۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۶
کد خبر: ۵۲۷۵۲۷
استاد حوزه علمیه قم:

حق مداری مهم ترین فلسفه قیام عاشورا است

استاد حوزه علمیه قم حق مداری را مهم ترین فلسفه قیام عاشورا دانست و گفت: امام حسین(ع) اقدام به قیام کردند تا ماهیت امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه احیا کنند.
امام حسین

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام شرعی در مراسم دومین روز ماه محرم‌ که در دفتر حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی برگزار شد، با بیان اینکه قیام امام حسین(ع) برخلاف امور طبیعی کهنه و فرسوده نمی شود بلکه همیشه شور آفرین است، گفت: بنابر روایتی از رسول خدا(ص) قیام امام حسین(ع) در طول تاریخ هموراه اسلام را زنده نگه داشته است.

وی با بیان این که هدف از قیام امام حسین(ع) را به خوبی می توان از جملات و کلمات آن حضرت در کربلا استخراج کرد، افزود: قیام عاشورا قیامی چند بعدی و چند ماهیتی است، اولین بعد و ماهیت قیام امام حسین(ع) به این علت است که در جامعه آن روز به حق عمل نمی شد و در حققیت ایمان حقیقی مرده بود.

سخنران مراسم عزاداری دفتر حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی تصریح کرد: بعد دیگر قیام امام حسین(ع) که در وصیت نامه ایشان به آن اشاره شده احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر است.

وی افزود: از آن جایی که قرار داشتن حاکم ظالم و فساد در رأس امور جامعه سبب ضایع شدن امر و نهی خداوند می شود و رأی حاکم و سلطان جائر حرام است به همین دلیل امام حسین(ع) اقدام به قیام کردند تا ماهیت امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه احیا کنند.

استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: از آن جایی که وظیفه مؤمن عالم در چنین وضعیتی (حاکمیت سلطان جائر) پیدا کردن مردم است و وقتی عالم وظیفه شناس از مردم گرفته شود در جامعه فساد ایجاد خواهد شد، گفت: به همین دلیل امام حسین(ع) به رسالت خود به عنوان یک عالم وظیفه شناس عمل کرده و خود به سراغ مردم رفتند.

حجت الاسلام شرعی با بیان این که آنچه به جامعه بشری ارزش می دهد سرمایه اجتماعی مؤمنان فهمیده و نیروی انسان وظیفه شناس است، گفت: زمانی که جامعه اسلامی عالم شجاع و موقعیت شناس خود را از دست می دهد در واقع حقیقت و ماهیت خود را از دست خواهد داد و اگر در جامعه عالم وظیفه شناس نباشد آن امت فاسد خواهد شد.

وی ادامه داد: امام حسین(ع) با قیام عاشورا به عنوان یک عالم وظیفه شناس به وظیفه خود عمل کردند زیرا هر عالمی یک وظیفه ای دارد و همه چیز نیز در عالم نیازمند علم این عالم است.

وی با اشاره به این که بدی منشاء همه ظلمت ها است، یادآور شد: آزادگی نور است براین اساس امام حسین(ع) به عنوان عالم امت وظیفه خود را بری اهل کوفه این چنین توصیف کرده و می فرمایند که وظیفه ایشان برپایی قسط و عدل و برگرداندن مواضع امور در مسیر قسط و عدل الهی است./837/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات