۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۹
کد خبر: ۵۲۷۶۹۰
مدير حوزه علميه امام صادق پاكدشت:

عدم تشخیص ضرورت ها سرگردانی طلبه را به دنبال دارد

مدير حوزه علميه امام صادق(ع) پاكدشت عدم تشخيص ضرورت‌ها را عامل سرگرداني طلاب در حوزه دانست.
حجت الاسلام احمد ترابي

حجت الاسلام احمد ترابي مدير حوزه علميه امام صادق(ع) پاكدشت در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا؛ ضعف ساختاري حوزه را عامل تحير در بخشی از طلاب دانست و گفت: بخشي از اين ضعف كه محسوس است از مجرياني است كه فضاسازي شايسته اي نداشته و باعث سردرگمي در طلاب شده اند و اين ضعف در حال سرايت به خود طلبه ها هم هست.

وي عدم تشخيص ضرورت‌ها توسط بخشی از مسؤولان را عامل ديگر سردرگمي طلاب دانست و افزود: متأسفانه مديران حوزه به درستي واقف نيستند و نتوانسته اند موفق عمل كنند.

استاد حوزه با بيان اين كه مديران نتوانسته اند خوب نيازها را تعريف كنند چرا كه تعامل نداشته‌اند، اضافه كرد: اگر مدير تعامل خوبي با فضاي بيروني حوزه داشته باشد مي تواند نيازها را شناسايي كند.

وي با اذعان به اينكه مديران سطح بالاي حوزه همه اش در حال آزمون و خطا هستند، تصريح كرد: اگر نياز و استعداد طلبه سنجيده شود و طلبه به آن علاقه نشان دهد، يقينا خروجي خوبي را در حوزه شاهد مي شويم.

این مبلغ حوزوی با انتقاد شديد از معادل سازي و مدرك گرايي در حوزه، سردگمي كلان را در مجموعه توصيف و خاطرنشان كرد: مسؤولان به درستي نمي دانند كه طلبه مي خواهد چه كاره شود كه اين معادل سازي را راه انداخته اند.

وي با اشاره به پايبندي رهبر معظم انقلاب به ميثاق طلبگي خود، گفت: بايد باور هاي اوليه طلاب تقويت شود  و تا پايه هاي بالاتر ادامه پيدا كند.

مديران از تجارب گذشتگان استفاده كنند

وی با ياد آوري تدريس اخلاق توسط اساتيد به نام شيعه در دهه اول انقلاب اسلامي در قم، اذعان كرد: متأسفانه الان در حوزه در این جهت خشكسالي هست و خروجي ندارد چرا كه ديگر از آن كلاس ها خبري نيست.

وي بازدارندگي هاي طلاب در فضاي مجازي توسط مسؤولان و برخوردهاي سليقگي مديران را ضعف حوزه دانست و تصريح كرد: اگر مديران به جاي سليقگي عمل كردن از تجارب گذشتگان استفاده مي كردند يقينا بازدهي حوزه به مراتب بالاتر مي رفت.

مدير حوزه علميه امام صادق(ع) پاكدشت با ابراز خشنودي نسبت به فعاليت مراكز تخصصي حوزه، آنها را با بركت و كارساز دانست و اظهار داشت: فعاليت اين مراكز تا ميزاني توانسته سردرگمي طلاب را با آشنايي بيشترشان با فضاي علمي ساماندهي كند.

وي خواستار عدم گزينش سليقگي مديران شد و گفت: انتخاب مديران بايد بر اساس شايستگي سالاري و شاخصه هاي معنوي و اخلاقي افراد باشد.

حجت الاسلام ترابي تقويت برد اطلاعاتي مديران را لازمه حوزه‌ خوب دانست و افزود: چون در ساختار نيازها خوب عرضه نشده، حوزه هنوز در حال در جا زدن است.

وي با اذعان به اين كه نقش اصلي تعيين كننده را خود طلبه دارد، افزود: طلبه ها ركن ركين حوزه هستند، اما ما نتوانستيم اين ركن را امتداد دهيم و انگيزه ها كور شده است.

اين مدير حوزه در پايان عامل كمبود ورودي طلاب جديد الورود را كم كاري مسؤولان برشمرد و ابراز كرد: تعامل مديران حوزه با بيرون بسيار كم است، چرا در حوزه شهري كه بيش از 10فرقه فعاليت دارند، رشته فرق شناسي نباشد و طلبه ما نتواند پاسخ اين فرق را بدهد؟!/804/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات