۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۲
کد خبر: ۵۲۷۴۹۸
مدیرعامل اتحادیه تشکل های قرآن و عترت خبر داد؛

فعالیت ۴ هزار مؤسسه قرآنی ثبت شده در کشور

مدیرعامل اتحادیه تشکل های قرآن و عترت از فعالیت چهار هزار مؤسسه قرآنی ثبت شده در سطح کشور خبر داد.
حسن محمدی

به گزارش خبرگزاری رسا در اهواز، حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه تشکل های قرآن و عترت کشور، در نشست مؤسسه های قرآنی برتر خوزستان که در اداره ‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان برگزار شد، با بیان اینکه مؤسسه های قرآنی ظرفیت بی بدیلی در سطح کشور دارند، گفت: در حال حاضر چهار هزار مؤسسه قرآن و عترت ثبت شده در کشور فعالیت می کنند، این مؤسسه ها بزرگترین شبکه مدنی ساختارمند در حوزه فرهنگ را شکل می ‌دهند؛ از این رو باید به عنوان بازوی اجرایی سیاست ‌های فرهنگی نظام کارکرد واقعی خود را لحاظ کنند.

مدیرعامل اتحادیه تشکل های قرآن و عترت کشور با اشاره به اینکه برخی از این مؤسسه ها با تعداد بالای شعب ظرفیت و امکانات بیشتری نسبت به دستگاه ‌های دولتی در جهت ترویج فرهنگ قرآنی دارند، اضافه کرد: ما از توسعه سازمان ‌های مردم ‌نهاد غفلت کردیم و باید خود مردم در جهت ترویج فرهنگ دینی در جامعه کمک کنند.

این مقام مسؤول با بیان اینکه متأسفانه نگاه برخی مسؤولان نسبت به حمایت از نهادهای مردمی بسیار در سطح پایین و ضعیف است، تصریح کرد: مؤسسه های قرآنی بازوی اجرایی سیاست‌ های فرهنگی ما هستند چرا که بنا به فرموده رهبرمعظم انقلاب کاری که قرآنی ها در سطح کشور انجام می دهند، کاری راهبردی است.

محمدی ابراز کرد: قطعا باید به دنبال ترویج مؤسسه های قرآنی مردم نهاد و آمدن مردم در بطن فعالیت های فرهنگی و قرآنی باشیم و در این راستا نیازمند فراهم کردن بستر برای این گونه فعالیت ها و تسهیل آن هستیم و حداقل مشکل بیمه و مالیات مؤسسات را حل کنیم.

وی با بیان اینکه مؤسسه های قرآنی فعالیت خود را در سال 84 با 14 مؤسسه در سطح کشور آغاز کرد، اظهار داشت: امروز بالغ بر چهار هزار مؤسسه قرآنی ثبت شده در سطح کشور داریم که ظرفیت بسیار خوبی است و شاید در دنیای اسلام چنین ظرفیتی وجود نداشته باشد.

مدیرعامل اتحادیه تشکل های قرآن و عترت کشور، اذعان داشت: در اتحادیه کشور تلاش می‌کنیم در حوزه هدایت تصمیمات کلان کشور به سمت منافع مؤسسه ها حرکت کنیم که طی چند ماه اخیر توانستیم به توفیقاتی دست یابیم.

این مقام مسؤول ادامه داد: امسال در کمیته تخصیص اعتبار حضور داشتیم و برخلاف سال های گذشته که تخصیص اعتبار روند مشخصی نداشت سهم مؤسسه های قرآنی از 4 درصد کل اعتبارات قرآنی کشور به حدود 50 درصد ارتقا یافت؛ امسال 100 میلیارد تومان اعتبار فعالیت ‌های قرآنی ابلاغ شده که حدود 50 درصد آن به مؤسسات تعلق می گیرد.

محمدی خاطرنشان کرد: در سال 93، از 98 میلیارد تومان اختصاص یافته به اعتبارات قرآنی تنها چهار میلیارد تومان سهم مؤسسه ها بود که دو میلیارد آن به اتحادیه تشکل های قرآنی و دو میلیارد به اتحادیه مؤسسه های قرآنی داده شد اما در سال های 94 و 95 هیچ اعتباری دریافت نکردیم.

وی درباره ادغام دو اتحادیه قرآنی، بیان داشت به دلیلی در سال های پس از تاسیس اتحادیه قرآنی، اتحادیه ای در ذیل سازمان تبلیغات اسلامی شکل گرفت و در حال حاضر به دنبال ادغام این دو اتحادیه هستیم تا یک اتحادیه واحد و مستقل شکل بگیرد که در 21 مهر این رویداد انجام خواهد شد.

مدیرعامل اتحادیه تشکل های قرآن و عترت کشور در پایان یادآور شد: با وجود کمبود اعتبارات قرآنی وظیفه داشتیم به نوعی به مؤسسه های قرآنی کمک کنیم از این رو در این دو سالی که اعتباری به مؤسسه ها تخصیص داده نشده بود توانستیم 14 میلیارد تومان وام قرض الحسنه به مؤسسات قرآنی بدهیم که امسال هم این روند ادامه خواهد داشت./9456/د103/ب1

ارسال نظرات