۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۹
کد خبر: ۵۲۷۵۰۲

ماهیت همه‌پرسی کردستان عراق افشا شد

کردهای عراق با اهتزاز پرچم رژیم صهیونیستی در تجمعی در شهر «اربیل»، ماهیت همه‌پرسی استقلال کردستان و تبدیل این منطقه به‌عنوان پایگی برای اسرائیل را برای همگان واضح و آشکار کردند.
همه پرسی

به گزارش خبرگزاری رسا، کردهای عراق روز گذشته در تجمعی که به منظور حمایت از برگزاری همه‌پرسی در شهر اربیل برگزار شد، با در دست داشتن پرچم‌های آمریکا و رژیم غاصب صهیونیست، حمایت از همه‌پرسی استقلال عراق تأکید کردند.

این نخستین بار نیست که کردهای عراق پرچم اسرائیل را به دست می‌گیرند، چرا که هفته گذشته نیز تعدادی اتومبیل با برافراشتن پرچم اسرائیل از خیابان‌های اقلیم کردستان عبور کردند.

پرچم اسرائیل در حالی در شهر اربیل برافراشته شد که پیش از این برخی شخصیت‌های عراقی و ایرانی نسبت به تبدیل منطقه کردستان به‌عنوان پایگاهی برای رژیم صهیونیستی هشدار داده بودند.

قرار است، کردهای عراق روز دوشنبه سوم مهرماه در یک همه‌پرسی به استقلال اقلیم کردستان رأی دهند، این در حالی است که پارلمان عراق و مقامات دینی و سیاسی این کشور این همه‌پرسی را غیرقانونی خوانده و با آن مخالفت کرده‌اند.

مخالفت خطیب جمعه شهر سلیمانیه با همه‌پرسی

شیخ لقمان محمد، در خطبه‌های نمازجمعه در مسجد جامع شهر سلیمانیه ضمن مخالفت با طرح همه‌پرسی استقلال کردستان، «مسعود بارزانی» رییس این اقلیم را یاور اسرائیل و پرورش‌یافته مکتب این رژیم خواند و تصریح کرد: اطاعت از چنین ولی امری جایز نیست.

وی با بیان این که براساس اعتقادات اهل سنت و جماعت، ولی امر باید به گونه‌ای باشد که امت را به سوی خیر و صلاح راهنمایی کند، گفت: نمی‌توان از ولی امری ظالمی اطاعت کرد که یاور و حامی اسرائیل و در پی تحقق منافع این رژیم و ایجاد تفرقه و اختلاف مسلمانان است.

شیخ لقمان محمد در ادامه با اشاره به این که بارزانی منطقه کردستان را به سمت پرتگاه سقوط هدایت می‌کند، به مقایسه حکومت نبوی و فردی که خواهان تشکیل دولتی ظالمانه برای ملت خود پرداخت و بر ضرورت دور نگه‌داشتن این سرزمین امن(کردستان عراق) از خطرات نابودی و تخریب تأکید کرد.

گفتنی است، استان «سلیمانیه» در منطقه کردستان عراق روز سه‌شنبه گذشته شاهد تظاهرات‌ مردم در اعتراض به طرح همه‌پرسی و سخنرانی مسعود بارزانی در مورد اجرای طرح همه‌پرسی در این شهر بود.

قرار است، طرح همه‌پرسی کردستان عراق با وجود مخالفت گسترده کشورهای منطقه و نهادهای بین‌المللی، روز دوشنبه، سوم مهرماه سال جاری برگزار شود.

ترکمن‌های عراق همه‌پرسی کردستان را تحریم کردند

هیئت هماهنگ‌کننده ترکمن‌های عراق با صدور بیانیه‌ای مطبوعاتی، ضمن تحریم همه‌پرسی در اقلیم کردستان، مخالفت صریح و قاطع خود با مشارکت در این همه‌پرسی را اعلام کردند.

در این بیانیه مطبوعاتی آمده است: هیئت هماهنگ‌کننده ترکمن‌های عراق پس برگزاری نشستی با حضور رؤسای احزاب، اعضای شورای استانی کرکوک، قضات و شخصیت‌های ترکمن استان، موضوع همه‌پرسی در کرکوک و سایر مناطق ترکمن‌نشین را مورد بررسی قرار داد.

شرکت‌کنندگان در این نشست همگی بر مخالفت قاطع خود با اجرای همه‌پرسی و تحریم آن تأکید داشتند و ضمن قدردانی از کسانی که مخالفت خود با این اقدام را اعلام کرده‌اند، خواستار حل مشکلات در چارچوب قانون اساسی و اجماع ملی شدند.

هیئت هماهنگ‌کننده ترکمن‌های عراق در این بیانیه آورده: ورود مناطق مورداختلاف به موضوع همه‌پرسی به ویژه کرکوک، موجب تحریک ساکنان این مناطق و بروز تنش‌ها و مشکلاتی می‌شود که بر صلح و بافت اجتماعی این مناطق تأثیرگذار خواهد بود.

این هیئت تأکیدکرد: بهترین راه‌حل برای این مناطق لغو همه‌پرسی و تمرکز بر آزادسازی برخی مناطق آن‌ها از دست داعش و همچنین، عدم سوق دادن ساکنان این مناطق به سمت مشکلات سیاسی و اقتصادی است، چرا که این موضوع بر تمامی جامعه و گروه‌های مختلف آن تأثیر می‌گذارد.

در این بیانیه همچنین به دولت عراق هشدار داده شد که سرنوشت مناطق ترکمن‌نشین را وارد هیچ معامله سیاسی نکند و اجازه دهد سرنوشت این مناطق به دست ساکنان آن و با توافق همه گروه‌ها و در چارچوب قانون اساسی عراق مشخص می‌شود. 

گفتنی است، هئیت هماهنگ‌کننده ترکمن های عراق که متشکل از نیروها، احزاب، و شخصیت‌های ترکمن در عراق است، تیرماه سال جاری نیز مخالفت خود با اجرای همه‌پرسی در منطقه کردستان اعلام کرده بود.

این در حالی است که حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق هم اجرای همه‌پرسی در منطقه کردستان که قرار است سوم مهرماه برگزارشود را بازی با آتش توصیف کرده است./994/ب904/ف

ارسال نظرات