۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۷
کد خبر: ۵۲۷۶۲۰
امام جمعه بابل:

مدیریت چهره های منافق در جامعه نخستین علائم انحراف در امت اسلامی است

حجت الاسلام والمسلمین روحانی در دست گرفتن مهار جامعه توسط منافقان را یکی از مهمترین علت ایجاد انحراف در جامعه اسلامی برشمرد و گفت: اولین و مهمترین عامل انحراف در جامعه اسلامی از نگاه امیرالمومنان(ع)، حاکمیت افرادی با ویژگی ریا و نفاق در این جامعه است.
سالگرد آیت الله روحانی سخنرانی امام جمعه بابل امام جمعه بابل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، حجت الاسلام والمسلمین مجتبی روحانی، امام جمعه بابل امشب در مراسم عزاداری حسینی در جمع طلاب شهرستان بابل در مسجد خاتم الانبیا(ص)، با اشاره به برخی آسیب ها و انحراف ها در جامعه، گفت: جامعه از نگاه اسلامی به بدن انسان تشبیه شده است که هم در سلامت و هم در معرض بیماری قرار می گیرد که این بیماری ها اگر به موقع مورد پیشگیری و درمان قرار نگیرد، آسیب های زیادی را بر آحاد انسانی وارد می آورد.

وی افزود: برخی از آفت ها در جامع دینی و اسلامی پدید می آید و حتی در قالب برنامه های دینی و مذهبی آشکار می شود که موجب آسیب دیدگی و لطمه به بطن و شاکله جامعه اسلامی می گردد.

تولیت مدارس علمیه خاتم الانبیا(ص) و الزهرا(س) بابل یکی از اصلی ترین دلایل قیام سیدالشهدا(ع) را مقابل با این آسیب ها در میان امت اسلامی عنوان کرد و اظهار داشت: در جای جای سخنرانی های متعدد امام حسین(ع) از مدینه تا مکه و نیز از مدینه تا کربلا از این نگرانی ها حکایت می کند و دغدغه ایشان از این وضعیت موج می زند.

وی ادامه داد: انحراف هایی که بعد از رحلت پیامبر(ص) رخ داد، موجب شد که جامعه به تدریج از معیارها پیامبر(ص) فاصله بگیرد و شکاف ها و انحراف ها گسترده تر شود.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی به نخستین خطبه سید الشهدا(ع) در کربلا اشاره کرد و گفت: این خطبه یکی از گویاترین نگرانی های امام حسین(ع) در خصوص جامعه اسلامی به واسطه فاصله گرفتن از ارزش ها را بیان می کند و امروز هم جامعه ما با دقت این نگرانی را مورد رصد و واکنش قرار بدهد.

وی افزود: بی تفاوتی جامعه نسبت به انحراف و عدم حضور جدی نخبگان و مردم برای مقابله با انحراف های کوچک فکری و عقیدتی موجب می شود که به تدریج حق و باطل جای خود را عوض کنند.

امام جمعه بابل به علل بسترساز انحراف در جامعه اسلامی با بازخوانی تاریخ صدر اسلام پرداخت و تاکید کرد:  اولین و مهمترین عامل انحراف در جامعه اسلامی از نگاه امیرالمومنان(ع)، حاکمیت افرادی با ویژگی ریا و نفاق در این جامعه است.

وی ادامه داد: تا زمان حیات پیامبر(ص)، نفاق نتوانست آنچنان میدان دار جامعه شود اما بعد از رحلت آن حضرت به تدریج مهار ولایت جامعه را به دست گرفت و ولایت الهی را به کنار زد اما متاسفانه این اقدام با واکنش جامعه اسلامی آن روز مواجه نشد.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی یکی از ویژگی های حاکمیت نفاق را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: افراد منافق و بی مایه با در دست گرفتن مسؤولیت در جامعه، اموال بیت المال را به مانند مال شخصی در میان خود دست به دست می کنند و از غارت بیت المال و دریافت حقوق ها و مزایای آن چنانی باکی ندارند و این درحالی است که بسیاری از مردم جامعه اسلامی در مشکلات زیاد دست و پنجه نرم می کنند.

وی دومین ویژگی حاکمیت انسان های نالایق و منافق را در جامعه اسلامی برشمرد و اظهار داشت: منافقان و انسان های نالایق با کنار زدن ولی خدا در جامعه اسلامی، بندگان خدا را به عنوان بنده خود در خدمت می گیرند و از آن ها بهره کشی می کنند و خود را طبقه ای خاص، ویژه و منحصر به فرد معرفی می نمایند.

استاد حوزه علمیه سومین ویژگی حاکمیت انسان های منافق و نالایق را در جامعه اسلامی جنگ با صالحان جامعه عنوان کرد و گفت: منافقان و چهره های غیر ولایت الهی از فاسقان به عنوان بازوان اجرایی خود در جامعه استفاده می کنند و ضمن دادن منصب به آن ها در جامعه اسلامی، از آن ها برای مقابله با صالحان بهره می برند.

وی وظیفه آحاد جامعه اسلامی به ویژه نخبگان را در مقابله با انحراف در جامعه اسلامی یک رسالت مهم بیان و تاکید کرد: اگر کسی از افراد در مقابل حاکم و مسؤولی در میان جامعه اسلامی که عهد الهی را آشکارا می شکند و با شکستن این حریم با ظلم حکومت می کند، ایستادگی ننماید، باید منتظر عذاب سخت الهی بر این جامعه و امت باشد.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی تصریح کرد: مظاهر جامعه منحرف و آلوده در جامعه اسلامی همان جامعه یزیدی است که در آن طاعت الهی کمرنگ می شود و تمام جلوه های فساد در این جامعه به صورت علنی ظاهر می گردد و حلال جای خود را از نگاه حاکمان به حرام می دهد.

وی ادامه داد: بصیرت جامعه و اقدام به موقع همراه با حضور در صحنه موجب می شود که چهره های نفاق قادر به در دست گرفتن عرصه در جامعه اسلامی نشوند و حادثه ای مانند کربلا برای امت اسلامی رخ ندهد./1313/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات