۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۲
کد خبر: ۵۲۷۶۰۸
مدیر مرکز آموزش عالی قاسم‌بن الحسن:

رقابت علمی سالم و فعالیت‌های تخصصی و پژوهشی در حوزه‌های علمیه نهادینه شود

مدیر مرکز آموزش عالی قاسم‌بن الحسن(ع) گفت: اگر دو عامل رقابت علمی سالم و رسمیت دادن به فعالیت‌های تخصصی، تحقیق و پژوهش در حوزه‌های علمیه نهادینه شود، پویایی و نشاط علمی در حوزه‌های علمیه چند برابر می‌شود.
حجت الاسلام علم الهدی

حجت‌الاسلام محمدباقر علم الهدی مدیر مرکز آموزش عالی قاسم‌بن الحسن(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره هویت طلبگی و ارزش و اهمیت مدرک آنان، گفت: اطلاعات علمی که طلاب در مقطع لیسانس حوزه به دست می‌آورند بسیار بیشتر از اطلاعات و معلوماتی است که دانشگاهیان در مقطع دکتری کسب می‌کنند.

وی ادامه داد: در مقطع فوق لیسانس بیش از 140 واحد درسی ارائه می‌شود این در حالی است که یک طلبه تا پایان سال ششم حوزه بیش از 700 واحد درسی را گذرانده است که معادل کارشناسی حوزه می‌شود، بعد از آن برای کارشناسی ارشد بیش از 140 واحد و برای دکتری بیش از 170 واحد درسی را می‌گذرانند.

حجت‌الاسلام علم الهدی گفت: متاسفانه مدیران، شورای عالی و تاثیرگذاران حوزه‌های علمیه نتوانستند آن اقدام موثر و لازم را برای معرفی مدارج علمی طلاب انجام دهند به همین خاطر طلاب به دانشگاه‌ها روی می‌آورند.

مدیر مرکز آموزش عالی قاسم‌بن الحسن(ع) بیان داشت: مدرک پایه ششم حوزه با مدرک دکتری دانشگاه از لحاظ علمی برابری می‌کند، دانشگاه تهران با گذراندن کتاب اصول فقه که طلاب در سال ششم می‌خوانند مدرک دکتری می‌دهد در چنین شرایطی شایسته است که مدیران حوزه و شورای عالی تلاش مضاعفی در جهت حفظ و حراست از سرمایه اصلی حوزه که نیروی انسانی آن است صورت دهند که در غیر این صورت آن را از دست خواهند داد.

وی اظهار داشت: طلاب دوست دارند که در مجامع علمی کشور حضور داشته باشند و حق هم دارند اما از آنجایی که مدرک حوزه به کشور و دنیا معرفی نشده حوزویان عزیز از دستیابی به چنین مجامعی محروم می‌شوند.

حجت‌الاسلام علم الهدی درباره الزامات و چگونگی نشاط معنوی طلاب حوزه و تعالی علمی و اخلاقی آنها، عنوان کرد: در طول زمان رقابت همواره عامل رشد و کمال انسان‌ها بوده، امروز متاسفانه رقابت در حوزه‌ها کمرنگ شده است، مساله دیگر رسمیت دادن به کارهای تخصصی است که متاسفانه این مساله نیز هنوز در حوزه نهادینه نشده است.

وی افزود: اگر دو عامل رقابت علمی سالم و رسمیت دادن به کارهای تخصصی، تحقیق و پژوهش در حوزه‌های علمیه نهادینه شود به طور قطع پویایی و نشاط علمی در حوزه‌های علمیه چند برابر می‌شود و تولید فکر و علم که همواره از دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب بوده  اتفاق می‌افتد.

مدیر مرکز آموزش عالی قاسم‌بن الحسن(ع) با بیان اینکه امروز آنگونه که باید تولید علم در حوزه‌ وجود ندارد، عنوان کرد: در حقیقت حوزه‌های علمیه در دوران کنونی بیشتر مصرف کننده علم هستند نه تولید کننده علم، رهبر معظم انقلاب همواره از حوزویان خواستند که تولیدکننده علم باشند.

حجت‌الاسلام علم الهدی با بیان اینکه تولید علم در سایه دو امر محقق خواهد شد؛ اظهار داشت:  ایجاد رقابت‌های علمی و رسمیت دادن به کارهای تحقیقی، پژوهشی و تخصصی دو عامل بسیار مهم و تاثیرگذار هستند که می‌توانند نشاط علمی را در حوزه‌های علمیه ایجاد کنند.

وی بیان داشت: حوزه‌های علمیه رسالت سربازی امام زمان(عج) را بر عهده دارند، یاران امام زمان(عج) فارغ از برنامه‌ریزی حوزه‌های علمیه خود باید برای رسیدن به جایگاه‌های مهم علمی تلاش کنند.

مدیر مرکز آموزش عالی قاسم‌بن الحسن(ع) گفت: شهید مطهری‌ها، شهید بهشتی‌ها، امام راحل و شخصیت‌های تاثیرگذار در حوزه‌های علمیه که نمونه شاخص و بارز آن در زمان ما رهبر معظم انقلاب هستند قبل از این که حوزه‌های علمیه برای آنها برنامه‌ریزی کنند آن عزیزان اهل برنامه‌ریزی بودند از فرصت‌ها و اوقات خود به بهترین نحو استفاده می‌کردند.

حجت‌الاسلام علم الهدی در توصیه اکید به حوزویان و نسل جوان حوزه، ابراز کرد: شما جوانان منتظر برنامه‌ریزی حوزه برای خود نباشند شاید حوزه نتواند بیشتر از این برای طلاب کاری کند، جوانان حوزوی و طلاب بزرگوار خود باید با برنامه‌ریزی و فهم صحیح از نیازمندی‌های جامعه و به دور از هر گونه تعصبات گذشته در مقام تحصیل علم و دانش با هدف جهش‌های بزرگ علمی باشند، که اگر طلاب این گونه عمل کنند قطعا در حوزه‌ها شاهد ظهور شهید مطهری‌ها و شهید بهشتی‌ها خواهیم بود.

وی افزود: اگر طلاب به برنامه‌ریزی حوزه اکتفا کرده و تصور کنند که وظیفه‌شان در قبال انقلاب و خون شهدا را می‌توانند با بضاعتی که حوزه در اختیارشان می‌گذارد ادا کنند و پاسخ مناسبی برای پرسشهای به حق مردم و پرسشهای به حقی که انسانهای خارج از مرزهای جغرافیایی از نظام اسلامی دارند بدهند می‌توانند با خیال آسوده و با برنامه حوزه به کار خود ادامه دهند.

مدیر مرکز آموزش عالی قاسم‌بن الحسن(ع)  عنوان کرد: امروز انقلاب اسلامی ایران مرزهای جغرافیایی را درنوردیده است، پرسشهای کلامی، تفسیری، تاریخی، تبلیغی و علوم انسانی از خارج کشور به وفور به سمت حوزه‌های علمیه جمهوری اسلامی ایران سرازیر شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب فرهنگی، ارزشی و قرآنی است و این حوزویان هستند که باید پاسخگوی نسل جوان و پرسشگر امروز دنیا باشند تا بتوانند زمینه‌ و بستر تشکیل حکومت عالیه امام زمان(عج) را در سراسر دنیا فراهم کنند./۸۰۷/ت۳۰۲/ب۲

ارسال نظرات