۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۳
کد خبر: ۵۲۷۵۳۷
دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان تأکید کرد؛

ضرورت افزایش توان نظامی دربرابر دشمن/ اخلاق سیاستمداران ما علوی باشد

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه گفت: ایستادگی در برابر آمریکا و دشمن قداره به دست را با حرکت علمی جهادی و افزایش قدرت نظامی بر مبنای فرمایش امام علی(ع) باید افزایش داد.
حجت الاسلام فرزانه حجت الاسلام فرزانه حجت الاسلام فرزانه حجت الاسلام فرزانه حجت الاسلام فرزانه حجت الاسلام فرزانه حجت الاسلام فرزانه حجت الاسلام فرزانه حجت الاسلام فرزانه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین فرزانه، دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان در جمع طلاب مجتمع منتظرالمهدی با قرائت «العِلمُ سُلطانٌ، مَن وَجَدَهُ صالَ بِهِ، ومَن لَم يَجِدهُ صيلَ عَلَيهِ» از شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع های طلبگی، مطالبی را بیان کرد.

آنچه داریم از کار جهادی و در رأس آن جهاد با نفس است

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه بیان داشت: 15 خرداد سال 42 تا امروز که 30 شهریور سال 1396 است تجربه من در این مدت می گوید که اسلام بر آن معنایی که پیامبر اکرم و ائمه فرمودند و امام و رهبری برای ما آن را تبلیغ کردند در تمام این مدت به چند چیز نیاز داشته که این باید در قالب کار جهادی صورت می گرفت.

وی افزود: تا الان هم تا این حدی که رسیدیم به برکت همین چند چیز در شکل کار جهادی است و اول و در رأس همه اش جهاد با نفس است و کسی که در جهاد با نفس موفق نشده توفیقی نخواهد داشت.

امام جمعه موقت مشهد ادامه داد: جهاد با نفس همان خودسازی که شما می گویید همان تزکیه و تخلق به اخلاق اسلامی است. به عبارتی دیگر همان حاکمیت معنویت بر لحظه لحظه زندگی انسان است زیرا همانطور که می دانید هر جا که یک لحظه زندگی از حاکمیت معنویت خارج باشد آنجا شیطان حضور می یابد.

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان در ادامه آیه «وَ مَنْ يَعْشُ عَنْ ذِکْرِ الرَّحْمٰنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطَاناً فَهُوَ لَهُ قَرِينٌ‌» از سوره الزخرف‏ شماره36 را قرائت کرد و گفت: نمی شود و یک لحظه هم نمی توان از یاد خدا و معنویت غافل شد. در فلسفه حکمت صالحان اینچنین آمده که «الَّذِينَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلاَةَ»(الحج‏41﴾ در راس مطلب، اقامه نماز یعنی همان عادت توجه دائم به پروردگار آمده است.

وی افزود: تنها نماز به معنای متعارف نمی شود بلکه باید از معنویت به تعبیر امروز پر باشیم اگر معنویت کم بود اگر اخلاق کم بود نه تنها موفق نمی شویم بلکه در مبارزه و جهاد با نفس ضربه خواهیم خورد. همه مبارزه با نفس داستانش همین است این همه اصرار برخودسازی دلیلش همین است.

تاکید آیت الله مشکینی بر اجباری بودن درس اخلاق در حوزه

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه بیان داشت: وقتی که امیرمومنان صحبت از خود سازی دارد ما چه هستیم! صحبت از ورزش دادن و پرورش نفس می کند در نهج البلاغه این مسائل مطرح شده است بنابراین اول مساله، خودسازی و گسترش معنویت است.

وی افزود: رسیدن به اخلاق اسلامی یک باید است، مستحب نیست، دقت کنید بلکه واجب است اگر نباشد نمی شود. ما دروس دانشگاه را که تنظیم می کردیم رفتیم خدمت مرحوم آیت الله مشکینی که استاد بودند در مسائل اخلاقی، داشتم برنامه را توضیح می دادم ایشان از من جلو رفت و گفت این جای اخلاق کجا است؟ درس اخلاق دارید؟ گفتم آقا می رسیم.

امام جمعه موقت مشهد ادامه داد: بعد ایشان فرمودند به نظر من درس اخلاق باید اجباری باشد ما تعجب کردیم که یک انسانی با این حسن خلق، صحبت از اخلاق اجباری دارد. می گفت یک پزشک متخصص اگر اخلاق نداشت خوب می تواند کار کند اما یک آخوند بدون اخلاق اسلامی امکان ندارد خوب آخوندی کند و بتواند رسالت خودش را انجام دهد این امکانش نیست و غیر از این هم چیز دیگری نیست.

عدم حاکمیت اخلاق بر سیاست مصیبت بار است

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان در ادامه بیان اهمیت اخلاق در حوزه، گفت: اگر فرصت بود من می گفتم که از پیروزی انقلاب به بعد این عدم حاکمیت اخلاق بر سیاست مداران ما چه مصیبتی بر سر کشور آورده و می آورد. دقیقا بعضی از سیاستمداران ما اخلاقشان علوی نیست فاقد اخلاق اسلامی هستند رفتار سیاسی شان را ببینید اخلاق تند نمی تواند اخلاق حاکم بر رفتار سیاسی آنها شود آخوند باشد یا غیر آخوند فرقی نمی کند.

وی افزود: از متن درسهای حوزوی هم اخلاق در نمی آید دقت کنید نه از مباحث فقهی اخلاق در می آید نه از اصول نه از منطق و نه از ادبیات؛ پس از کجا در می آید؟ داستان اخلاق خودش اصل است عقاید، اخلاق و احکام سه بخش عظیم کل مکتب ما است.

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه بیان داشت: مساله اخلاق و خودسازی را کم نگیرید که ضربه می خورید کم نگیرید که رشد نمی کنید و خدا کمک نمی کند فطرت شما فعال نمی شود از سوی دیگر طبیعت شما فعال است و حاکم طبیعت هم خیلی خوب می داند چطور بر فطرت انسان حاکم شود.

وی افزود: اخلاق نباشد بر خود مسلط نمی شویم چون مبارزه با نفس نکردیم چون خودمان را نساختیم درسهای اخلاقی که اینجا برگزار می شود بها بدهید و ملتزم شوید برای خودتان واجب است نه برای اقوام، برای خودتان لازم و ضروری است.

اهمیت جهاد با دشمن قداره به دست

امام جمعه موقت مشهد بیان داشت: اما یک مساله دیگر جهادی هم جهاد با خصمِ قداره به دست است. آقایان بدانند با دشمنی که قداره به دست گرفته برای کشتن ما، نمی توانیم به او التماس کنیم که با التماس قداره را از دستش بگیریم، با دعا هم نمی توانیم بگیریم، با معامله هم نمی توانیم بگیریم.

وی افزود: خصم قداره به دست منافعش را در نبودن ما می بیند این با دعا و این چیزها درست نمی شود در تاریخ داریم وقتی امام حسین (ع) در روز عاشورا در کربلا بودند بعضی از مومنان در مدینه روی تپه های مدینه رفته بودند و دعا می کردند خب دعا اینجا مسخره است تو در روز عاشورا باید در کربلا می بودی نه بر روی تپه های مدینه، اگر هم می خواستی دعا کنی باید آنجا دعا می کردی نه مدینه، امام حسین(ع) در مقابل یزید آنها در تپه های مدینه دعا می کنند.

در برابر آمریکا باید ایستاد و توان نظامی را افزایش داد/ سیره علوی در برابر دشمن

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان بیان داشت: دعا جا و زمان دارد، در برابر آمریکا با دعا که نمی شود کار انجام داد، با التماس هم نمی شود، با منطق هم نمی شود. منطق در برابر منطق است نه در برابر قداره؛ بدانید که قداره، قداره می خواهد.

وی افزود: یک جمله ای امیرمومنان علی(ع) دارد نسبت به مکانی به نام «مَشرف» یک سرزمینی بوده که بهترین شمشیرها در آنجا ساخته می شد، بعد حضرت می فرمایند ملتی که به دشمنش امکان این را بدهد که به او مسلط شود بعد از پیروزی این انسان دیگر خیلی ضعیف خواهد بود و به تعبیر من بنجل است چون اگر دشمن بعد از پیروزی و بعد از شکست دوباره، پیروز شود پوست آدم را می کند و گوشت آدم را می خورد و استخوان آدم را خرد می کند.

امام جمعه موقت مشهد ادامه داد: بعد حضرت می فرماید «اما فوالله...» به خدا قسم قبل از اینکه به دشمن اجازه بدهم که بر من پیروز بشود در مقابل شکسته خورده است و قبل از اینکه اجازه بدهم پیروز بشود با شمشیر مشرفیه می روم به طرف او و دو جا را می زنم، یکی سرش را دیگر ساق دست و پایش را می زنم.

ترامپ دیوانه به جز سیلی چیزی نمی فهمد

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه بیان داشت: شمشیر مشرفیه آن زمان بهترین شمشیر عالم بوده یعنی همیشه باید در برابر قداره مند بهترین قداره و بهترین شمشیر را داشت. در غیر این صورت دشمن شما را می خورد و می بلعد و از بین می برد.

وی افزود: اینکه رهبری این همه روی قدرت نظامی تکیه می کنند همین است و می بینیم که جواب داده وقتی که با موشک ذوالفقار نقطه زن به سراغ دشمن می رویم آنجا دشمن حساب خودش را می کند شوکه می شود و می فهمد که یک خبری است.

امام جمعه موقت مشهد ادامه داد: البته این مردک ابله دیوانه چه می فهمد؟ ترامپ چه می فهمد؟ با این می شود با منطق مذاکره کرد؟ تا قیافه اش را آدم می بیند شرارت و خباثت درونش را متوجه می شود بعد با این می شود مذاکره کنیم مذاکره با کی؟ این جز سیلی هیچی نمی فهمد چنان باید زد که مثل گربه گیج بشود مثل گربه ای که به سرش می زنند.

وی افزود: این جهاد هم لازم است یک روزی در مرزها بود یک روز در خانه بود یک روز دیگر در آن طرف مرزها که دفاع از حرم است این جهاد با خصم باید باشد.

اهمیت جهاد علمی در کشور و حوزه های علمیه/ پیروزی انقلاب از سوی یک عالم برتر و ادامه آن نیز با یک عالم برتر است

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان بیان داشت: سوم جهاد کبیری که آقا فرمودند مقاومت در مقابل کشورها است و چهارم که حالا می خواهیم یک مقدار بیشتر به آن بپردازیم جهاد علمی است. کار علمی در شکل جهادی یعنی چه؟ جهاد که معنایش را می فهمید چیست آن معنای خاص لغوی و اصطلاحی خودش را می رساند. اما جهاد علمی، بدانید که بدون علم نمی شود انقلاب را نگه داشت آنکه این انقلاب را پیروز کرد یک عالم برتر بود.

وی افزود: آنکه انقلاب را نگه می دارد هم یک عالم برتر است نگاه کنید هر گروهی از هر قشری با او ملاقات می کند یک حرفی برتر از حرف آن قشر دارد. شعرا می روند، نظامیان می روند، اقتصاد دانها می روند می بیند چه می شود. هوشمندی اینطور است.

انقلاب با علم باقی می ماند و با علم رشد می کند

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه گفت: انقلاب با علم باقی می ماند با علم رشد می کند و با علم به اهدافش می رسد ما اگر بخواهیم به آن تمدن نمونه اسلام برسیم بدون علم نمی شود. این جمله ای که در آغاز خواندم و شنیدید این در نهج البلاغه نیست ابن ابی الحدید از امیرمومنان (ع) در شرح نهج البلاغه خودش نقل می کرده(شرح‏ نهج البلاغة، ابن ابی الحدید، ج ۲۰، ص ۳۱۹) که «العلم سلطان» علم قدرت درجه یک است. سلطان به چه کسی می گویند؟ به قدرت درجه یک می گویند پس علم سلطان است.

وی افزود: «مَن وَجَدَهُ صالَ بِهِ» هر کس که علم را یافت و به دست آورد «صال به» به وسیله او هجوم می کند و یورش می برد با جهل نمی شود یورش برد توجه می کنید با علم می شود یورش و حمله کرد «ومَن لَم يَجِدهُ» کسی که علم ندارد کسی که گرفتار جهل است «صيلَ عَلَيهِ» به او هجوم می شود به او حمله می شود باید دنبال حرکت کند باید پشت سر حرکت کند نمی تواند جلو حرکت کند این فرمایش امیر المومنین است و مطلق هم می باشد.

تحصیل برای فهمیدن باشد نه مدرک/ مدرک گرایی خیانت به حوزه است

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان بیان داشت: حوزه ها می خواهند چه کار کنند؟ حوزه ها عقب هستند از تامین نیاز مراکز دینی، از پاسخگویی به شبهات عقب هستند.

وی افزود: تحصیل جدی یک واقعیت است تحصیل جدی برای فهمیدن است نه تحصیل برای معدل بالا گرفتن و نه تحصیل برای مدرک گرفتن، که این خیانت است. این جنایت است که یک طلبه تحصیل کند تا معدل بالا بگیرد یا یک مدرک بگیرد تا نمی دانم به کجا برسد.

امام جمعه موقت مشهد ادامه داد: این آویز گوشتان باشد که انسان وقتی برای فهمیدن تحصیل کرد هر چه بیشتر فهمید حرص بر بیشتر فهمیدن پیدا می کند که این حرص مثبت است چون هر دری را باز می کند ده درب بسته جلوی او باشد باز می کند و همینطور بیشتر تا حرص بر کسب علم پیدا می کند و تشنه تر می شود هر چه کسب می کند باز احساس می کند تشنه تر است.

بیان اصول 23 سال مبارزه از سوی پیامبر برای حضرت علی

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه با بیان اینکه نمی شود انقلاب را بدون پشتوانه علمی نگه داشت به روایتی از پیامبر اکرم(ص) در آخرین لحظات عمرشان اشاره کرد و گفت: در آخرین لحظات عمر پیامبر(ص)، امام علی(ع) به حضرت اصرار کردند که آقا دلم می خواهد یک بار دیگر اصول سنت خودتان، اصول آن شیوه ای که به این شیوه 23 سال مبارزه کردید و پیروز شدید را به من بگویید!

وی گفت: پیامبر فرمودند «العقل اصل دینی» عقل ریشه دین من است یعنی هیچ جای دین نه تنها با عقل سازگار نیست بلکه متکی به عقل است پس خرافات و جهل جایی ندارد «و العلم السلاحی» علم اسلحه من است با علم فتح می کنم با علم پیروز می شوم «و الصبر ردای» مقاومت در برابر سختیها لباس و پوشش من است یعنی آن چیزی که همیشه با خودم دارم مقاومت است.

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه ادامه داد: «و قرة العینی فی الصلاه» نماز نور چشم من است «و ذکر الله ثمره فؤادی» یاد خدا میوه دل من است «و الحب راس مالی» سرمایه من محبت است با هیچ کس دشمن نیستم در اصل حتی دشمن را هم دوست دارم که هدایت شود عشق و محبت سرمایه من است «و غمی لاجل لامتی» غم من غم امت من است، غم خودم معنا ندارد غم خودم، ثروت خودم، زن و فرزند خودم، این خودم خودم در کار من نیست.

وی گفت: پس بدون علم کاری نمی شود انجام داد و این کارها دست شما است که هم استعدادش را دارید و هم علاقه مند هستید. خداوند به شما توفیق داده پس به چیز کمی از علم راضی نشوید قله های علم را فتح کنید.

قداره آمریکا متکی به علم و نعره ترامپ به همین دلیل است

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان بیان داشت: پس جهاد بر نفس در راس کار است، جهاد با خصم یک باید است، مقاومت در برابر دشمن یک باید است، به ویژه برای ما حوزوی ها و علما، جهاد علمی یک باید است بدون علم نمی شود من اخیرا در یک جلسه ای شرکت کردم در تهران که هفت هشت نفر بیشتر نبودند انسانهای زبده ای بودند غیر از بنده عرض می کنم، یک طرح برای رشد علمی کشور داشتند یکی از حرفهای آنها مرتب این بود که اگر ما به این مرز از علم نرسیم انقلاب از دستمان خواهد رفت استدلال می کردند قوی هم استدلال می کردند افراد متدین، مخلص و خوش سابقه بودند ما با چنین چیزی رو به رو هستیم.

وی افزود: قداره آمریکا متکی به علم است خودشان اهل علم دارند از طرفی متخصصان عالم را دزدیدند و بردند آنجا و از سوی دیگر کشورها را نگه داشتند که از نظر علمی رشد نکنند در نتیجه ابرقدرت علمی دنیا شدند بر همین اساس هم ترامپ نعره می کشد و آن خانم دیگر می آید داد و بیداد می کند./933/پ200/ب1

ارسال نظرات