۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۸
کد خبر: ۵۲۷۵۴۰

گزارشی از عملیات مشترک ضدتروریستی ایران و روسیه

دو سال از عملیات ضدتروریستی روسیه در سوریه می گذرد و مقام های روس اعلام کرده اند که به بدنه گروههای تروریستی مورد حمایت خارجی به ویژه گروه داعش ضربات مرگباری وارد شده است.
نقشه سوریه

به گزارش خبرگزاری رسا، عملیات ضدتروریستی نیروی هوافضای روسیه در سوریه دو ساله شد و مقام های روس اعلام کرده اند به بدنه گروههای تروریستی مورد حمایت خارجی به ویژه گروه داعش ضربات مرگباری وارد شده و زمان نابودی کامل آنها نزدیک شده است.

وزارت دفاع روسیه روز گذشته در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد که از زمان مشارکت نیروی هوافضای این کشور در سرکوب گروههای تروریستی ضدسوری، 96 هزار و 828 مرکز و موضع تروریست ها در مناطق مختلف سوریه هدف بمباران هوایی یا موشکباران قرار گرفته و نابود شده است.

در این گزارش آمده است: از ماه سپتامبر 2015 زمان آغاز عملیات هوافضای روسیه در سوریه تاکنون هواپیماها و بالگردهای روسی بیش از 30 هزار و 650 پرواز رزمی برای سرکوبی گروههای تروریستی انجام داده اند.

در این مدت، هشت هزار و 332 بار مراکز فرماندهی تروریست ها و 53 هزار و 707 مورد نیز محل های تجمع تروریست های ضدسوری هدف گرفته شده است.

در گزارش وزارت دفاع روسیه همچنین از نابودی 17 هزار و 194 سنگر و استحکامات تروریست ها بر اثر بمباران های هوایی و موشکباران خبر داده شده است.

نابودی شش هزار و 796 انبار سوخت و مهمات، حمله هوایی به 212 چاه نفتی تحت کنترل تروریست ها،184 مرکز پالایش فرآورده های نفتی و 132 ایستگاه پمپاژ نفت متعلق به تروریست های ضدسوری از دیگر اقدامات روسیه اعلام شده است.

در جریان عملیات نیروی هوافضای روسیه برای پشتیبانی هوایی از ارتش سوریه نیز 87 درصد اراضی این کشور که تحت اشغال داعش بوده، آزاد شده است.

واحدهای مهندسی و مین یاب وزارت دفاع روسیه نیز حدود 50 هزار تله انفجاری شامل مین، بمب، عروسک های دارای منفجره، گلوله های توپ و خمپاره عمل نکرده را در مناطق آزاد شده از سلطه تروریست ها ازجمله تدمر، حلب و دیرالزور خنثی کرده اند.

همکاری روسیه و ایران برای جذب ترکیه با هدف برقراری آرامش در سوریه

مهرماه سال 94 پس از موافقت پارلمان روسیه با درخواست رسمی سوریه، نخستین پرواز بمب افکن های روسی مستقر در پایگاه حمیمیم برای بمباران تروریست ها در ناآگاهی کامل غرب از برنامه ریزی های قبلی دمشق و مسکو آغاز شد.

روسیه که از دیرباز متحد نظامی و سیاسی سوریه به شمار می رود، پس از گذشت چهار سال از اقدام چند کشور غربی و عربی در تشکیل گروههای تروریستی و پیشروی های نگران کننده داعش و جبهه النصره در مناطق مختلف حتی تا دمشق، در عملیاتی پنهانی و پوشش داده شده، سال 94 جنگ افزارها و شماری از نظامیان خود را به پایگاه حمیمیم سوریه منتقل کرد.

فقط 15 روز پس از آغاز عملیات هوایی روسیه، ناگهان دومین شوک خبری به غرب وارد شد، زیرا ولادیمیر پوتین رییس جمهوری این کشور 24 مهرماه سال 94 میزبان بشار اسد همتای سوری خود در مسکو و سرسراهای کاخ کرملین شد.

پس از این دیدار، دامنه عملیات هوایی روسیه در سوریه به صورت مستقل و همچنین حمایت از تهاجم ضد تروریستی ارتش این کشور علیه تروریست ها گسترده تر شد.

بیش از 70 فروند انواع بمب افکن های سوخو و جنگنده های پشتیبانی کننده همراه بالگردهای رزمی برخوردار از همراهی های ناوها و ناوچه های جنگی، تجسسی، هواپیماهای شناسایی و پهپادهای جمع آوری اطلاعات، ساختار عملیاتی نیروهای روسیه در سوریه را شکل دادند.

افزون بر استفاده از توان این نیروها در بمباران مواضع تروریست ها به ویژه جبهه النصره و داعش، نیروی دریایی روسیه نیز با استفاده از ناوها و زیردریایی های خود اهداف زیادی را زیر موشکباران قرار داد و همزمان هواپیمای قاره پیمای توپولف با دهها پرواز رفت و برگشت از خاک روسیه، عملیات ضدتروریستی را تشدید کردند.

همچنین نیروی هوافضای روسیه توانست با تمرکز بر بمباران تاسیسات نفتی سوریه در اشغال داعش، این گروه تروریستی را از بخش اصلی درآمد خود محروم کند.

بمب افکن های روسی در بسیاری از روزها تا بیش از 100 موضع تروریست ها را هدف قرار دادند.

همکاری نظامی روسیه و سوریه و همچنین پشتیبانی از عملیات زمینی ارتش این کشور با وجود مخالفت کشورهای ضدسوری به ویژه آمریکا و عربستان، سبب شد طرح براندازی دولت بشار اسد با استفاده ابزاری از تروریست ها شکست بخورد و گروه داعش و جبهه النصره نیز از حالت پیشروی به زمین گیری برسند.

از سوی دیگر با وجود اینکه در بسیاری از مناطق سوریه آتش بس برقرار شده است، اما آمریکا و گروه کشورهای ضدسوری از پاک کردن کانون های تجمع تروریست ها در مناطق مختلف مخالفت می کنند.

روسیه نیز متکی به دستاوردهای موفق ضدتروریستی این کشور و سوریه، تاکید می کند که مطابق مصوبه های شورای امنیت سازمان ملل و کشورهای عضو گروه حامیان بین المللی سوریه همزمان با ادامه مذاکرات سوری-سوری، آینده سیاسی این کشور نیز باید براساس نتایج برگزاری یک همه پرسی پس از سرکوب کامل تروریسم و برقراری آرامش تعیین شود.

روسیه در اجرای این راهبرد از همگرایی ها و همکاری های سیاسی و منطقه ای ایران بهره می گیرد و دو کشور با مشارکت ترکیه توانسته اند از دی ماه سال گذشته تاکنون شش دور مذاکرات آستانه را برگزار کرده و راههای پیش روی اردوگاه ضدسوری را برای اجرای نقشه سرنگونی حکومت سوریه ببندند.

گروه کشورهای غربی-عربی ضدسوری به پیشگامی آمریکا از شش سال پیش با راهبرد سرنگونی حکومت سوریه سبب شدند، دهها هزار تروریست افراطی از کشورهای مختلف جهان به سوریه گسیل و از جنگ افزارهای پیشرفته، پول و حمایت های اطلاعاتی برخوردار شوند.

این اقدام های ضدسوری سبب تشکیل دهها گروه تروریستی شد که افزون بر قتل عام و کشتار صدها هزار نفر در سوریه و عراق و همچنین ویرانی دو کشور، آوارگی میلیون ها عراقی و سوری را در پی داشته است، ولی گروه کشورهای غربی-عربی هنوز هم به حمایت از گروههای مسلح و تروریستی ادامه می دهند./۸۴۷/ب۱۰۳/ف

منبع: ایرنا

ارسال نظرات