۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۳
کد خبر: ۵۲۷۶۶۴
حجت الاسلام پناهیان:

تفکر سبب رسیدن به حیات طیبه می شود

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به راه رسیدن به حیات برتر، گفت: تفکر سبب می شود انسان مرده زنده شده و به حیات برتر برسد.
پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه در مراسم سخنرانی خود که شامگاه شنبه در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد با اشاره به ایه «وَإِنَّهُ لِحُبِّ الْخَيْرِ لَشَدِيدٌ» گفت: علاقه انسان برای دوست داشتن خیر، بسیار شدید است، برخی مال را خیر ترجمه کردند ولی علامه طاطبائی هرچیز را خیر می دانند
وی افزود: امیرمومنان(ع) می فرمایند؛ انسان آنچه خیر می داند حیات است، انسان به حیات بسیار علاقه دارد و اگر این علاقه ارتقا یابد به حیات برتر گرایش پیدا می کند. براساس قرآن انسان هایی هستند که راه می روند اما مرده اند.

حجت الاسلام پناهیان در ادامه سخنان خود اظهار داشت: رسول خدا(ص) می فرمایند؛ چشمتان را از حرام بببندید آنگاه عجایب را می بینید، تحریکی که حیات برتر شهدا ایجاد می کند سبب می شود وقتی به آنان نزدیک شویم خوشحال باشیم.

استاد حوزه و دانشگاه، گفت: شیطان دائما انسان را با حرفهای خوب فریب می دهد. همانطور که امام راحل(ره) فرمود؛ امریکا اگر «لااله الا الله» هم بگوید فریبش را نمی خوریم. ابلیس امروز نیز ما را با مفاهیم خوب فریب می دهد. شیطان مفاهیمی مانند اخلاق، قانون و آزادی را مهمترین جلوه می دهد. همه دنیا می گویند اخلاق و آزادی، آیا تمام دنیا بهتر شده است.
وی افزود: اگر به جای مهمترین موضوع یک موضوع دیگر قرار دهیم شکست خورده ایم، عقل آن است که بفهمیم میان بدها کدام بدتر است.

متولی مدرسه علمیه دارالحکمه، گفت: اگر بخواهیم به حیات برتر برسیم باید تفکر کنیم. کودکان را از مهد کودک باید وادار به تفکر کنیم، باید به مجلسی رویم که به جای آموختن فکر کردن را یاد دهد.

وی افزود: امیرمومنان(ع) همیشه می فرمودند؛ تفکر به دل انسان بینا حیات می دهد، موجب می شود در تاریکی با نور حرکت کنیم. می گویند افرادی که زیاد بازی می کنند نمی توانند به خوبی تفکر کنند. فرمودند؛ مومن غرق در فکر است.

حجت الاسلام پناهیان، در ادامه سخنان خود اظهار داشت: اگر محب خدا در قلبی افتاد، آن قلب روشن می شود، آنگاه متوجه می شود که برخی کارها بد و از گناه بدش می آید.
استاد حوزه و دانشگاه، گفت: علائم حیاتی پس از تفکر محبت به خداوند است و روشن شدن قلب. براساس روایت وقتی تفکر شروع شد لطف خداوند شامل حال او می شود، سپس در موقعیتی قرار می گیرد که انسان مفیدی می شود.
وی افزود: مرحله بعدی آن است که حکمت بر زبان آن فردی که حیات یافته است جاری می‌شود. فردی که حیات مجدد می یابد با قدرت زندگی می کند، امام راحل(ره) اینگونه زندگی کرد، اگر جام زهر دادیم به او مقابل قدرت او ایستاده ایم.

متولی مدرسه علمیه دارالحکمه، گفت: امام رضا(ع) در روایتی فرمودند؛ اگر فردی خوب به نظر می رسید از او بترسید شاید بر اثر ترس خوب شده باشد. انسانی که تفکر می کند و زنده می شود از هفت اسمان اطلاع پیدا می کند، به باید توجه شود به انسان ترسو چیزی نمی گویند.
وی افزود: اگر انسانی به این مرحله رسد محبت و شهوت او خداوند می شود و برای رسیدن به خداوند حریص می شود، او خداوند را در قلب خویش می بیند./811/پ
۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات