۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۴
کد خبر: ۵۲۷۵۳۱
به مناسبت هفته امر به معروف؛

نگاهی به کتاب «عطر حسینی»

انتشارات طلیعه سبز، ششمین جلد از مجموعه مهارت‌های زندگی را با عنوان «عطر حسینی» منتشر کرده است.
کتاب «عطر حسینی»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، انتشارات طلیعه سبز، ششمین جلد از مجموعه مهارت‌های زندگی را با عنوان «عطر حسینی  به قلم حجت‌الاسلام حسین احمدی شاهرودی منتشر کرده است.

علوم تجربی و تکنولوژی به تنهایی کافی نیست و نمی‌تواند انسانیت انسان را تقویت کند؛ بنابراین باید گرایش‌های معنوی در اندیشه‌ها را شکوفا کرد تا تکنولوژی در خدمت عقلانیت قرار بگیرید و باید هدایت‌های رهبران الهی را درس‌آموز زندگی و مهارت‌های زندگی قرار داد، از این رو، نویسنده در پیشگفتار این کتاب چنین آورده است:

شناخت و معرفت نسبت به خاندان عصمت و طهارت(ع) و آگاهی از نحوه رفتار اجتماعی و فردی آنها، کامل‌ترین و بهترین راهکار برای موفقیت در زندگی است و انسان را از ضلالت به مشرب هدایت راهنمایی می‌کنند.

آنها که از آغاز ولادت تا انجام شهادت همواره مورد توجه جهانیان بوده و هیچ یک نقطه تاریک در سراسر حیات پر بارشان وجود نداشت. کردار آنان شاخه‌ای از شجره طوبای ایمان است و سخنان آنان، قلوب را به ریاض قدس سوق می‌دهد و نفوس را به مجالس می‌کشاند.

وی در ادامه این متن در مجموعه مهارت زندگی چنین نگاشته است:

مجموعه‌ای که در دسترس خوانندگان عزیز قرار می‌گیرد گلچینی از احادیث با ترجمه روان و شرح است که نخستین بار این احادیث در ایام تدریس در حوزه علمیه قم و مراکز تبلیغ استفاده شد و اکنون مجموعه آن احادیث به خامه طبع آراسته گردید از آنجا که از مجموعه این احادیث در این کتاب جان معطر می‌شود به عطر دل انگیز کلام امام حسین(ع) این کتاب به نام «عطر حسینی» نام گذاری شده است.

نگارنده در این کتاب عنوان‌هایی همچون: زندگینامه مختصر امام حسین(ع)، آثار نماز، اصول معاشرت، اهتمام، فروتنی و تواضع امام حسین(ع)، امر به معروف و نهی از منکر در قیام امام حسین(ع)، امام حسین(ع) الگوی آزادگی، انتقاد عامل سازندگی، پاداش اشک بر مصیبت‌های اهل بیت(ع)، پرهیز از دروغ، تقوا، تفکر و تدبر، توکل، حلم امام حسین(ع)، حقوق خانواده، حقوق برادری و خداترسی را بررسی کرده است.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به واکاوی مطالبی همانند: خود را از نام خدا محروم نکنیم، دوست مناسب، دعا و تلاش، رفتار امام حسین(ع) در عرصه مدیریت، شاد کردن مردم، عیب‌جویی یا عیب‌زدائی، عقل و جهل، عفو در زندگی، عوامل موفقیت، عزت و ذلت، غیرت و عزت، فرق مؤمن و منافق، کمک به محرومان، گذشت و عفو امام حسین(ع)، لقمه حلال، معیار ازدواج، نشانه کمال عقل، ناسپاسی نعمت‌ها، وظیفه توانگران؛ ویژگی‌های پیامبر اسلام(ص) و یاد مرگ پرداخته است.

امر به معروف و نهی از منکر از احکام عملی مسلمان و به نظر شیعیان از فروع دین اسلام است، امر به معروف یعنی دستور دادن و یا توصیه کردن فرد مسلمان به دیگران به انجام آنچه از نظر عقل یا شرع اسلام خوب در نظر گرفته می‌شود و نهی از منکر یعنی دستور دادن و یا توصیه کردن فرد مسلمان به دیگران به انجام آنچه از نظر عقل یا شرع اسلام بد در نظر گرفته می‌شود؛ از این رو نویسنده در زیر عنوان «امر به معروف و نهی از منکر در قیام امام حسین(ع)» این دو فریضه را این گونه شرح می‌دهد:

در احکام دین، به تمام واجبات و مستحبات معروف و به تمام محرمات و مکروهات منکر گفته می‌شود؛ بنابراین واداشتن افراد جامعه به انجام کارهای واجب و مستحب امر به معروف و باز داشتن آنها از کارهای حرام، مکروه و نهی از منکر است.

 امر به معروف و نهی از منکر، واجب کفایی است که اگر افرادی ـ به قدر کفایت ـ به انجام آن اقدام کنند، از دیگران ساقط می‌شود و اگر همه افراد آن را ترک کرده باشند؛ چنانچه شرایط آن موجود باشد، همه آنها واجب را ترک کرده‌اند.

حجت الاسلام شاهرودی در ادامه این متن به شرح شرایط و آداب این دو فریضه می‌پردازد و می‌نویسد:

آداب امر به معروف و نهی از منکر عبارتند از:

۱ـ  مانند طیب دلسوز و پدری مهربان باشد؛ ۲ـ قصد خود را خالص کند و تنها برای رضای خدا اقدام کند و عمل خود را از هرگونه برتریجویی پاک گرداند؛ ۳- خود را پاک و منزه نداند، چه بسا همان که اکنون از او خطایی سرزده است، دارای صفات پسندیده‌ای باشد که مورد محبت الهی است، هرچند این عمل او هم اکنون ناپسند و مورد غضب الهی باشد.

درباره نویسنده:

استاد حسین احمدی شاهرودی در سال ۱۳۶۰ وارد حوزه علمیه قم و مشغول تحصیل در علوم مقدماتی حوزه شد و همراه با تحصیلات مقدماتی، به تدریس در سطح یک به مدت ۲۵ سال و در سطوح عالی به مدت ۲۰ سال مشغول بوده است.

وی بر اساس وظیفه و رسالت والای روحانیت، همراه با تحصیل و تدریس در ایام تعطیلی حوزه، به فعالیت تبلیغی در استان‌های مختلف ایران و خارج از کشور به مدت 30 سال مشغول بوده است.

اکنون حجت الاسلام احمدی شاهرودی افزون بر تدریس سطوح عالی و خارج در حوزه علمیه قم با دانشگاه‌ها و مراکز عالی کشور همکاری علمی دارند، همچنین وی استاد مشاور و راهنما در حوزه علمیه قم و عضو کمیسیون زنان و مسؤول مؤسسه فرهنگی خورشید حیات می‌باشد.

تألیف‌ها:

آثار عمومی: عطر ولایت، عطر نبوی، عطر علوی، عطر فاطمی، عطر حسنی و عطر حسینی.

آثار تخصصی: شرح المنطق در 3جلد، شرح جواهر در 2جلد و شرح اصول فقه.

انتشارات طلیعه سبز، کتاب «عطر حسینی» را با شمارگان ۲۰۰۰ نسخه، در ۱۷۷ صفحه به قیمت ۸۴۰۰ تومان منتشر کرده است./۹۹۸/ن ۶۰۲/ش

ارسال نظرات