۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۵
کد خبر: ۵۲۷۵۷۸
چند خبر کوتاه از جامعه الزهرا؛

طرح «حوزه آزاد خواهران» در جامعه الزهرا اجرا می شود

اجرای طرح «حوزه آزاد خواهران»، آغاز کلاس‌های آنلاین مرکز آموزش مجازی جامعه‌الزهرا(س)، برگزاری نشست توجیهی طلاب جدیدالورود سطح سه فلسفه و کلام جامعه الزهرا(س)و توجیه طلاب مراکز تخصصی جامعه الزهرا(س) بخشی از اخبار جامعه الزهرا(س) در نخستین روز این هفته است.
جامعه الزهرا

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا حاجی زاده، معاون آموزش جامعه الزهرا(س) با اعلام خبر راه اندازی طرح «حوزه آزاد خواهران» گفت: یکی از خصوصیات حوزه های علمیه، وجود نظام آزاد آموزشی در آن است که در این نظام، شاگرد بر اساس شرایط و سلیقه‌های شخصی، استاد مورد نظر خویش را انتخاب می کند.

وی ادامه داد: در مقابل، استاد نیز فرصتی مناسب برای تدریس و شاگردپروری پیدا می کند.

حجت الاسلام حاجی زاده بیان کرد: نظام متداول حوزه های علمیه خواهران تا کنون اجازه اجرای این نوع از برنامه آموزشی را فراهم ننموده است.

وی افزود: لذا  چندی است که جامعه الزهرا در کنار شیوه آموزشی متداول، درصدد برگزاری کلاسهایی با نظام باز آموزشی یا به اصطلاح «حوزه آزاد» برآمده است تا با بهره‌گیری بیشتر از ظرفیت‌های سازمانی و نیروی انسانی خود، بازده بهتری را بدست آورده و بیش از پیش پاسخ گوی نیازهای آموزشی مشتاقان علوم دینی باشد.

وی هدف از برگزاری طرح «حوزه آزاد خواهران» را فراهم نمودن زمینه پرورش، شکوفایی و ظهور اساتید مستعد؛ ایجاد محیط رقابت علمی میان اساتید؛ فراهم نمودن بستر مناسب جهت شکوفایی بیشتر استعدادهای طلاب؛ ایجاد زمینه کوتاه شدن دوره­های آموزشی طلاب مستعد؛ ایجاد نشاط علمی در میان طلاب از طریق فراهم نمودن حق انتخاب استاد؛ ایجاد زمینه بهره‌گیری خواهران غیرحوزوی از دروس حوزه به میزان علاقه و نیاز و ایجاد زمینه مناسب جهت بهره‌گیری طلاب از متون اصیل حوزه که در برنامه‌های حوزه‌های خواهران دیده نشده است، عنوان کرد.

حاجی زاده اضافه کرد: در این طرح خواهرانی که توانایی تدریس دروس حوزوی را دارند درصورت وجود متقاضی می توانند به تدریس بپردازند و از سوی دیگر، خواهرانی که نیاز به بهره گیری از این دروس را دارند می توانند بر اساس سلیقه و نیاز خود آزادانه استاد و درس مورد نظر خود را انتخاب نمایند.

وی با اشاره به اینکه این طرح در دو مرحله تعریف شده که به ترتیب، اجرا خواهد شد، افزود: در مرحله نخست، اساتید خانمی که دارای مجوز تدریس از سوی جامعه‌الزهرا یا مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران هستند، می‌توانند در این طرح شرکت کنند.

وی ادامه داد: در این مرحله انتخاب ماده و متن آموزشی با پیشنهاد استاد و تایید معاونت آموزش، انجام می­شود.

حجت الاسلام حاجی زاده بیان کرد: انتخاب متن و ماده درسی به شرطی که از دروس حوزوی محسوب شود، محدودیتی ندارد حتی اگر این درس فعلاً در برنامه رسمی حوزه های خواهران تدریس نشود.

وی ادامه داد: در مرحله دوم طرح، گسترش در دروس، سطوح و شرایط شرکت‌کنندگان، پس از اجرای موفقیت‌آمیز مرحله اول، در دستور کار قرار خواهد گرفت.

حجت الاسلام حاجی زاده مراحل اجرایی طرح را ثبت نام اساتید و اعلام ماده و متن درسی و محدوده درس؛ بررسی و اعلام نتیجه توسط آموزش؛ اطلاع رسانی دروس و اساتید به طلاب؛ ثبت نام طلاب و اعلام دروسی که به حد نصاب رسیده به اساتید و طلاب (حد نصاب تشکیل کلاس حداقل ۵ طلبه است) عنوان کرد.

معاون آموزشی تربیتی جامعه الزهرا(س) ثبت در سوابق تدریس و اولویت در جذب در برنامه رسمی جامعه الزهرا را از جمله مزایای شرکت در این طرح بیان کرد.

وی همچنین گفت: این کلاس ها در بعد از ظهرها و در ساختمان آموزشگاه جامعه‌الزهرا(س) برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام حاجی زاده مهلت ثبت‌نام اساتید را از۲۷ شهریورماه تا ۶ مهرماه عنوان کرد و گفت: زمان ثبت نام طلاب از ۱۰ تا ۱۹ مهرماه است.

۱۰ مهرماه؛ آغاز کلاس‌های آنلاین مرکز آموزش مجازی جامعه‌الزهرا(س)

خانم صافی با اعلام این خبر گفت: انتخاب واحد طلاب ورودی مرکز آموزش مجازی جامعه‌الزهرا(س) در نیمسال اول ۹۷-۹۶ توسط بخش آموزش این مرکز انجام می‌شود.

مدیر مرکز آموزش مجازی جامعه‌الزهرا(س) اظهار داشت: آدرس سامانه مجازی، نام کاربری و پسورد طلاب این مرکز، یکم تا ۶ مهرماه به صورت پیامک ارسال می‌شود.

وی یادآور شد: کلاس‌های آنلاین طلاب مرکز آموزش مجازی جامعه‌الزهرا(س) از روز دوشنبه، ۱۰ مهرماه آغاز خواهد شد.

نشست توجیهی طلاب جدیدالورود سطح سه فلسفه و کلام جامعه الزهرا(س) برگزار شد

به همت مرکز تخصصی حکمت اسلامی، نشست توجیهی طلاب جدیدالورود سطح سه فلسفه و کلام جامعه الزهرا(س) برگزار شد.

در این نشست فهیمه فیضی، مدیر مرکز تخصصی حکمت اسلامی به نقل روایتی از نبی مکرّم اسلام (صلوات الله علیه) که فرمودند : «دانش اندک بهتر است از عبادت بسیار» پرداخت و گفت: کتاب و سنت، ثقلین و ماترک رسول الله هستند که باید در کنار هم دیده شوند.

وی ادامه داد: وقتی این روایت در کنار آیه «و ما خَلَقتُ الجن و الأنس الّا لیعبدون» (ذاریات/۵۶) قرار می‌گیرد؛ مشخص می‌شود دانشی برتر از عبادت است که خودش مصداقی از عبادت باشد.

وی افزود: از طرف دیگر عبادت بدون قصد قربت و اخلاص محقق نمی شود؛ در این صورت اولا تمام ساعات اختصاص داده شده به دانش عبادت محسوب می‌شود و ثانیا خاصیت قصد قربت جهت دهی به رفتار انسان است.

فیضی اضافه کرد: کسی که با قصد قربت به کسب دانش میپردازد در مواجهه با مشکلات آموزشی از آرامش درونی برخوردار است و علاوه بر آن همانطور که عبادات خاص دارای شرایط وجوب و شرایط کمال است، امور آموزشی نیز واجباتی دارد و آدابی ، واجبات رعایت قوانین و نظم و انضباط است.

مدیر مرکز تخصصی حکمت اسلامی اظهار داشت: مستحبات نیز رعایت آداب تعلیم و تعلم است، کسی که خالصانه به تحصیل دانش میپردازد می کوشد همه اینها را رعایت کند.

وی در ادامه به معرفی کارمندان، گروههای علمی به عنوان پشتیبان علمی رشته‌ها پرداخت و بیان کرد: توجه به آیین نامه آموزشی و اختلافات موجود بین آیین‌نامه دوره عمومی و تکمیلی و همچنین توجه به تقویم آموزشی و انجام به موقع انتخاب واحد، مرخصی، درخواست‌ها، مدیریت غیبت‌های کلاسی از مواردی است که طلاب به آن باید توجه ویژه ای داشته باشند.

دعوت به عضویت در کانال اختصاصی مرکز و پخش برگه‌های شرکت در مسابقه روشنا معرفی آن به طلاب از دیگر برنامه های این نشست بود

وی در پایان بیان کرد: شروع کلاس ها از شنبه ۲۲ مهرماه دردفتر اداره امور اساتید (خواهران) خواهد بود.

بانوان طلبه در جامعه کنونی راه سختی در پیش دارند

ریحانه غیوربابایی، مدیر مرکز تخصصی ادبیات، تاریخ، تبلیغ و مطالعات زنان، در نشیت توجیهی با طلاب جدیدالورود مرکز تخصصی ادبیات، تاریخ، تبلیغ و مطالعات زنان ضمن خیر مقدم به طلاب جدید الورود به فضیلت علم‌آموزی پرداخت و عنوان کرد: در روایتی از امام صادق (ع) تصریح شده است که همه موجودات حتی ماهیان دریا برای طالب علم طلب مغفرت می کنند.

وی اظهار داشت: هدف از علم‌آموزی عبادت و بندگی است، اما بانوان طلبه علاوه بر تحصیل باید به مسائل اعتقادی و دینی نیز توجه کافی داشته باشند.

مدیر مرکز تخصصی ادبیات، تاریخ، تبلیغ و مطالعات زنان افزود: در این مرکز، طلاب سطح سه در یکی از رشته‌های تخصصی تحصیل می کنند و علم خود را ارتقا می‌دهند، اما در عین حال باید توان پاسخگویی به سؤالات فقهی، عقیدتی و تربیتی جامعه را داشته باشند.

وی با تصریح بر اینکه بانوان طلبه باید الگوی مناسبی برای جامعه باشند، تأکید کرد: بانوان طلبه در جامعه کنونی قطعا راه سختی را در پیش دارند، پس باید از پشتوانه علمی و عملی مناسبی برخوردار باشند.

غیوربابایی به مباحث اجرایی این مرکز اشاره کرد و گفت: تمام امور اجرایی و آموزشی طلاب در مرکز انجام می­شود، بنابراین بانوان طلبه با مرکز تخصصی تعامل مناسبی داشته باشند.

وی با بیان اینکه گروه‌های علمی، پشتوانه علمی تحصیلی دانش‌پژوهان مراکز تخصصی هستند، اظهار امیدواری کرد که بانوان طلبه با رعایت قوانین، زمینه نظم مجموعه و آرامش خود را فراهم کنند.

در پایان نشست، پس از معرفی اجمالی مرکز تخصصی، چکیده ای از قوانین آموزشی به صورت دفترچه‌ای در اختیار طلاب حاضر در جلسه قرار داده شد و پس از طرح مباحثی از طرف طلاب و پاسخگویی از جانب مدیر مرکز، جلسه پایان یافت./968/پ۲۰۴/ی

ارسال نظرات