۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۲
کد خبر: ۵۲۷۶۱۵
مسؤول روابط عمومی و دبیرخانه اتاق تبلیغ خراسان مطرح کرد؛

رعایت حق الناس از مهم‌ترین محورهای دین‌داری است

مسؤول روابط عمومی و دبیرخانه اتاق تبلیغ خراسان با اشاره به اینکه رعایت حق الناس از مهمترین محورهای دین داری است، گفت: احترام به حقوق دیگران و ادای حق مردم یكی از اساسی‌ترین اهداف ادیان آسمانی و از مهمتربن پیام های عاشوراست.
حجت الاسلام عباسی
روابط عمومی و دبیرخانه اتاق تبلیغ خراسان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام حسین عباسی عصر شنبه در جمع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی در رواق دارالحجه گفت: احترام به حقوق دیگران و ادای  حق مردم یكی از اساسی‌ترین اهداف ادیان آسمانی و از مهمتربن  پیام های عاشوراست.

وی ادامه داد: واقعه کربلا از طلوع خورشید تا ظهر عاشورا نبود بلکه آنچه تا امروز از عاشورا مانده و در معرض دید مردم قرار گرفت؛ ایستادگی در برابر ستمگر، انجام واجبات و پرداخت حقوق مردم بوده است.

مسؤول روابط عمومی و دبیرخانه اتاق تبلیغ خراسان ابراز داشت: اهتمام امام حسین (ع) به رعایت حق الناس یکی از درس های واقعه عاشوراست.

حجت الاسلام عباسی با اشاره به حدیثی امام صادق(ع) اظهار داشت: "جَعلَ الله سُبحانه حُقوقُ عبادِهِ مُقدّمةً علَی حُقُوقهِ فَمنْ قامَ بِحقُوقُ عبادالله كانَ ذلك مودّیاً الی القیامِ بِحقوقِ الله؛ خداوند حقوق بندگانش را مقدم بر حقوق خود قرار داده و كسی كه حقوق بندگانش را رعایت كند حقوق الهی را نیز رعایت خواهد كرد"؛ گفت: ایشان در جای دیگر فرموده اند: دعای انسان به اجابت نمیرسد اگر مظلمه ای به گردن انسان باشد.

وی بیان داشت: امام صادق(ع) در جایی دزدان را ۳گروه معرفی کرده و می فرمایند:"دزدان سه نفرند:‌ کسی که زکات و وجوهات خود را نمی ‌پردازد و کسی که خوردن مهريه زنان را برای خود حلال می ‌داند و آن کس که قرض می ‌گيرد و قصد پرداختن آن را نداشته باشد".

حجت الاسلام عباسی همچنین با اشاره به کسی که به ناحق از مال برادر دینی خود می خورد، مطرح کرد: امام جعفرصادق(ع) در این رابطه فرموده اند: کسی که از مال برادر دينی خود به ناحق بخورد و آن را به صاحبش برنگرداند خوراک او در روز قيامت شعله‌های آتش خواهد بود و در جای دیگر می فرمایند: اولین قطره خون شهید، كفاره گناهان او است؛ مگر بدهكارى كه كفاره آن اداى آن است".

مسؤول روابط عمومی و دبیرخانه اتاق تبلیغ خراسان خاطر نشان کرد: شخص مدیون حتی اگر شهید بشود شهادت  نفعی برایش ندارد پیامبر اکرم (ص) چند روز  بعد یکی از غزوات، پس از آنکه با اصحاب خود  در مسجد نماز گزارد، فرمود: آيا در اينجاکسی ازطایفه  بنی نجار هست؟ عده ای بلند شد گفتند بله یا رسول الله،  حضرت فرمود هم اينک شخصی از اين قبيله شما جلو در بهشت زندانی گشته است و به وی اجازه ورود نداده اند؛ زيرا ایشان  به فلان شخص يهودی سه درهم بدهی دارد؛ با آنکه مديون، در راه خدا کشته شده بود. 

وی اذعان کرد: آیت الله مرعشى نجفى فرمودند: فرزند آقای حکیم گفت پدرم آقا سید محمود حکیم از دنیا رفت و چهارده سال او را در خواب ندیدم. براى این که ایشان را در خواب ببینم، به حضرت سیدالشهدا علیه السلام متوسل شدم. همان شب ایشان را در خواب دیدم، به ایشان گفتم: چرا در این مدت، به خواب من نیامدید؟ گفت: گرفتار بودم. گفتم: چرا؟ گفت: هفتصد دینار به مشهدى محمد ـ که در نجف جنب مدرسه ى حکیم بقالى دارد ، پول سرکه شیره بدهکارم و از این جهت در عذابم؛ این است که  امام صادق (ع) فرمودند: "خداوند حقوق بندگانش را مقدم بر حقوق خود قرار داده و كسی كه حقوق بندگانش را رعایت كند حقوق الهی را نیز رعایت خواهد كرد".

مسؤول روابط عمومی و دبیرخانه اتاق تبلیغ بیان داشت: روایت شده مردى از انصار فوت كرد در حالى كه بدهكار بود، نبى اكرم بر او نماز نخواند، تا بعضى از اقوامش ضامن اداى دين او شدند، آن گاه رسول اكرم نمازش را خواند؛ این موضوع اهمیت پرداخت حقوق مردم را بیان می کند.

حجت الاسلام عباسی افزود: پيامبر اسلام(ص) می فرمایند: "اهل آتش از بوى چهار نفر در اذيت و آزارند، اينان از حميم جهنم می آشامند و فريادشان به واويلا بلند است، يكى از آن‏ها در صندوقى از آتش است و آن كسى است كه از دنيا رفته و حقى از حقوق مردم برگردن او مانده است".

وی با اشاره به کتاب «الواعظ» ابراز داشت: دو نفر از اهل عراق  برای دیدن امام زمان (ع)، به تزكيه نفس مشغول شدند، چون در خود لياقت زيارت آن جناب را يافتند به مكه شتافتند، يكى از آنان به وقت طواف به محضر مقدس ولى امر رسيد، عرضه داشت: اگر اجازه بفرماييد دوستم نيز خدمت شما برسد، حضرت فرمود: من نمیخواهم اورا ببینم؛ زيرا در راه سفر به مكه به زمين گندم‏زارى رسيديد، او يك دانه گندم از خوشه چيد براى اين كه ببيند گندم رسيده يا هنوز خام است، پس از بررسى كردن، آن يك دانه گندم را به همان زمين انداخت، كسى كه بدون اذن‏ صاحب مال به مال دست ‏درازى كند لايق ديدار حجت خدا نيست، احترام به حقوق دیگران و ادای آن یكی از اساسی‌ترین اهداف ادیان آسمانی و از درسهای مهم  امامان شیعه برای ماست.
حجت الاسلام عباسی افزود: در واقعه کربلا نیز یکی از پیام های عاشورا، توجه به حق الناس و حقوق دیگران است؛ موسی بن عمیر از پدرش نقل می کند که امام حسین(ع) فرمود: بین لشکریان ندا بده کسی که بدهکار است، همراه من کشته نشود؛ این را میان غلامان هم اعلام کن. چون از رسول خدا (ص) شنیدم که می‌فرمود: هر کس بمیرد در حالی که بدهکار باشد، روز قیامت از حسنات او برمی دارند، در جای دیگر اگر شده است، کسی که بدهکار است همراه من پیکار نکند، چرا که هیچ بدهکاری نیست که بمیرد و قرض خود را ادا نکرده باشد مگر آن‌که وارد آتش می‌شود.

مسؤول روابط عمومی و اتاق تبلیغ خراسان تصریح کرد: امام، در بحرانی ترین شرایط، حتی بدهکاری اصحاب و یاران خود به مردم را، در نظر دارد و راضی نمی شود که بدهکاران، همراه او پیکار کنند و شهید شوند؛ مبادا حقوق مردم از دست برود.

وی ادامه داد: حضرت مسلم(ع) نیز در لحظات آخر عمر به عمر بن سعد چند وصیت کرد و یکی از آنها این بود که برای گذراندن زندگی در این شهر، مبلغ هفتصد درهم قرض کردم. زره و لباس جنگی مرا بفروش و بدهی مرا بپرداز؛ یعنی رعایت حق الناس از مهم‌ترین محورهای دین‌داری است.

حجت الاسلام عباسی یادآور شد: کسانی که رعایت حرام و حلال در واقع حق الناس نکنند، بنای دین و دین‌داری را خاکستر می‌کنند، از این روایات دریافت می شود حق الناس از مهم‌ترین محورهای دین‌داری است که پس از حق الله، عبادت، نماز باید در قیامت پاسخگوی آن باشیم.

وی بیان داشت: حق الناس سه مرحله دارد که پائین ترین مرحله آن مال مردم است، مال مردم محترم است و کسی حق ندارد حتی به اندازه یک دانه گندم یا یک قطره آب بدون رضایت شرعی برمال مردم تصرف کند و اگر چنین شد باید درصدد جلب رضایت صاحب آن برآید، وگرنه در قیامت عبادت‌ها، روزه و نمازهای کسی که بر مال دیگری تجاوز پیدا کرده به صاحب مال داده می‌شود تا رضایت او جلب شود.

این استاد حوزه گفت: روزی در نجف اشرف حضرت امام خمینی می خواست برای نماز جماعت وارد مسجد جامع شیخ انصاری شود. جلوی در انباشته از کفش نمازگزاران بود به طوری که جای پا گذاشتن نبود. امام وقتی آن وضع را دید، توقف کرد و از پا گذاشتن بر روی کفش مردم خودداری ورزید.

مسؤول روابط عمومی و دبیرخانه اتاق تبلیغ خراسان یادآور شد: حضرت عیسی (ع) از کنار قبری می گذشت از خدای متعال خواست که صاحب قبر را زنده کند تا از او چیزی بپرسد. همین که زنده شد از او سوال کرد: حالت در عالم برزخ چگونه است؟ عرض کرد: من باربری بودم، روزی مقداری هیزم برای کسی بر دوش داشتم و می بردم، خلالی از آن جدا کردم که دندان خود را با آن خلال کنم از آن زمان که مرده ام تا به حال گرفتار کیفر همان عملم هستم.

وی مرحله دوم حق الناس را که مهم تر از مرحله اول و متاسفانه در جامعه ما مورد غفلت واقع شده است؛ را عمر و وقت مردم دانست که اگر بخواهیم محاسبه کنیم، میلیاردها ساعت از وقت با ارزش مردم در جامعه تلف می‌شود.
حجت الاسلام عباسی اظهار داشت: توقف‌ بی‌جای رانندگان در خیابان ها، سد راه مردم شدن به واسطه فروش اجناس، حرافی بیش از اندازه گوینده های همایش ها و سخنوران یا وعاظ، دیر پاسخگویی ارباب رجوع در اداره ها و داروخانه ها و... از جمله این موارد است .

وی ادامه داد: متاسفانه امروزه تخریب روح و روان همدیگر عادی شده، ایجاد مزاحمت برای اطرافیان با صدای ساز و آواز عروسی، صدای رادیو و بلندگو، بوق ماشین، بدرقه و خداحافظی با مهمان  در آپارتمان ها با صدای بلند و...  تعدی به دیگران و حق الناس است که باید پاسخگوی ضایع شدن عمر مردم در قامت باشیم.

مسؤول روابط عمومی و دبیرخانه اتاق تبلیغ خراسان، سومین و بالاترین نوع حق الناس را آبروی مردم دانست و یادآور شد: غیبت و تهمت که سبب ریختن آبروی مردم می شود، بالاترین نوع حق الناس است که امروزه  کم‌تر به آن توجه می‌شود؛ ما شاهد هتاکی های بی شماری در فضای مجازی نسبت به اشخاص مومن هستیم ؛ اهانت به دیگران و بردن آبروی افراد، مثل جنگ با خداوند متعال است. 

این استاد حوزه مطرح کرد: خداوند متعال فرمود: کسی که  به بنده مومن من اهانت کند، آشکارا به جنگ با من پرداخته است و گناه كسانی كه تهمت می زنند و اهانت می‌كنند بسیار بزرگ است و افرادی كه آن تهمت و اهانت را می شنوند و از مظلوم دفاع نمی‌كنند نیز گناهكارند.

حجت الاسلام عباسی در پایان گفت: بردن آبروی دیگران و هتک حرمت و اهانت به سایرین، حق الناس است و اگر انسان نتواند جبران حقّ النّاس خویش را بكند، عاقبت سوئی در انتظار او خواهد بود؛ اهمیّت این مطلب به قدری است كهٔٔ در روز عاشورا، آخرین گفت‌وگوی دو انسان كامل، دو امام معصوم، در حساس ترین مواقع، راجع به پرهیز از ظلم به كسی است كه یاوری ندارد./۹۷۰۵/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات