندوم به تعویق بیافتد و به نظرات سازمان ملل گوش داده شود. همزمان با این بیانیه، 《ملا بختیار》 مسؤول دفتر سیاسی اتحادیه میهنی در بیان‌نامه ای اعلام کرد که به پیشنهادات کشورهای مختلف توجه شود و او پیشنهادهای عقب انداختن رفراندوم را برای مسعود بارزانی فرستاده است. در بیانیه ملا بختیار آمده که اتحادیه میهنی فکر می‌کند در وضعیت امروز جهان، منطقه و کردستان، لازم است به پیشنهادهای دوستان و سازمان ملل توجه شود زیرا در خدمت منافع و آرمان مردم منطقه کردستان است.

بالا گرفتن تنش ها در کرکوک

 در همین حال، شاخه اتحادیه میهنی در کرکوک که در راس آن (آسو مامند، مسؤول اتحادیه در کرکوک) قرار دارد و نزدیک به جریان لاهور شیخ جنگی است، طی نشستی با دیگر احزاب کرد کرکوک اعلام کرد که اتحادیه میهنی مخالف رفراندوم در این زمان در کرکوک است. همزمان با این تنشها تعدادی از نیروهای آسایش به مقر کمیسیون عالی رفراندوم رفتند و از توزیع لوازم مورد نیاز برای صندوقهای رای‌گیری در محلهای مختلف جلوگیری کردند. این اتفاقات در حالی روی داد که عصر دیروز (شنبه‌ 1 مهر)، نجم الدین کریم استاندار کرکوک طی کنفرانسی خبری آمادگی کرکوک برای رفراندوم را اعلام کرد و از مردم کرکوک سوا از اقوام و مذاهب مختلف خواست در همه‌پرسی شرکت نمایند و این در حالی است که قباد طالبانی معاون نخست وزیر منطقه کردستان تا اینک سکوت کرده و در خصوص رفراندوم مطالب زیادی عنوان نکرده است.

اردوکشی جناح های اتحادیه در کرکوک

اما موضوع کرکوک در حالی بغرنج شده که شاخه وابسته به لاهور شیخ جنگی رییس دستگاه امنیت و نیروهای ضد ترور اتحادیه میهنی، هشدار دخالت نظامی در کرکوک و جلوگیری از انجام رفراندوم در این شهر را می‌دهد.

اتحادیه میهنی و آزمون سخت رفراندوم

آنچه مشخص است اتحادیه میهنی در موضوع رفراندوم به دو جناح تقسیم شده است. شاخه‌ای که مخالف رفراندوم در زمان کنونی است و از پیشنهادات سازمان ملل و آمریکا استقبال می‌کند و شاخه‌ای موافق انجام همه پرسی در روز دوشنبه بدون احتساب نگرانی کشورهای منطقه و جامعه جهانی. در این میان شاخه ای که مخالف همه پرسی است جناح موافق را متهم می‌کند که تبدیل به آلت دست حزب دموکراتیک شده و اراده‌ای از خود ندارد.

روزنامه ترکیه‌ای: بارزانی در صدد تقدیم «سرزمین موعود» به رژیم صهیونیستی است

روزنامه ترکیه‌ای «ینی شفق» در گزارشی با این عنوان که «بارزانی در صدد تقدیم سرزمین موعود به رژیم صهیونیستی است»، از همه‌پرسی جدایی کردستان عراق به شدت انتقاد کرد.

«ینی شفق» می‌نویسد: «در حالی که در کمپین‌های بارزانی پرچم‌های رژیم صهیونیستی به اهتزار در می‌آید و سرودش خوانده می‌شود، رژیم صهیونیستی به دنبال سرزمین موعود می‌رود».

گزاش ینی شفق به این شرح است: در همه کارزارها و کمپین‌های سازماندهی شده از سوی حزب دموکراتیک کردستان به ویژه در آمریکا و کشورهای غربی، به دنبال اعلام همه‌پرسی غیرالزام‌آور درباره استقلال شمال عراق در تاریخ 25 سپتامبر، آنچه به اصطلاح پرچم‌های کردستان خوانده می‌شود در کنار پرچم‌های رژیم صهیونیستی به اهتزاز در آمده است. 

پوسترهای استفاده شده از سوی مسعود بارزانی رییس حکومت منطقه‌ای کردستان در فرآیند همه‌پرسی،‌ علنا و آشکارا شامل نقشه به اصطلاح «کردستان بزرگ» است که بخش‌هایی از سرزمین ترکیه، ایران و سوریه را در بر می‌گیرد. در حالی که پرچم‌های رژیم صهیونیستی در کنار نقشه‌های به اصطلاح کردستان در تجمع اربیل روز گذشته به اهتزار درآمد،‌ هدف اصلی از این همه پرسی غارتگرانه مشخص شده است. بزرگ‌ترین گام برای دادن سرزمین موعود ‌به رژیم صهیونیستی، با این همه پرسی برداشته خواهد شد. فرآیندی که به استقرار پایگاه‌های نظامی در مرز ترکیه منجر خواهد شد و حوزه و قلمرو گسترده‌ای در حد فاصل بین رودخانه‌های نیل و فرات را در اختیار صهیونیست‌ها قرار خواهد داد.

بارزانی اجازه اهتزار پرچم رژیم صهیونیستی در اربیل، دهوک، سلیمانیه،‌ موصل و حتی کرکوک را می‌دهد و عملا شمال عراق را در خدمت رژیم صهیونیستی قرار می‌دهد. بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ماه گذشته در بیانیه‌ای گفت که «کردها ملتی شجاع و طرفدار غرب هستند و ارزش‌های مشترکی با ما دارند» و اینکه برای رژیم صهیونیستی این موضوعی طبیعی است که از ابتکار بارزانی برای ساتقلال حمایت کند و علنا حمایت کشورش از این کشور آلت دست را نشان داد. این نظریه که «نژاد کُردها از اسرائیلی‌ها بر می‌خیزد»، اغلب از سوی بسیاری از نهادها و رسانه‌های رژیم صهیونیستی پرداخته شده است.

در تجمعات و راهپیمایی‌ها، شعارهای ضد ترکیه سر داده می‌شد، صدها فرد جوان پرچم‌های رژیم صهیونیستی را به حرکت در آوردند و در برخی جاها حتی سرود ملی این رژیم خوانده شد.

تل‌آویو در نظر دارد که در درجه اول عراق و سپس سوریه را به دنبال همه پرسی تقسیم کند. اگر رژیم صهیونیستی به این هدف دست یابد،‌ به «سرزمین موعود» دست خواهد یافت. اگر هم نرسد، آشوبی که در منطقه ایجاد خواهد شد، کشورهای مسلمان و اسلامی را تضعیف خواهد کرد.

رژیم صهیونیستی با استفاده از مسعود بارزانی و سازمان تروریستی پک‌ک به عنوان سربازان شطرنجش، در صدد به دست آوردن منطقه حد فاصل بین رود نیل و فرات است؛‌ جایی که در تورات آن را «سرزمین موعود» خوانده است. ایده تقسیم کردن سوریه و عراق به کشورهای کوچک،‌ از سوی نظریه پردازان صهیونیست در دهه 1940 آماده شده بود.

هشدار آمریکا نسبت به هرج و مرج احتمالی در جریان همه‌پرسی کردستان

در حالی که مقام های کردستان عراق قصد دارند همه پرسی استقلال را فردا دوشنبه برگزار کنند و این مساله با مخالفت دولت مرکزی بغداد روبرو شده، سفارت آمریکا در عراق به شهروندان آمریکایی نسبت به هرج و مرج و ناآرامی احتمالی در جریان برگزاری این همه پرسی هشدار داده است.

سفارت آمریکا با انتشار هشدار سفر به شهروندان این کشور، افزود: شهروندان آمریکایی باید از سفر به مناطق مورد مناقشه و اختلاف بین اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق خودداری کنند.

اقلیم خودمختار کردستان عراق تاکنون در برابر فشارهای آمریکا، بریتانیا و سازمان ملل برای به تاخیر انداختن همه پرسی استقلال مقاومت کرده است.

اختلاف میان گروه‌های کُرد و احتمال تنها ماندن بارزانی

با نزدیک شدن آغاز همه پرسی در اقلیم کردستان عراق، فرصت گفت‌وگو با بغداد از بین رفت آن هم در شرایطی که هیأت بلندپایه کُرد نتوانستند در گفت‌وگوهای بغداد نتیجه ای را محقق سازند. در این میان پس از آنکه تعدادی از اعضای ارشد حزب «اتحاد ملی» از موافقت با طرح جایگزین خبر داده و مخالفت خود را با همه پرسی اعلام کردند، روند تحولات کردستان با مسائل جدیدی روبه رو شد به گونه ای که موضع مسعود بارزانی در جایگاه رهبری روند گفت‌وگو با بغداد پس از همه پرسی سخت می شود.

هراس اهالی کرکوک از وخامت اوضاع

در این شرایط خبرگزاری فرانسه اعلام کرد اهالی کرکوک از ترس وخامت اوضاع امنیتی در این شهر با سرعت در حال ذخیره مواد غذایی هستند.

روز گذشته اخبار ضد ونقیضی در مورد موضع نهایی محافل و احزاب کُرد در مورد همه پرسی منتشر شد و تغییرات سریعی در مواضع برخی رهبران اتحاد ملی کردستان دیده شد به این معنی که مرکز این اتحاد در کرکوک صبح دیروز مخالفت خود را با برگزاری همه پرسی در این شهر اعلام و تاکید کرد فرصت برای برگزاری آن مناسب نیست.

اما نجم الدین کریم استاندار کرکوک پیش از بیانیه بافیل طالبانی پسر رهبر حزب جلال طالبانی مبنی بر موافقت دو حزب اصلی کرد با تاخیر در برگزاری همه پرسی و موافقت با راه حل ابتکاری بین المللی مخالفت خود را با آن اعلام کرد.

با وجود عقب گرد طالبانی از این بیانیه، موضع رهبران حزب طالبانی روز گذشته مبنی بر مخالفت با همه پرسی بود که از سوی ملا بختیار از اعضای ارشد این حزب اعلام شد به این معنی که وی موضع نهایی مبنی بر قبول ابتکار عمل جامعه جهانی و به تاخیر افتادن همه پرسی را به بارزانی اطلاع داد.

در برابر این مواضع، بارزانی و کمیته عالی همه پرسی مجموعه  توضیحات و بیانیه هایی صادر کردند که در آن توافق با حزب طالبانی مبنی بر تاخیر در همه پرسی را رد و بر زمان تعیین شده برای همه پرسی تاکید کردند. این موضع روز گذشته در پایان زودهنگام گفت‌وگوهای هیأت بلندپایه کُرد با رهبران ائتلاف ملی شیعی نمود یافت به این معنی که این ائتلاف اعلام کرد پیش از صدور بیانیه جدید مبنی بر تاخیر در همه پرسی هیچ گونه مذاکرات جدیدی نخواهند داشت.

در بحبوحه این بحث و جدل داخلی کُردها، برخی خبرها حاکی از این است که حزب طالبانی که در بخش امنیتی کرکوک صاحب قدرت است، اقداماتی را در راستای جلوگیری از برگزاری همه پرسی در این شهر ا تخاذ کرده است آن هم در شرایطی که نوعی لحظه شماری در مورد احتمال درگیری بین نیروهای وابسته به دو حزب در شهر وجود دارد و در حالی که دو شهر اربیل و کرکوک صحنه آمادگی گسترده برای اجرای همه پرسی هستند هیچ گونه تکاپوی مشابه در سلیمانیه دیده نمی شود.

احتمال تنها ماندن بارزانی

در صورت ادامه دسته بندی بین دو حزب کُرد در مورد همه پرسی بدون هیچ تغییری در ساعت های آینده، چه بسا حزب بارزانی فردا در برگزاری همه پرسی در مناطق تحت کنترل خود که شامل کرکوک نمی شود، تنها بماند.

این سناریو به مثابه شکست بزرگ تلاش های چند ماهه بارزانی در ارتباط با همه پرسی است آن هم در شرایطی که تمام احزاب سلیمانیه (اتحاد ملی و تغییر و نیروهای اسلامگرا) چه بسا در صورت برگزاری همه پرسی نتایج آن را به رسمیت نشناسند.

سیاستمدار جنگ‌طلب آمریکایی از همه‌پرسی جدایی کردستان عراق حمایت کرد

«جان بولتون»، نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل متحد امروز در بحبوحه محکومیت‌های بین‌المللی علیه برگزاری همه‌پرسی جدایی کردستان عراق، حمایت خود را از آن اعلام کرد. 

وی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «قویاً از برگزاری همه‌پرسی کردی حمایت می‌کنم. زمان آن رسیده که صدایی به مردم کُرد در عراق داده شود تا آرمان‌های خودشان را ابراز کنند.»

اظهارات این سیاستمدار افراطی و جنگ‌طلب آمریکایی در حالی بیان شده که تصمیم اقلیم کردستان عراق برای برگزاری همه‌پرسی با محکومیت بین‌المللی مواجه شده است.

شورای عالی امنیت ملی ایران امروز اعلام کرد به درخواست دولت مرکزی عراق، کلیه پروازهای ایران به مقصد فرودگاه‌های سلیمانیه و اربیل و همچنین پروازهای عبوری از فضای کشورمان از مبدا اقلیم کردستان متوقف شده‌اند./۸۴۷/ب۹۰۱/ف

ارسال نظرات